Gå till innehåll

HyperBamse´s 960 liters


HyperBamse

Rekommenderade inlägg

hehe ja då såg du nog kompisen till min. Jag köpte min typ direkt när han fått hem 2st, skulle prova med en först och kanske köpa den andra efter men ekonomin räckte inte :)... vet att jag hade haft min ett tag innan jag blev arbetslös (16 jan) och den dog i våras någon gång... hade den lätt över ett halv år...

Tycker inte att dom var så himla dyra... rostatus köpte jag hos korallfisken för typ 350kr eller nått liknande och moorishen kostade 750kr

Har ju haft en del problem under våren/sommaren så det var de två som gick bort då av mina fiskar och nu när jag gjorde om lite för några veckor sedan hittade jag mandarinen helt vit med... annars har jag haft lite tur med fisk...

Rostatusen var första fisken efter RZ stängde här i örebro. Så det var ju ett tag sedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ah...okej. Ja, nu när du säger det så såg jag ju nog 2st idoler där för bra länge sen. Å 750kr tyckte jag nog var i värsta laget när jag var arbetslös. Tror tom Christer tyckte jag skulle kolla efter en idol någon annan stans då han själv tyckte den var lite väl dyr... Men men...fin fisk från fina leverantörer brukar betyda hög kostnad.

Jo, inte konstigt att dom strök med så mycket problem som du hade förut. Mitt minne är uruselt, men allt eftersom kommer det tillbaka hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja det har inte varit så kul sista tiden men skam den som ger sig. hoppas på att jag får nya skummaren snart så jag kan för börja köra på grejer som är klarar av akvariet, känns ju lite som min mce600 inte hinner med...

Kollade lite vatten värden idag med, gör detta ofta nu eftersom något verkar fel.

Temp: 27

Salthalt: 1,024

PH: 8,0

KH: 11

Nitrit: 0,02

Nitrat: 5

Ammoniak: 0,01

Kalcium: 496

Magnesium: 1350

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både mätbar amoniak och nitrit är ju ingen höjdare. kH verkar ju aningen högt det med. Kan det möjligen vara så att din skummare inte klarar "jobbet" så att säga...inte konstigt kanske med en mce600 till 960L.

Fast lägger du händerna på en sån skummare som du pratade om så lär du ha överkapacitet så det räcker å blir över hehe

Måste förresten tillägga att jag blir lite avundsjuk på djupet i ditt kar. Ditt är ju bara 30cm kortare än mitt, men 20cm djupare...det märks om man går efter bilderna! Ibland ångrar man att man inte köpte ReefZoon´s visningskar när det såldes.

Hade redan bokat upp mig på det jag har nu när peter meddelade att butiken skulle stängas och allt skulle läggas ner. 3500kr för ett ganska nytt 960L hade varit mumma...enklare at belysa och mer djup...men men...dumt å sura över det nu hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt mitt ammoniak test är 0,01 det lägsta man kan se så det är jag inte så orolig över lika så kh brukar gå upp lite efter ett större vatten byte, gjorde ju 270 liter för ett par dagar sedan. Har varit ganska stabilt annars mellan 9,5 - 10...

Men nitritet vet jag inte varför det gått upp nu men jag håller koll på det nu så får tiden visa om det försvinner eller ökar...

Ja jag är väldigt nöjd med djupet på 80cm men djupare hade varit kul med... Svär far har ju flyttat över allt sitt nu från 540liters till 1180 eller nått sånt nu och han har 100cm eller om det var 120... det ser iallafall sjuk djupt ut...han köpte det istället för RZ gamla (stora) korallburk, han tänkte ta det först men det passade inte in i rummet...

Det är idag 8 dagar sedan jag beställde monstret :)... så det blir snart en trip till stockholm ;)...

Håller på med lite planering nu... lägger upp en bild om en stund...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om din svärfar har nått riktigt härligt på G! Själv drömer jag om nått i stil med 200x120x60, men har varken pengar eller plats...men drömma kan man ju..!

Så den är beställd alltså...men inte från C-life?

