Gå till innehåll

Funderingar kring alger


Lasse

Rekommenderade inlägg

det är en av de syften jag har med denna tråd - alltså försöka belysa andra sidor

Den skrivningen var inte menat som en kritik till ditt inlägg, tvärtom. en monolog blir man inte visare på :) utan just att jag tröttnat på dialogen: alger hjälp - ta bort fosfor och kväve så ordnar det sig.

Verkligheten är mer mångfaceterad än så.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

nä, jag tog den inte som kritik hellre, mest bara att gardera mig ifall du hade tröttnat på att jag la mig i. men vi delar nog inställningen att monologer är lite trist

håller med till 100% på det du säger om att verkligheten är mer mångfaceterad än bara fosfat och nitrat, risken är väl att när jag når noll i fosfat och nitrat så dör mina koraller för att de använder fosfat och nitrat också.. att zeovit metoden fungerar är kanske ett litet steg åt hållet ifrån removers men med bra system ändå..

men men.. när du säger det så, jo , man kan kanske tröttna på att receptet för alger är bara fosfat och nitrat elimination.. men det tar en j-vla lång tid att förklara för en nybörjare hur mångfaceterad verkligeheten är, lättare att bara säga, ta bort nitrat och fosfat.. eller bolla tillbaka frågan vad är dina värden..

Sett ur den synvinkeln är denna tråd ett bra initiativ att belysa större delar av problematiken.. och det är faktiskt värt beröm att du bemödar dig,

så..

keep it up, jag har sagt vad vettigt jag ska säga, och tänkte tillägga.. men fortsätter att följa tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten rapportering om vad införandet av dels kalkvatten i påfyllnadsvattnet och dels införandet av en koldioxidfälla i insuget till luftningen inneburit.

Ph ligger nu ganska stabilt och varierar mellan 8,17 till 8,33 om man jämför på morgonen och på kvällen. Jag brukar titta på pH mätaren kl 06:30 innan jag går till jobbet och från början låg pH då på ca 8 och gick upp till 8,17 efter några dagar med kalkvatten och koldioxidfälla. Det verkar som var och en av de insatserna höjt pH med ca 0,08. Alger i karet är nu i stort sett bara gröna välbetade grönalger på bakgrunden och på de stenar som hade kalkalger så har det tagit över igen. trådalger finns bara längs inne vid filtersvampen men de får vara kvar där. KH har höjts som det brukar vid kalkvattentillsats - calciumhalten är svår att avläsa (gammal test) men kan vara lite låg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph ligger nu ganska stabilt och varierar mellan 8,17 till 8,33 om man jämför på morgonen och på kvällen. Jag brukar titta på pH mätaren kl 06:30 innan jag går till jobbet och från början låg pH då på ca 8 och gick upp till 8,17 efter några dagar med kalkvatten och koldioxidfälla. Det verkar som var och en av de insatserna höjt pH med ca 0,08.

Provade någonsin åtgärderna var för sig? Annars kan det ju vara den ena åtgärden som gör hela skillnaden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt - jag gjorde den första åtgärden 2 dagar före den andra - (kalkvattnet) - det är det jag grundar de 0,08 på. Det är iofs för kort tid för att dra slutsatser men jag kommer köra åtgärderna var för sig frammåt. Nackdelen med kalkvatten är (enligt min erfarenhet i alla fall) att det kan dra upp KH rejält. Av den anledningen så planerar jag att i femdagars intervaller inte lägga i kalciumhydroxid och sedan övervaka pH. Nu skulle jag verkligen behövt en akvariedator så jag kunnat logga pH värdena men det finns ngt i den här hobbyn som heter ekonomi också...

Filtret för luftaren och luftväxlingen i bakfacket måste göras om också eftersom dels är filtret för litet och sedan är det ganska stillastående luft där inne så den avluftade koldioxiden kan återlösas genom en högre koncentration - men det är åtgärder som följer.

Dessutom har jag kört alltför kort tid för att göra tvärsäkra uttalanden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...