maltemus Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 Måste göra en rejäl snabbstart av mitt kar som kommer om några veckor.Det blir beg sten med koraller på. Ny levande sand.Hur gör jag bäst? Kör jag med nytt vatten+sanden och kastar i stenen med korallen och hoppas på det bästa? Eller ska jag försöka få beg vatten.Kommer korallerna klara en så snabb start, eller blir det pannkaka? Hur har ni som flyttat till större kar gjort. Citera
Laggeman Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 Gammalt vatten är just, gammalt vatten.De bakterier du vill åt finns på sten och i sand. I vattnet samlas mest smuts som skall tas ut via skummare tex.Kör på nytt vatten, i med sten först, sedan sanden. Stenen gör sig bäst direkt mot botten på karet. När jag har flyttat till nytt kar så har jag tagit så mycket nytt vatten som möjligt, lagt i stenen och sedan hällt i sanden, varje gång ny sand med ett par dl gammal sand som jag blandat ner i den nya för att behålla en del av de bakterier som finns där i, men samtidigt har jag slängt en del också, mest för att det samlas en del smuts i sanden också. Citera
maltemus Postat 16 september 2009 Författare Postat 16 september 2009 Behöver jag köra i några preparat direkt? eller är det bäst att vänta och se vad som behövs? Citera
Laggeman Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 Det nya vattnet innehåller allt du behöver till att börja med.Beroende på vad det är för koraller du stoppar i så kommer olika spårämnen att förbrukas i olika snabb takt. Citera
a.nilson Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 Jag hade kört minst 50% om inte 70% gammalt vatten just pga att det är inkört vatten. Slipper chocka korallerna med helt nytt vatten. Citera
mr cheezy Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 marthin: kör hälften av mitt vatten och sen hälften ny blandat.. Citera
maltemus Postat 16 september 2009 Författare Postat 16 september 2009 Perfekt cheezy, då kör jag på det. Citera
Norgren Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 får mig att tänka på det hederliga gamla "Genvägar äro senvägar" Citera
blaze Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 jag snabbstartade mitt första kar me beg vatten LS och ett gäng mjukisar, då va allt från samma kar och det gick hur bra som helst, tråd om hur det gick ser du här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19406 Citera
mr cheezy Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 Allt kommer från samma kar.. Blir ju bara som att flytta över sakerna och det har jag gjort flera gånger utan problem... Samt att vi bor i samma stad så tar kanske 10 minuter mellan oss Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.