Gå till innehåll

JBJ Nano 106L med MH


turboadde

Rekommenderade inlägg

Tänkte visa upp mitt kar på 106l. Det är original förutom bakgrunden och har funkat jätte bra även över sommaren även fast det sitter en 150w mh i. Har vart igång sen 10 maj 2009

Det är bebott av:

2 st ocellaris clowner

1 st Oxycirrhites typus

1st Stonogobiops xanthorhinica (tror jag de e)

7 sniglar

7 eremiter

lite krabbor, pistolräka samt lite annat som följde med stenen.

2st Lysmata amboinensis

Koraller:

Pumpande Xenia

Sarcophyton

Grön Seriatopora caliendrum

Rosa hysterix

2st olika stylophora

Några ricordea florida smat en stor yuma

2st små bubbel anemoner

Lite knappar och skivor

Har haft lite problem med sjunkande KH, magnesium och Calsium. Försöker hålla dom stadigt med manuell balling. (har inte haft råd med doserpump än :P)

Tyvär har min Lila stylophora (Milka) bleknat till helt vit och ser lite tanig ut fast den har polyperna ute dagligen. Hände på några få dagar bara. Den växer lite på längden så den verkar inte helt död. Några ideear vad de kan bero på? Dom andra sps:erna mår bra och växer på bra förutom hysterixen som inte är helt rosa.

Kan inte se några utslag på phosphate även fast jag mätte på morgonen (salifert)

Och har väldigt lågt på både nitrat och nitrite.

Och så tillsist en bild på akvariet med

post-2725-14468917938231_thumb.jpg

MVH Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du nöjd med karet som helhet - fungerar vågmekanismen och belysningen?

MVH Lasse

Ja jag är jätte nöjd med det. Köpte det begagnat från triton efter dom haft det igång ett år. jag har bytt lampan pga av att jag ville ha en färsk men den har aldrig strulat. det har hänt två gånger att vågmaskinen strula i början så att båda utblåsen va på samtidigt men det var bara vrida lite på timern så funka den som den skulle igen. det enda negativa jag kan komma på är väll att man måste ta ur skummaren för att öppna stora locket om man ska ner och pula lite + att det är syresten skummare så jag skiftar sten varje vecka (har 3st som jag varvar med. Men det är ganska små problem som man vant sig med.

MVH Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett att den här frågan har vart upp några gånger men inte hittat något bra svar så jag undrar om det är någon som har hittat på en bra lösning med någon liten dränkpump eller nått att stoppa ner i en 25l dunk för cirkulation när man blandar salt, eller räcker det med en syre sten för att få lite fart på det?

MVH Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...