Gå till innehåll

Funderingar kring alger


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag postade ett inlägg om att använda Soda-Lima (rebreather material) för att höja ph-värdet på min blogg i början av augusti. Kostnaden borde inte vara speciellt stor för att köpa in sådant material från någon dykaffär.

Jo - det var den posten som fick mig att sätta igång med denna idée som jag haft en längre tid (vi har gott om dykare på jobbet).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mycket intressant tråd, detta ämne är av någon anledning alltid lika intressant eftersom det berör många av oss. Jag vill lämna några reflektioner från det kar jag har igång nu. Bortsett från lite problem med kiselalger i tidigt skede efter uppstarten så har jag aldrig någonsin haft problem med skitalger i mitt kar.

Det som är karakteristiskt för mitt kar är väldigt många fiskar i förhållande till volymen, dessutom så är de nu onödigt stora. Jag matar duktigt. Oavsett om jag har klart mätbara värden av fosfat (>0,03) och nitrat (10-25), eller omätbara värden Fosfat (0) och nitrat (<1) så uppstår inga algproblem, absolut inga.

Jag är en mycket ivrig anhängare av högt PH värde, jag tror ett högre värde håller skitalger borta. Med ett högre värde så menar jag 8,1 - 8,4. Det är här jag håller mitt PH värde via kalkvatten, och alltid fönster på glänt, även vintertid om det inte kryper ner mot -10 eller mer.

Självklart så är inte PH värdet det enda som påverkar alger, men jag tror på det starkt.

En fråga. Ett högre PH värde innebär högre koncentration av ammoniak, ganska betydande högre om jag minns rätt. Kan ett högre värde av ammoniak vara till nackdel för skitalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu har jag fått hem material till att göra en CO-scrubber. Jag kommer att göra på två sätt. Det ena är att sätta ett filter på insuget till "skummaren". Jag kör fortfarande utan skummarkopp och fullt luftflöde. det har fungerat fint under uppstarten och nu ca 4 veckor efter starten börjar jag köra lite mer belastning i karet. Jag tror att det blir på det sätt som jag skall köra framåt och bara ha koppen när jag behöver plocka ut något. det andra är att göra en "snik" kalciumreaktor. Jag har automatisk vattenpåfyllnad och ett 20 liters kärl för vatten. Tanken är att lägga i kalciumhydroxid i tanken - skruva på ett lock där jag gjort en ingång för sugslangen och en ingång för luft. I den ingången kommer jag att sätta koldioxidfiltret. Jag återkommer med en del andra iaktagelser jag gjort, bland annat vad som händer om man sätter i 65 turbosar i ett 450 lters kar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kanske inte har nåt att göra med det ni diskuterar just nu, men jag såg ordet "scrubber" och "alger" så jag tänkte länka till en snubbes tråd om en "algae turf scrubber"

Gammal teknik men den verkar funka? Kanske nåt att testa...

http://www.reefsanctuary.com/forums/general-reef-aquarium-discussion/35294-mega-powerful-nitrate-phosphate-remover-replaces-skimmer-refugium-everything.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofrivillgt så har jag fått en konstruktion som är som gjord för en typ av algae scrubber men saknar just nu turfalgen. En medlem här som bor neråt Båstad fick i vintras en kolloni turf alger av mig - om du läser detta så är jag intresserad av att få tillbaka en startkultur.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

En liten uppdatering.

I och med mitt upplägg med snabbstart och full belysning från första dagen så är det klart att det växer alger till en början. De första veckorna har det troligtvis rört sig om kiselalger även om ett litet angrepp av cyano har förekommit. Cyanon fick jag bort genom att suga upp den och dosera lite nitrat i två dagar. Jag har inte börjat min kamp mot koldioxiden än men har doserat in lite KH höjande medel och pH ligger nu och pendlar mellan 8,1 och 8,3. Luftningen dygnet runt. I början hade jag svårt att få tag på snäckor men nu i veckan satte jag in ca 60 snäckor till. Innan dess så har mycket av algbekämpningen utförts av 7 sjöborrar, 10 eremiter ocg 10 snäckor. Jag har haft störst algtillväxt uppe i ytan där det till och med tidvis bildats trådalger.

