Gå till innehåll

Ändra till saltvatten..


Whisky

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Inresset för saltvatten kom faktiskt förra veckan när jag var på ett stort Aquarium på Mallorca och tittade på saltvattensakvarium, vore roligt med den utmaningen nu :)

Har inte hunnit läsa så mycket, och har bara skummat igenom här på forumet än sålänge.. Just nu är allt bara en stor djungel :smiley9:

Så har ni någon bra nybörjarguide (finns kanske här på forumet, bara jag som är så dålig på att hitta än sålänge) eller några bra länkar med nyttig information (som jag förstår att det finns hur mycket som helst av i princip).

Jag har ett 200 liters akvarium som nu till hösten kommer bli tomt då mina Diskusar ska få större, undrar om det fungerar att göra det till ett saltvattensakvarium då? Det är ett Aquatlantis där jag tagit bort de inbygda filtret.

Hur mycket skulle tekniken till de kosta?

Går det att ta lite i taget med teknik, stenar, sand osv. eller ska allt helst komma samtidigt?

Eftersom min "ramp" sitter fast i akvariumet, finns det ljusrör att köpa till den då, som passar saltvatten? Sett att många inte har ett "tak" utan ljuset en bit upp, är det av någon speciell anledning?

Vore jättetacksam om någon ville svara lite på mina frågor så ska jag leta vidare också själv såklart! :)

Vänliga Hälsningar

Pavlina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna med 50-100kr/liter vatten så kommer du hyfsat nära kostnaden.

Orkar du inte läsa på så räkna med 500-1000kr litern ;)

Själva karet är oftast inte den dyra biten i saltvatten, det är allt annat som kostar.

Du kan leta i mitt första akvarium så hittar du flera trådar med uppstart av burkar i olika storlekar. Det finns en del bra att läsa under "artiklar" rekomenderar specielt saltvattenskemi för dummies.

Välkommen till SVG.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Skriver mina svar i rött, så är det lättare för dig att knyta dem till dina frågor. :)

Hejsan,

Inresset för saltvatten kom faktiskt förra veckan när jag var på ett stort Aquarium på Mallorca och tittade på saltvattensakvarium, vore roligt med den utmaningen nu :)

Har inte hunnit läsa så mycket, och har bara skummat igenom här på forumet än sålänge.. Just nu är allt bara en stor djungel :smiley9:

Så har ni någon bra nybörjarguide (finns kanske här på forumet, bara jag som är så dålig på att hitta än sålänge) eller några bra länkar med nyttig information (som jag förstår att det finns hur mycket som helst av i princip).

Jag har ett 200 liters akvarium som nu till hösten kommer bli tomt då mina Diskusar ska få större, undrar om det fungerar att göra det till ett saltvattensakvarium då? Det är ett Aquatlantis där jag tagit bort de inbygda filtret.

Ja, det går alldeles utmärkt. Det är ingen skillnad på själva karen mellan sött och salt, däremot har man annan utrustning som oftast.

Hur mycket skulle tekniken till de kosta?

Hur långt är ett snöre? Allt beror på hur avancerat du vill köra och vad det får lov att kosta. Begagnatmarknaden är rätt stor och man kan göra riktigt bra fynd om ma bara tar det lugnt och inte tar första bästa.

Går det att ta lite i taget med teknik, stenar, sand osv. eller ska allt helst komma samtidigt?

Det går alldeles utmärkt att tex först börja med karet, doppvärmare och cirkulationspump om man ska låta ny sten gosa in sig ordentligt medans man väntar på att de olika algfaserna går igenom av sig själv. Senare kan du komplettera med mer cirkulation och belysning samt filter av olika slag om man så vill.

Eftersom min "ramp" sitter fast i akvariumet, finns det ljusrör att köpa till den då, som passar saltvatten? Sett att många inte har ett "tak" utan ljuset en bit upp, är det av någon speciell anledning?

Ofta har man lysrör med högre Kelvintal för att man inte vill ha gult ljus i akvariet, och många koraller får fina färger utav det.

