Gå till innehåll

Blandade fågor om koraller


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Behöver lite hjälp/information om koraller (främst sps). Har flera olika frågor, men buntar ihop dem i en tråd.

a) Vilka koraller bränner varandra?

Har ett flertal koraller som jag ännu inte placerat utan de står på sina fragstenar på botten. Börjar bli dags att sätta upp dem på revet, men då undrar jag hur man skall placera dem så de inte bränner varandra. Lite krig gör mig inget så länge en korall inte tar över fullständigt. Finns det tummregler för vilka koraller man kan sätta intill varandra? Detta är ju givetvis inget omedelbart problem, men det blir det när korallerna växer.

B) Fragga i tid?

Jag har en montipora digitata (tror jag, är löjligt dålig på namn) som har fått ett par kala fläckar. Först brydde jag mig inte utan hoppades att det skulle läka. Nu sprider sig dock den kala fläcken upp utmed grenen.

Skall man fragga så fort man ser skador på en korall eller kan/brukar de läka?

c) Fragga?

Hur fraggar man enklast en korall man inte kan ta upp ur karet?

d) Limning?

Hur limmar ni fast koraller i revet? Det är ju "enkelt" att limma fast en fragg på en fraggsten, men jag har oerhört svårt att fästa fraggar på revet. Vare sig det är en fragg jag fäster dirrekt eller om jag försöker fästa en fraggsten. Finns det någon hemlig teknik eller är det bara att ge sig på det igen när den lossnar? Idealet vore iofs om jag inte behövde limma fast dem i revet, men att inte göra det har kostat mig flera fraggar då de rivs ned av fisk/sniglar/krabbor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

a) Det kan man inte säga. Det är ofta som sten, sax och påse. Ofta är Montipora veka men det är inte alltid så. Olika färgformer av samma art bränner ibland varann. Olika arter av samma släkte kan ibland tolerera varann men inte alla.

B) Kolla korallen väldigt noga om du ser någon parasit i kanten av de kala fläckarna. Gör det på natten också eftersom en del av korallparasiterna är nattaktiva.

Om du inte ser parasiter på den så håll den framför utbåset från en pump några gånger så kan det spola bort bakteriebeläggningar. (Detta kan vara ett sätt att sprida parasiter så kolla noga efter parasiter innan).

Kolla också vattenvärdena. Ca och kH är de viktigaste.

c) Fragga bara koraller som är i god tillväxt. Brottytorna är angreppsytor för parasiter.

d) Nyckeln för att limma koraller i ett rev är att göra ren ytan där korallen skall sitta riktigt noga och sedan gärna en gång till. Jag sätter nästan alltid fraggar i hål i stenen som jag pluggar igen med limmet. (Och fraggen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig!

a) Det kan man inte säga. Det är ofta som sten, sax och påse. Ofta är Montipora veka men det är inte alltid så. Olika färgformer av samma art bränner ibland varann. Olika arter av samma släkte kan ibland tolerera varann men inte alla.

Bara att chansa med andra ord.

B) Kolla korallen väldigt noga om du ser någon parasit i kanten av de kala fläckarna. Gör det på natten också eftersom en del av korallparasiterna är nattaktiva.

Om du inte ser parasiter på den så håll den framför utbåset från en pump några gånger så kan det spola bort bakteriebeläggningar. (Detta kan vara ett sätt att sprida parasiter så kolla noga efter parasiter innan).

Kolla också vattenvärdena. Ca och kH är de viktigaste.

Ok, skall kolla, men tror inte, peppar peppar, att det är parasiter.

c) Fragga bara koraller som är i god tillväxt. Brottytorna är angreppsytor för parasiter.

Just nu verkar alla mina koraller vara i fin form. Enda undantaget är min monti som har en växande kal fläck. Den växer dock fint i övrigt. Det är dock enda korallen jag ser ett eventuellt behov av att fragga just nu.

d) Nyckeln för att limma koraller i ett rev är att göra ren ytan där korallen skall sitta riktigt noga och sedan gärna en gång till. Jag sätter nästan alltid fraggar i hål i stenen som jag pluggar igen med limmet. (Och fraggen).

Hur gör man enklast rent? Mitt stenröse är inte superstabilt, så man tar ju inte gärna och skrubbar med full kraft med rotborsten.

Återstår frågan om hur man enklast fraggar under vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...