hippo Postat 5 november 2004 Dela Postat 5 november 2004 letar anemonerna alltid efter ett bättre ställe att sitta på eller kommer dom sätta sig när dom hittat ett bra ställe? vad händer om en anemon går över en korall?? kommer korallen att dö?? jag har en xxl anemon nu och vill skaffa lite koraller oxå,men vet inte om det funkar.wide_gren@hotmail.com Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 6 november 2004 Dela Postat 6 november 2004 Sitter anenmonen på en bra plats så kommer den att sitta kvar där. Man kan lura dom lite och sätta dom på en bra plats. När dom dår från den platsen ska dom uppleva mindreströmmning och mindre ljus. Den ena av mina amemoner får en gång imånaden för sig att den ska ut på promenad (som 2 gånger har slutat i skummar insuget) men oftast så är dom lungna. Jag har inte uppleft några problem för mina koraller under vandringarna. Dom går inte över korallerna men dom kan sätta sig nära och då bägge 2 är giftiga så brukar jag flytta på den ena av dom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Taipan Postat 6 november 2004 Dela Postat 6 november 2004 Var noga med att inte ändra cirkulation och ljusförhållanden för anemonen. Det är då han börjar knalla. Mata den bara när den står där du vill ha den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 6 november 2004 Författare Dela Postat 6 november 2004 vad brukar du mata med?funkar fryst artemia? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 6 november 2004 Dela Postat 6 november 2004 det bästa är att inte mata alls,så växer dom inte så jäkligt,jag har en clown som matar min. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Taipan Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 Anemoner ska matas om dom ska trivas. Man slutar ju inte mata en hund bara för att man vill att den ska fortsätta vara valp........Fryst artemia funkar urmärkt, mysis, Vanliga räkor funkar oxo bra gärna med lite ben o skal. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 Anemoner äter i naturen mest plankton. Då bör ju huvudregeln vara små bitar men ofta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 Anemoner ska matas om dom ska trivas. Man slutar ju inte mata en hund bara för att man vill att den ska fortsätta vara valp........Fryst artemia funkar urmärkt, mysis, Vanliga räkor funkar oxo bra gärna med lite ben o skal. den förblir inte bebisanemon,men den växer inte så fort,den lever även av fotosyntes,och matar du du en hund för mycket och medfel mat blir den oxå för stor,men att behålla den i valpstadiet är nogsvårt,får kolla nåt annat forum Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Taipan Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 Tror nog du förstod piken crille....Det är nog olika vad anemoner äter, klart att en liten art inte käkar stora fiskar, men en stor anemon tar både räkor o småfisk, mata då gärna med oskalade räkor som du hackar ner i mindre bitar typ 1/2-1cm. Det jag menade i mitt första inlägg var att anemonen kan stanna på ett ställe om den märker att den får mat där. Och har man inte tillräckligt med ljus så kan man ju alltid mata lite mer för att den ska få tillräckligt med energi. Inte varje dag kanske men någon gång i veckan. Jag matar min lite då och då, ibland bara någon gång i månaden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 jodå jag förstod taipan,vad jag menar är att mata ej för ofta,som du själv säger nån gång i veckan,men som sagt matar min clown dendagligenutom när det är torrfoder Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.