Det känns ju spontant som om det kommer bli lite enklare att driva systemet när du installerat detta sjukligt dyra monster hehe

En rejäl sump förresten...å riktigt snyggt ritat! Sketshup antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om din svärfar har nått riktigt härligt på G! Själv drömer jag om nått i stil med 200x120x60, men har varken pengar eller plats...men drömma kan man ju..!

Så den är beställd alltså...men inte från C-life?

Det känns ju spontant som om det kommer bli lite enklare att driva systemet när du installerat detta sjukligt dyra monster hehe

En rejäl sump förresten...å riktigt snyggt ritat! Sketshup antar jag?

Ja det ser redan fint ut i hans kar. Nu gäller det väl bara att hålla det snyggt och låta allt växa ihop. lite nya grejer kommer nog med. mitt drömkar är lite större :)... kolla vad nya skummaren klarar så ser du ungefär storleken :)

Ja skummaren är beställd, blev tyvärr inte från C-life, tanken var så först men ändrades.

Ja det ska bli riktigt kul med nya skummaren men jag måste se till och få fram glas och sånt till sumpen innan jag kan dra igång den så jag planerar för fullt nu så jag kan beställa det jag behöver, så jag slipper sitta och torr köra den :)

Sumpen ska bli så stor som det går, problemet är ju att få in skummaren och allt glas under min möbel, kollar man på de gamla bilderna kan ni se hur små "hål" det är in i möbeln.

ja jag sitter i Sketchup, rekommenderas starkt men det kan ara lite krångligt i början...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaknade tidigt idag av att tjejen skulle till jobbet. Började fundera lite på vad jag hade och göra idag.

Kom inte på något så jag tog mig en tur till stockholm för att kolla upp tritonakvarium. Först hittade man knappt ingången men när man väl gjort det såg man att deras flytt inte verkade helt klar... men det fanns flera grejer man letat efter länge... handlade dok bara ett nytt kalciumtest och 20st eremiter 10 av varje från deras extrapris på städpatrull :) plus lite åt svärfar ;)

blir att ta med stora plånboken nästa vecka :) så nu har jag en vecka på mig att fylla upp den riktigt mycket... Verkade som om de skulle få in mer då också...

så senare ikväll får vi väl se vad nya testet visar och så kommer det kanske någon bild med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temp: 27c

Salthalt: 1,023

Ph: 8,4

Kh: 10,5

Nitrit: 0,02

Nitrat: 1

Ammoniak 0,01

Magnesium: 1290

Kalcium (gamla testet): 484

Kalcium (nya testet): 425

Har börjat kolla över lite mer teknik till akvariet som skulle behövas men pengarna styr så inget mer beställt än... (förutom nya skummaren)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som om jag har kört fast lite i sump planeringen, hoppas på att ni kan hjälpa mig

Måtten på sumpen kommer att vara:

180cm långt x 62cm djupt x 40cm högt

lite snabba skisser vore fint. skummaren är bk sm 300, så den borde få plats i djupet och då bara ta 35-40cm på längden (alltså pumpen bakom skummaren). hoppas ni förstår.

Sen en fråga som dykt upp är ju hur stor osmos del man kan behöva, skulle ju kunna göra ganska stor men vill ju kunna spara bra med utrymme för lite andra filter med...

Snälla hjälp mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skissen du redan har gjort på din sump och postat i tråden för en vecka sedan ser väl utmärkt ut, så jag vet inte riktigt vad du ville ha hjälp med...

Det är en bra platsbesparing att vrida din BK så att pumpen sitter bakom, du behöver ändå inte komma åt pumpen. Jag har en BK SM250, och den kräver 38 cm på längden (men ca 1 cm marginal på varje sida), vilket fungerar finfint.

När det gäller osmosdelen handlar det om vilken avdunstning du räknar med, och hur ofta du vill fylla på. Jag har ca 5 liter avdunstning/dygn i mitt 650 liters revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag skissar och funderar lite...