Nåväl jag hade en jämn tillväxt av kiselalger på hela bakgrunden. Nu tre dagar efter isättningen av ca 60 snäckor har inte allt betats upp men tilväxten och lite till betas upp hela tiden.

På fotot nedan kan man tydligt se vart det passerat snäckor :)

post-2331-14468917978104_thumb.jpg

Av detta kan man dra slutsatsen att betare är en mycket viktig ingridiens i kampen mot "skitalger"

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny uppdatering.

Nu har jag gjort slag i saken och gjort en snikmixer av min dunk med påfyllnadsvatten. Många har gjort så innan att de lagt kalciumhydroxid i dunken för påfyllnad. Nackdelen med detta är att pH stiger så högt att koldioxid från luften sugs ner och fäller ut kalciumet samt sänker pH. Det är ju ganska svårt att göra en anordning så att inte luften kommer i kontakt med vattnet. Eftersom man stadigt pumpar ur vatten så måste ju ny luft komma till - annars blir vakumet för högt och pumpen klarar inte att suga. I och med scrubber jag fick tag på så kan jag förhoppningsvis ta bort koldioxid från luften som går in för att motverka vakumet. Jag la kalciumhydroxiden i en strumpa och skakade dunken ordentligt. Insuget sitt 5 cm över botten. Sedan satte jag på den förborrade korken och kopplade in slangar och ett litet koldioxidfilter (det är ju inte mycket luft - ca 25 liter per sats - som skall renas.

Nu är det ju lite vanskilg med kalkmixer som går via allt top off vatten så för säkerhets skull - innan jag vet vad som händer - har jag kopplat på min pH regulator och ställt den att bryta strömmen till top-off pumpen om pH går över 8,35. Jag valde detta istället för timer (endast köra på natten) - skall bli intressant att se vad som händer. pH just nu 8,2

Bild ett visar skåpet för dunken och bild två visar en närbild på ett enkelt koldioxidfilter.

post-2331-14468918003143_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468918002934_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort slag i saken och gjort en snikmixer av min dunk med påfyllnadsvatten. Många har gjort så innan att de lagt kalciumhydroxid i dunken för påfyllnad. Nackdelen med detta är att pH stiger så högt att koldioxid från luften sugs ner och fäller ut kalciumet samt sänker pH. Det är ju ganska svårt att göra en anordning så att inte luften kommer i kontakt med vattnet. Eftersom man stadigt pumpar ur vatten så måste ju ny luft komma till - annars blir vakumet för högt och pumpen klarar inte att suga.

Löser du inte ett icke-problem nu? De flesta blandar väl inte kalciumhydroxid direkt i dunken utan kör med en kalkmixer typ Nilsen reaktor eller liknande... http://avdil.gtri.gatech.edu/RCM/RCM/Aquarium/CalciumReactor.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju det jag skulle slippa - funkar detta fullt ut så behövs ju inte denna typ av utrustning. Den är framtagen dels pga av kalciumhydroxidens dåliga lösningsförmåga men framförallt att det inte får finnas någon koldioxid i närheten av lösningen mellan vatten och kalciumhydroxiden eftersom den sugs in och gör lösningen verkningslös eftersom kalciumet fälls ut och pH sjunker i lösningen. Det är just för att luft (med ett innehåll av koldioxid) måste in i en påfyllnadsdunk som den lösningen inte fungerar lika bra som en separat kalkmixer. Här tar jag bort problemet vid roten och bör därför inte behöva en separat kalkmixer. Spar pengar, spar läckagerisker och spar utrymme.

För mig är det inget "icke" problem - tvärtom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

En liten uppdatering.

I och med mitt upplägg med snabbstart och full belysning från första dagen så är det klart att det växer alger till en början. De första veckorna har det troligtvis rört sig om kiselalger även om ett litet angrepp av cyano har förekommit. Cyanon fick jag bort genom att suga upp den och dosera lite nitrat i två dagar. Jag har inte börjat min kamp mot koldioxiden än men har doserat in lite KH höjande medel och pH ligger nu och pendlar mellan 8,1 och 8,3. Luftningen dygnet runt. I början hade jag svårt att få tag på snäckor men nu i veckan satte jag in ca 60 snäckor till. Innan dess så har mycket av algbekämpningen utförts av 7 sjöborrar, 10 eremiter ocg 10 snäckor. Jag har haft störst algtillväxt uppe i ytan där det till och med tidvis bildats trådalger.

