Gå till innehåll

Har du erfarenhet av djur som äter dinos?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag brottas med dinoflagellater för tillfället, vilket är ett rent h***e rent ut sagt. Körde med alu-baserad fosfatmedel precis innan de dök upp i liten skala, men det tog inte så läng tid förens de ökade och just nu sitter det på det mesta av sand, sten och bakgrund. Samt då i många av korallerna i karet så klart och kväver dem långsamt om jag inte viftar bort dem.

Nu undrar jag ifall någon som hört/sett eller upplevt på egen hand att något djur har fått smak för dinoflagellater. Eller någon annan smidig lösning för att få bort dem för den delen.

Dagens mätvärden gav följande, alla med Saliferts tester:

pH: 8,0

Fosfat: 0

Nitrat: 25-50

Ca: 380, tömde ner min flaska med Salifert Coral Calcium, borde höja det med som mest 30ppm, får mäta imorgon igen.

KH: 11,8

Mg: 1270

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

jag har ju haft samma bekymmer och vi har ju båda byggt våra akvariumvägg på ardex a45 och torkad ls det enda jag fick å hjälpa mot detta var algenex kur i dubbel dos och inga vatten byten på #R#¤#¤" länge vågar inte säga hur länge det är men nu är problemet borta och akvariet ser väldigt bra ut.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det roliga i mitt kar är att det inte är så kraftig beläggning på själva bakgrunden utan mest på stenen och sanden.

Får fundera på om jag ska köra en kur till med AlgeaX och isf köra dubbel dos som du säger.

Efter att ha använt upp nästan en hel flaska på 250ml så gjorde jag ett vattenbyte på 100 liter och sög samtidigt ut det jag kunde från botten och stenen.

Ska ta upp ett par stenar och lägga i en tunna med saltvatten och mörklägga detta för o se ifall det hjälper. Tänker även mäta det vattnet sen för o se vilka värden det ger, kan vara intressant o veta om inte annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det var så hos mig med inga problem med själva ardexen men runt om på allt annat så fanns det massor, å framförallt börja inte skrubba med någon borste eller liknade på det för då blir det f-n så mkt värre efter några dagar. nylon strumpa med flera vikningar "tätare nät" å slanghäver ner till sumpen å sug upp så mkt du kan" 3 ggr i veckan å kör algen ex kuren så kan det hjäpa.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH och kör ni med kalkvatten?

Här är en länk om dessa fascinerande djur :) Jag går alltid efter devisen - lär känna din fiende - så du hittar den svaga punkten http://luur.lub.lu.se/luur?func=downloadFile&fileOId=624377

Hittade det här också https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17102

En fundering är om du inte kan ta kontakt med någon växtfysiolog på Lunds Universitet för hjälp med artbestämningen. Som vanligt så underlättar det att veta vem fienden är.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

ojojoj det vart avancerat den artikeln får man nog läsa i lugn o ro!

mitt ph var runt 8 och kh låg på runt 4-6 om jag inte minns fel iaf så fick jag buffra upp detta lade kh på 11 men det hjälpte inte något vidare ändå. kan ju kanske vara så att man kan gå ändå högre på den skalan kanske!

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, mina mätvärden från igår kväll hittar du i första inlägget, pH låg då på 8 och jag använder kalkvatten sen en kort tid tillbaks då jag precis fått iordning min kalkmixer-hemmabygge, och dessförinnan körde jag med PET-varianten, ca 1,5 liter om dygnet.

KH har jag valt att lägga högt sedan mitt förra vattenbyte då jag inte hade några som helst problem med alger när jag körde med högt KH i mitt kubakvarium jag hade förut.

Tackar för länkarna, har läst en del av det, men ska fördjupa mig vid tillfälle! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag är lite ute efter är att en väg kan vara att koldioxidbegränsa akvariet. Det går mycket bättre med pH kring 8,3. Jag har fått en del roliga effekter i mitt nystartade (nu gäller det inte iofs dinos) som jag skulle vilja spinna vidare på. En intressant fråga är - när du inte hade problem med alger (dinos) - hade du då nollat fosfaten? Jag har idag lagt in en beställning på material som absorberar koldioxid och kommer att bygga några koldioxidfällor - dels på insuget till min luftning/skummare och del så kommer jag bygga om avdunstningstanken med ett sådant filter och sedan se till att göra kalkvattnet direkt där. Och så kommer jag att köra påfyllningen på natten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade samma problem förut, och mitt Salifert fosfattest visade 0. MEN de var inte så, jag hade 0.1 i fosfat utan att få utsalg på mitt fosfattest.... mitt försvann efter jag har kört med fosfatremover och Ultra Life.....

om jag vore du, så skulle jag leta upp någon i din närhet som har ett Hanna test och kolla vad du har på riktigt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag är lite ute efter är att en väg kan vara att koldioxidbegränsa akvariet. Det går mycket bättre med pH kring 8,3. Jag har fått en del roliga effekter i mitt nystartade (nu gäller det inte iofs dinos) som jag skulle vilja spinna vidare på. En intressant fråga är - när du inte hade problem med alger (dinos) - hade du då nollat fosfaten? Jag har idag lagt in en beställning på material som absorberar koldioxid och kommer att bygga några koldioxidfällor - dels på insuget till min luftning/skummare och del så kommer jag bygga om avdunstningstanken med ett sådant filter och sedan se till att göra kalkvattnet direkt där. Och så kommer jag att köra påfyllningen på natten.

MVH Lasse

Försöker höja pH till över 8 iaf, men det går långsamt. Har läst runt lite på olika sidor på nätet att ett högre pH kan ha positiv inverkan på uppkomsten och förökning utav dinos, så därför startade jag med kalkvatten från första början. Som sagt så tror jag det var min hastiga nedgång i fosfat som triggade dinose från början, det kom när jag hade kört med alubaserad fosfatremover och jag kom ner i värde ganska snabbt.

Jag har ett fönster som står på glänt på ovanvåningen ett par meter från karet för att sänka tempen nu under sommaren samt få ut en del av fukten som blir, men till vintern funderar jag på att leda en lång luftslang från en ventil på vinden och borra ett hål i väggen och låta skummaren dra luften direkt därifrån. Jag brukar fylla på mitt kar på kvällen.

jag hade samma problem förut, och mitt Salifert fosfattest visade 0. MEN de var inte så, jag hade 0.1 i fosfat utan att få utsalg på mitt fosfattest.... mitt försvann efter jag har kört med fosfatremover och Ultra Life.....

om jag vore du, så skulle jag leta upp någon i din närhet som har ett Hanna test och kolla vad du har på riktigt....

Även om jag har 0,1 eller något mer "på riktigt" så är det iaf lägre nu än det har varit då fosfattestet inte visar något utslag iaf, och jag vill inte nolla det helt, tror inte det är riktigt sunt. Kör med UltraPhosSil i en fosfatreaktor för tillfället, för att se om det kan hjälpa lite om det skulle finnas silikat i vattnet, och den tar även fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
jag hade samma problem förut, och mitt Salifert fosfattest visade 0. MEN de var inte så, jag hade 0.1 i fosfat utan att få utsalg på mitt fosfattest.... mitt försvann efter jag har kört med fosfatremover och Ultra Life.....

om jag vore du, så skulle jag leta upp någon i din närhet som har ett Hanna test och kolla vad du har på riktigt....

Det fungerade verkligen med ultra life säger du? Hm, vad det är svårt. Det är sån jobbig med process med ultra life, speciellt om det inte hjälper. Måste tömma skummarkoppen ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...