Gå till innehåll

Val av storlek


maltemus

Rekommenderade inlägg

Med 45 bredd får du problem med att få ned ljus till botten. Inrednig och koraller skuggar mer än vad man tror. Ett litet elakt test är att ta ett helbildsfoto av ett så smalt kar. Ögat ställer om sig så snabbt så man reager inte lika mycket när man ser på karet. Men koraller behöver ljus och det är inte så roligt att bara kunna ha de flesta i översta halvan av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet säger 60cm. Om du kör nybörjar koraller så växer de snabbt om du lyckas och då är höjd att föredra. Visst skuggar de lite, men det beror ju på aquascapet.

Vill man ha massor av små koraller i ett kar kan man ju köra med lågt kar 40-50cm.

Vill man ha stora korallkolonier så är helt klart höjd att föredra, man kan ju köra mindre ljuskrävande koraller som skivisar i botten av burken om de stora korallerna skuggar.

Själv hade jag 60cm, och med tiden fick jag placera korallerna längre och längre ner pga att de sköt i höjden. Man vill ju inte ha koraller som ligger med ytan. Har beställt ett 70cm högt kar nu så att jag ska va nöjd.

Tänk vilken sortskoraller, kolla hur du vill att det ska se ut i burken och fiskval. Välj sedan höjden. Många säger att 60cm är max pga att man inte når annars, men hur ofta är man egentligen i burken och bökar, plus att det faktiskt finns någonting som heter tång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjden har en del tekniska effekter som gasutbyte vid ytan och problem att trycka ner ljus men bortsett från det så tycker jag att det tål att tänka även på det estetiska, vad du vill bygga för typ av inredning. Jag tycker att standardakvarierna där djupet = höjden ofta är de svåraste att få till bra inredning i, det blir varken det ena eller det andra.

Jag ser det som att det blir bäst när måtten är rejält olika. Du skulle t ex kunna ha ett lågt akvarium, säg 25 - 30 högt till djupet 45. Då får du möjlighet att göra en inredning med djupverkan och det kan också vara intressant att försöka få bra möjlighet att titta ovanifrån.

Andra varianten är att göra precis tvärtom och göra höjden rejält större än djupet, typ en höjd på 60 med ett djup på 40. Då skall man inte alls försöka få djupverkan i inredningen utan i stället tänka platt och tvådimensionellt, en bakvägg alltså med lämpliga koraller och sen försöka visa fram det som en tavla snarare än som nåt med djupverkan.

Allt för ofta blir det dåliga kompromisser som varken är det ena eller det andra, fundera på att göra det rejält i stället. Men glöm inte att det naturligtvis följer med vissa tekniska och praktiska problem att hantera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...