Gå till innehåll

Storlek på de borrade hålen?


Zemilor

Rekommenderade inlägg

Hej!

Sitter och planerar uppstarten för mitt 325l deltec. Då jag har tankar på att skippa deltecs orginal innenfilter31 och borra karet för en sump istället har jag nu en liten fråga eller två!

Vilka mått har ni borrat era hål i?

Karet är som sagt på 325 liter sumpen kommer hamna runt 100+ liter beroende på vilket billigt kar jag hittar på blocket ;-) totalt ca 400-450liter!

Tanken är två hål ner till sumpen och ett upp vilket jag förstått e standard för de flesta.

Uppkomsten av vattnet står en aquabee 2000/1 för så jag hoppas på flera bra förslag då många andra har kör samma pump med bra resultat!

Så kort sagt hur stora hål ska man be glasmästaren borra och vilka dimensioner på PVC rören är att rekommendra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har med för mig det om härdat glas i karets botten! därför glasmästaren får jobbet istället för min trogna borrmaskin..

När du (Manne) skriver två olika nedgående storlekar 32mm och 25mm antar jag att man kör 32an som primär och har 25 som reserv? eller ska man ha en knivventil på 32an så den tar 90% av flödet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag har fått beskrivit för mig ska det inte vara omöjligt.. men inget för nån hobbyentusiast. Härdat glas är väl samma som de engelska tempered. Dock är det inte alla som vill ge sig på det då de är erkänt svårt.

Hmm kanske får bli en overflowbox istället. Om botten är härdad, söker man lite hittar man inte några andra resultat än att rutan har spruckit när glasmästaren har försökt..

Ändrat av Zemilor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härdat glas går inte att borra. Man borrar först, och härdar sen om man ska ha härdat glas med hål i. Teoretiskt är ett alternativ för härdat glas kan vara att värma det så det mjuknar, och pressa / stansa ett hål, men resultatet borde bli ett glas som inte är slätt, och sjävklart är härdningen borta...

Men är Deltec karen verkligen försedda med härdad botten?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jag har redan satt mejl till D&D själv men inte fått något svar ännu.

Mer tålamodet än värdigheten som tagit stryk! Även om vissa tycker de e kul att skratta åt andras okunskap.

Tanken var och ha det inlämnat innan resor i jobbet och privat tar tid för mig i det närmaste. Och då jag inte är en glasmästare själv ställer jag hellre en dum fråga eller två innan jag gör något dumt.

Ändrat av Zemilor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så svar från D&D idag om bottenglaset. Visade sig att det är vanlig glas i botten på deltec karet! så både jag och Greger hade lite fel men glasmästaren hade antagligen koll och visste vad han sa när han sa att han kunde borra det till mig.

Så tillbaka till dimensionerna på PVC som ämnet egentligen handlade om..

Ett flöde ner till sumpen på 2000l/h kan man få igenom det i ett 25mm rör eller vad kör ni andra med? som manne säger e det inte dumt med en reserv som klarar hela belastningen!

Ni som har en aquabee up1 som returpump kan väl slänga in era setups mellan kar och sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om pumpen kör 2000L /h som max, så kan du nog räkna bort 300-500L/h med tanke på den höjd som pumpen ska trycka också.

själv kör jag men en tunze master på 3500l/h , har säkert under 2000l/h på 1,6m i tryckhöjd.

edit: kollade upp pumpen , ca 1300l/h på 1,5m i tryckhöjd.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...