Nåväl jag hade en jämn tillväxt av kiselalger på hela bakgrunden. Nu tre dagar efter isättningen av ca 60 snäckor har inte allt betats upp men tilväxten och lite till betas upp hela tiden.

På fotot nedan kan man tydligt se vart det passerat snäckor :)

[ATTACH]36808[/ATTACH]

Av detta kan man dra slutsatsen att betare är en mycket viktig ingridiens i kampen mot "skitalger"

MVH Lasse

Det beror nog mycket på vad det är för alger. Betare har visat sig helt värdelösa mot min algsoppa (Se: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29065)

De aglätande ministjärnor jag haft, som mest inriktat sig på kalkalger och som jag sugit upp i hundratal vid varje vattenbyte, tycks nu vara helt borta. Även de småsnäckor jag haft som algbekämpare och som funnits i stora mängder på oskrapade rutor lyser nu helt med sin frånvaro.

För någon vecka sedan fick jag plocka upp min svarta sjögurka som krymt till en femtedel av sin normala storlek och sedan kastat in handuken. Ungefär samtidigt dog en sjöborre, Lytechinus vaniegatus. Sjöharen som jag köpte för någon månad sedan såg inte heller helt kry ut senast jag såg den. Den var betydligt mindre och jag har försökt stödmata den med algtabletter men det är svårt när den håller sig gömd.

De som tycks klara sig utan problem är några Tigernassarius (Nassarius sp.) och min andra sjöborre, en Mespilia globulus.

Min erfarenhet är med andra ord att har man ett tillräckligt stort algproblem så är risken att man tar kål på lägre algätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror nog mycket på vad det är för alger. Betare har visat sig helt värdelösa mot min algsoppa (Se: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29065)

De aglätande ministjärnor jag haft, som mest inriktat sig på kalkalger och som jag sugit upp i hundratal vid varje vattenbyte, tycks nu vara helt borta. Även de småsnäckor jag haft som algbekämpare och som funnits i stora mängder på oskrapade rutor lyser nu helt med sin frånvaro.

För någon vecka sedan fick jag plocka upp min svarta sjögurka som krymt till en femtedel av sin normala storlek och sedan kastat in handuken. Ungefär samtidigt dog en sjöborre, Lytechinus vaniegatus. Sjöharen som jag köpte för någon månad sedan såg inte heller helt kry ut senast jag såg den. Den var betydligt mindre och jag har försökt stödmata den med algtabletter men det är svårt när den håller sig gömd.

De som tycks klara sig utan problem är några Tigernassarius (Nassarius sp.) och min andra sjöborre, en Mespilia globulus.

Min erfarenhet är med andra ord att har man ett tillräckligt stort algproblem så är risken att man tar kål på lägre algätare.

Där är vi överens men jag tror att betare kan spela en viss roll för att förhindra/fördröja utbrottet av vissa alger. Jag har alger som mina snäckor inte rådde på i mitt RSM men sjöharar tar dem utan problem. Just nu har jag lite alger av den typen i akvariet men har på försök toppat med ca 25 snäckor för att se om det kan vända utvecklingen - sjöharen är borttagen.

Hur går det med pH:t när du dragit ut slangen Christer?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott. Jag har kopplat in min vattentank utan koldioxidtillförsel men med kalciumhydroxid i. Slut pH har stigit till just nu 8,26 men kommer ju sjunka under natten. När det stabiliserat sig så skall jag ta sätta på koldioxidfiltret på luftningsinsuget (kallar det så eftersom jag har tagit bort skummarkoppen :) ) och se vad som händer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av detta kan man dra slutsatsen att betare är en mycket viktig ingridiens i kampen mot "skitalger"

vem är jag som ifrågasätter detta..

men jag är inte lika säker, för, vanliga sniglar skitar ned som f-n, tycker jag, jag körde ett tag 10 snäckor på 37 liter, och de skita ned som bara den.. det är flera som också skrivit i reefkeeping att de inte kör sniglar för att de inte gillar bio-loaden de lägger på systemet.