Att köra med belysningen en bit ovan ytan är dels för att det skapar en del värme som man annars tillför akvariet samt att saltstänk från vattnet fräter på rör och reflektorer.

Vore jättetacksam om någon ville svara lite på mina frågor så ska jag leta vidare också själv såklart! :)

Vänliga Hälsningar

Pavlina

Hoppas du fått svar på dina frågor.

En bra början är att titta igenom artikelregistret som du hittar i översta menyraden här ovanför, samt läser igenom lite trådar i delen som heter "Mitt första akvarium" som Nixon skrev, där finns det mycket matnyttig info. Sen när du är osäker på något så är sökfunktionen guld värd, använd den ofta och mycket så kommer du snart att förstå en hel del. Skulle det vara något du inte är med på så är det bara att ställa en fråga.

Lycka till och varmt välkommen till SG! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grund utrustningen i ett saltkar är skummare, levande sten, cirkulationspumpar och ett par lysrör med blåvitt ljus samt automatisk vattenpåfyllning av det avdunstade vattnet; allt vatten som du blandar saltvatten med och fyller på avdunstat vatten med ska som regel vara osmosvatten så du behöver en omvändosmos också.

Hur mycket utrustning, ljus och cirkulation du behöver beror helt och hållet på vad du vill ha i karet. Ett kar med SPSkoraller (småpolypiga stenkoraller) kräver mest ljus, cirkulation och bäst vattenkvallitet medan ett kar med endast fisk är minst krävande. Mitt tipps är att du kollar runt här på forumet och på Reefcentral.com (reefkeeping magasine är bra) ett tag innan du börjar köpa grejjer så du vet vad du vill ha i karet och kan köpa utrustning där efter.

Vattenkemin är i krunden den samma som i söt vatten, saltvatten behöver bara väldigt låga halter av nitrat och fosfat för att undvika algblomning. I saltvatten använder man som regel ingen annan biologisk filtrering än den som sker i den levande stenen.

Ph ska gärna vara över 8

Kh lite över 8

Ca på ca 420

Det var nog tillräckligt för ett inlägg, grattis nu kan du saltvatten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst runt på forumet här, och fått svar på en hel del saker runt omkring, även varit på Bromma Zoo för att se alla sakerna "i verkligheten" lättare så tycker jag. :)

Jag kommer inte kunna borra ett hål i akvariumet, som jag uppfattat det, då det är ett möbelakvarium, vad är då de bästa alternativet?

Kan man stoppa ner all levande sten på en gång, eller dör de om det blir nitrittoppar?

Tänkte ha de så enkelt som möjligt i början, men kanske avancera det senare, men tänkte börja med mitt 200 liters.

Finns det någonstans där man kan se hur stora fiskarterna blir, hur stort dem ska ha och vad dem kräver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG!

Jag tror du kommer finna att det finns hur mycket utmaningar och lärdommar som helst i denna hobbyn. Jag tycker att du ska börja med att skaffa dig en bra bok för nybörjare och jag skulle själv föreslå Daniel Knop Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3 . Den ger en allmän bild på massa saker att lära sig. Sedan skulle jag även föreslå att du besöker någon som har ett akvarium redan som kan visa dig hur den personen löst saker.

Vad det gäller fiskars storlek rekomenderar jag att läsa på http://se.reeflex.net/ som är en sida vi på SG samarbetar nära med, vi översätter deras orginaltexter smat ev kompletterar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Att starta salt kar är alltid spännande, och det är bra att läsa lite böcker samt surfa runt och titta på andras idee'r och lösningar. Jag tycker mig ha märkt att oftast blir det lite dyrare än 100:-/litern, jag har inte lyckats med att starta ett kar för den summan i alla fall. Men som man nänmer det är alltid bra att kolla på andras akvarium och få lite tips och råd, och det finns ju en hel del kar i stockholm så det är nog bara att välja en ut av oss och boka tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...