Funderade på att gör ungefär 100liter till osmos del och för att kunna blanda nytt vatten i... problemet blir väl då att det kommer att ta ungefär 1/3 av sumpen, typ 50cm på längden. Inga problem just nu men problemet blir väl när man känner för att skaffa nitratfilter, fosfatreaktor och kalkreaktor med flera teknikgrejer... skummaren tar ju en del plats med :)

Är det nödvändigt med en bubbelfälla mellan avrinningen och skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag skissar och funderar lite...

Funderade på att gör ungefär 100liter till osmos del och för att kunna blanda nytt vatten i... problemet blir väl då att det kommer att ta ungefär 1/3 av sumpen, typ 50cm på längden. Inga problem just nu men problemet blir väl när man känner för att skaffa nitratfilter, fosfatreaktor och kalkreaktor med flera teknikgrejer... skummaren tar ju en del plats med :)

Om du gör en enda lång sump och har en mellanvägg till osmosvattenavdelningen, kan du ju alltid flytta denna vägg senare om du karvar bort silikonet med ett rakblad. På så sätt kan du variera avdelningarnas storlek allteftersom behov uppstår.

En annan idé, och som jag har gjort, är att modularisera sumparna i olika fristående delar. Du kan ha en separat burk för osmosvattnet, och kanske lite luft mellan sumparna för att kunna placera en del utrustning på torrt underlag (kan se lite mer prydligt ut så). Bara några idéer.

Är det nödvändigt med en bubbelfälla mellan avrinningen och skummaren?

Det räcker utmärkt med bara en överrinningskam som reglerar höjden i skummarfacket. Jag utgår från att din returpump ändå kommer att suga vattnet flera cm under vattenytan i det sista facket. Det är ju i detta sista fack som du placerar nivåvakten för osmospåfyllningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips där...

Ja det blir nog bara en kam från avrinningen --- stort teknikfack --- bubbelfälla --- returfack --- och sist ett större osmosfack.

Ska göra lite vattentest ikväll och imorgon blir det att kolla upp glaspris och om det är godkänt så får dom göra det direkt så jag kan börja limma på kvällen :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack...

Har precis varit runt och kollat priser på glas till sumpen. Glas är dyrt!!. fick nog ett jätte bra pris men jag kommer nog att ta en funderare till på om jag ska använda mina 2 sumpar som ännu inte blivit sålda...

man är ju inte gjord av pengar så jag använder nog pengarna till en returpump, osmos och silikatfilter istället och bygger en gratis sump av det glas jag har hemma :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde vattentest sent igår

Temp: 26 grader

Salthalt: 1,024

Kalcium: 430

Magnesium: 1300

PH: 8,2

KH: 9,5 - 10

Nitrit: 0,02

Nitrat: <1

Ammoniak: 0,01

Sedan har jag haft lite av en akvariedag idag.

Började med att kolla upp glas priser till sump men blev snål och tog vad jag hade hemma :)

Blev den stora sumpen som har legat ute på annons ett tag. men eftersom den inte gick att få inte under möbeln så blev det att först skära ner den och ta bort silikon resterna för att sedan limma om den på plats. Ja lite trångt blev det där under möbeln :) och ont i benen med mera fick man... Bjuder på den sista bilden men VARNING TILL KÄNSLIGA LÄSARE.. då benet ser helt sjukt ut på bilden :)

Lite bilder under dagen, tjejen fick fota ibland när man satt illa till :)

post-1151-14468918018671_thumb.jpg

post-1151-14468918018961_thumb.jpg

post-1151-14468918019208_thumb.jpg

post-1151-14468918019459_thumb.jpg

post-1151-1446891801973_thumb.jpg

post-1151-14468918020089_thumb.jpg

post-1151-1446891802035_thumb.jpg

post-1151-14468918020606_thumb.jpg

post-1151-14468918020875_thumb.jpg

post-1151-14468918021134_thumb.jpg

post-1151-14468918021324_thumb.jpg

post-1151-14468918021511_thumb.jpg

post-1151-14468918021685_thumb.jpg

post-1151-14468918021991_thumb.jpg

post-1151-14468918022207_thumb.jpg

post-1151-14468918022474_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...