Så, jag ifrågasätter hur effektiva sniglar är på att just hålla borta algproblem? mina sniglar i mitt 37L kar käkade gröna alger på rutan, sen sket de, skiten la sig på bottnen, där den gick att suga bort, men det som inte gick att suga bort, växte det gröna trådalger och röda trådalger i..

Min slutsats är att med sniglar så stannar näringen i akvariet, det är bara att den ombildas, Jag tror själv mer på kraftig skummning och absorbers.. fast sen vet jag inte vilka absorbers jag tror på, och på det stora hela så försöker jag köra lite av allt möjligt..

Jag har lite svårt att se att sniglar använder en substantiell del av de alger de äter till näring..

Jag är inte expert, men, detta är lite av min syn på verkligheten just nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en vanlig marin födokedja räknar man att ungefär 20% till 25 % av näring och energi blir kvar som ny biomassa mot ca 10% för varmblodiga djur som oss. Nu är snäckorna vegetarianer - en del i alla fall så låt oss räkna med att ca 15 % av det dom äter blir biomassa (alltså tillväxt) för att vara snälla. Då kommer ca 85% gå vidare ut och bilda nya alger som i sin tur blir uppätna av snäckorna igen eller så går den sk bio-loaden till foder för andra djur som borstmaskar och annat. Snäckorna kan inte skita ner mer än det redan är - tvärtom de begränsar problemet. Jag kör mina kar med sand för att också kunna ge ett substrat för bakteriell nerbrytning och mineralisering av näringsämnen. Det är oerhört viktigt att slå fast att det aldrig blir mer näring i ett kar än det som man stoppar in i systemet. Har man en konsument så minskar den belastningen genom sin egen tillväxt.

Skumning tar bara bort kvävet som sådant - sedan sker en stor bakteriell nedbrytning i själva skummarkoppen och mycket av det vi uppfatter som "skit" som är utskummat är nog i själva verket bakteriemassa - bildad i skummarkoppen. Skall man få en bakteriemassa bildad i själva karet (vattenvolymen) som skummas bort så får man köra ganska hårt med kolkälla - betydligt hårdare än de flesta gör.

Zeovitmetoden bygger i princip också på samma idéer som jag har - se till att näringen blir användbar mat. Deras bakterieproduktion "mulmas" ut till korallerna som på det sättet kan tillväxa.

Snäckor, sjöharar, sjöborrar och alla havets kor (inklusive många fiskar) är direktkonsumenter på alger (dvs primärproduktion) och en del av de näringsämnen som algerna tagit upp går till vacker biomassa - en del går tillbaka för att snurras än en gång. Det gäller bara att hitta balansen och få så många näringsvävar som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som händer nu med att jag gjort tillförseln av avdunstat vatten till en typ av kalkmixer är att KH stiger. Från att legat på mellan 6 och 8 så ligger det nu på ca 10. pH vandrar kring 8,20 strecket. Ytterligare en ändring är gjord idag och det är att jag kopplat på ett litet koldioxidfilter på luftinsuget till "skummaren". Skall se vad som händer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade på känn att du inte direkt skulle erkänna att du hade fel, ;)

det var iof inte det jag hävdade heller.

Jag köper det du säger, men att sniglarna "bara" har en 15% verkningsgrad tror jag i många lägen är för lågt för att de ska göra en signifikant skillnad, det jag tänker på främst en nybörjare som läser det du skriver, nybörjare har en tendens att överpopulera sina akvarium och mata för mycket.. i en sådan värld kan en sådan konklusion ge "falska" förhoppninghar om att sniglar ska lösa ens algproblem.. då tillför man näring i en takt långt snabbare än sniglarna absorberar..

men absolut, som jag förstått din filosofi och hur du kör dina kar så tror jag dig. Och som jag förstår dig så är detta under antagande att man har en sund population av fiskar i karet, (dvs inte för många) och man matar lagom mycket.

I det scenario jag målar upp så tror jag att en nybörjare behöver kraftigare absorbenter av näring, mindre antal fiskar, och mindre tillförsel av mat.. då ger 10 sniglar i karet liten skillnad.

Jag vet inte om jag gör mig själv förstådd vad jag menar, men jag har själv varit i den situationen med mitt AN.. överpopulerat med sniglar, men trots det väldigt mycket alger. Detta var anledningen till mitt inlägg.

Mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 % var bara ett försiktigt antagande. Vad gäller små akvarier så är jag också en varm förespråkare för veckovisa vattenbyten på mellan 30 - 50% precis av den orsaken som du skrev. Vad jag också säger och det ger jag mig aldrig på - snäckor kan inte förvärra problemet även om du överpoppulerar - det är alltså inte deras skull att du får alger men de hjälper till att minska risken. Vad gäller olika removrar så är jag en ganska kraftig motståndare till dem i de allra flesta fall eftersom du aldrig vet vad de tar bort (eller tillför) mer än vad de påstås göra. Jag har också läst otaliga trådar där fosfaten varit låg men algerna frodas. Det finns andra parametrar som glöms bort i reonemanget och det är en av de syften jag har med denna tråd - alltså försöka belysa andra sidor.

MVh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Lite mer funderingar.

Av en tillfällighet så lyckades jag konstruera en perfekt alg scrubber i mitt nya akvarium. Det var tänkt som en vågmaskin men blev något annat istället.

post-2331-1446891802572_thumb.jpg

När jag provkörde så väsnades det lite gand. I modulen sitter en Tunze styrbar pump som ger mellan 4000-13000 liter i timmen. Den är satt på ca 7 sekunders puls och går inte helt fullt. Pulseringen innebar att det blev ett forsande ljud i modulen vid varje låg puls. Jag klippte till en 5 cm filtermatta att passa - dels som ljuddämpare - dels för att fungera som ett wet-dry filter

post-2331-14468918026122_thumb.jpg

Det visade sig att ovansidan på filtret också blev ett utmärkt substrat för microalger och under den första månaden växte det bra av en trådformig alg. Det är perfekt för algtillväxt - mycke näring kommer, obegränsad koldioxid och skyff från betare. Nu däremot växer det inte lika bra av den trådformiga sorten och det tror jag beror på att systemet kommit igång och att mycket av näringen tas upp av grönalger som betas av snäckorna. Bilden visar framrutan (med en vit skiva bakom) efter ca tre dagars tillväxt. Man ser tydligt traktorspår efter snäckornas framfart - denna alg äter de!

post-2331-14468918025928_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 % var bara ett försiktigt antagande. Vad gäller små akvarier så är jag också en varm förespråkare för veckovisa vattenbyten på mellan 30 - 50% precis av den orsaken som du skrev. Vad jag också säger och det ger jag mig aldrig på - snäckor kan inte förvärra problemet även om du överpoppulerar - det är alltså inte deras skull att du får alger men de hjälper till att minska risken. Vad gäller olika removrar så är jag en ganska kraftig motståndare till dem i de allra flesta fall eftersom du aldrig vet vad de tar bort (eller tillför) mer än vad de påstås göra. Jag har också läst otaliga trådar där fosfaten varit låg men algerna frodas. Det finns andra parametrar som glöms bort i reonemanget och det är en av de syften jag har med denna tråd - alltså försöka belysa andra sidor.

MVh Lasse

Jepp, håller med 97%

jag bytte 10L i veckan, 10/37 = 25% kanske..

köper det du säger om snäckor, men just nu så, har jag inte så många, får skrapa rutorna en gång varannan vecka från gröna alger.. det intressanta jag observerat är att mina favior/favitesar börjar filtrera som galningar, likaså calustrean, dvs, det jag frigör vid skrapning verkar trigga lpsernas filtrerarfunktion.. dvs, jag inbillar mig att korallerna gillar detta kör bättre..

removers, ja, det är ett föremål för oro, vad egentligen de tar bort.. men jag förespråkar att de gör mer nytta än onytta, från vad jag kan se..

sen, givetvis, jag ifrågasätter inte dina syften för denna tråd, hoppas det är okej att jag viker ut ett par perspektiv till på problemet.. förhoppningsvis värda att diskutera.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...