Gå till innehåll

Döda fiskar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Följande inlägg postas på uppdrag av medlemmen Losenborg:

Kan någon förklara detta ?

Helt plötsligt såg jag en fisk som simmade underligt, när jag tittade mer på fisken såg jag att det var som en dimma över ögonen på fisken, samtidigt fanns det ganska stora prickar ( vita ) på kroppen. jag trodde att det var vita prick så jag behandlade akvariet med den medicinen, dagen efter var fisken död och sedan på två dagar alla fiskarna i akvariet, det enda som lever nu är två räkor. ALLTSÅ.

Vit hinna över ögonen som ser ut som om fisken är blind och något som ser ut som vita prick men är väldigt små prickar och väldigt tätt på fisk kroppen.Det är ett tio tal fiskar som dog !

Har någon ett förslag vad detta är för något.?

stenlo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ichthyophthirius (Vita prick) eller Oodinium, båda behandlas på samma sätt. Grumliga ögon eller prickar i ögon hänger ihop med båda sjukdommarna. Har du släppt i några nya fiskar den senaste tiden?

Men dessa sjukdommar tar inte kol på en hel besättning på något eller några dygn. Det måste ha hänt något med ditt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oodinium är det troliga. Bromsas av UVC och ozon. Ett överkraftigt UVC med pump i ett oinrett och helt rent kar brukar ta kål på angreppet. Typ ett 22w UVC med 1000 liter pump i ett 100 liters kar. Ingen inredning = ingen nitratnedbrytning = ingen matning. Angreppet brukar ha ebbat ut på 3 -5 dagar genom att parasiterna hamnar i UVC innan de kan föröka sig.

Det är väldigt viktigt att ta ut döende fiskar innan de dör genom att ingen vattenrening finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick samma på mina fiskar 1 gång alla dog nästan då med. behandlade med medel mot dom symptom som nämnts inget hjälpte. hände 1 gång till senare men då dog bara 1 firre den som jag köpt in, en vitbröstad kirurg. sen köpte jag uvc så resten klarade sig. fick samma symptom igen nu för några dar sen då jag fixar till karen o tagit bort uvct. grumliga ögon och lite prick på mina hepatusar. rakt i med uvc igen och nu e prick o grumliga ögon borta igen. då du har så mycket småprick så har dom säkert haft det ett tag. det blev så för mig efter 3dje gången dom släppt från fiskarna då ökade dom kraftigt och firrarna dog, ca 3 veckors cykel innan detta hände

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som jag sa, har alla fiskarna dött,Trodde att det var vita prick som angripit fiskarna, jag hade inte koll på akvariet under några dagar så det blev väl en överföring till alla fiskarna.Det enda som nu finns i akvariet är två räkor som tycks klara sig.Jag bor i villa nu men vi sålde vårt hus i veckan och skall flytta in i en lägenhet, där skall jag sätta upp ett hörnakvarie på 500 liter, så det blir en helt ny miljö för koraller etc.har korallerna tagit skada av detta ? Det nya akvariet har jag köpt av en kille som hade två likadanna en i lägenheten och ett i källaren , akvariet är försett med alla möjliga prylar bland annat dator skall kolla om det finns uv med annars blir det ett sådant.

Beträffande fiskar så köpte jag två nya och det var nog någon av dessa som hade sjukdommen. Till sist: kan man utan risk flytta alla koraller levande sten etc till det nya akvariet utan att parasiterna följer med till det nya ?

STENLO

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du fisklöst i några månader borde det inte vara nåt problem med parasiterna, de kräver sin värd för att fullborda sin livscykel så dom dör ut efter ett tag utan några värdar. Så ta det lugnt med att skaffa nya fiskar ett tag så ordnar det sig. Koraller eller räkor kan inte vara värdar till fiskparasiter, så dessa borde det inte vara nån risk med att föra över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett preparat som kan prövas i liknande fall är Waterlife´s Octozin eller något annat prep som innehåller Metronidazole eller dess derivater. Det bör bara prövas som sista försök att klara fiskarna vid ett akut utbrott eftersom det verkar slå lite olika. Jag har använt det några gånger mot parasiter som är flagelater (oodinium är en typ av flagelater). Kan inte garantera att det är revsäkert (korallsäkert eftersom zooxantheller också är en typ av flagelat) men i mitt RSM med mjukkoraller har jag inte sett något problem efter medicinering - vet ej vad gäller hårdkoraller. Jag har klarat "hopplösa" fall med detta preparat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att det är fantastiskt vad vänliga ni är som försöker hjälpa mig!Det känns hårt när man tittar i akvariet och det är livlöst, räkorna ser man ju som i bakgrunden i ett akvarium,jag har hållit på med akvarier säkert i 40 år men detta är första gången jag varit med om att fiskarna har dött ut så fort, visserligen har det varit sötvatten fiskar men principen är ju ganska lika, övergick till salt för ca 2 år sedan och fiskarna har funnits med sedan starten utom de två som jag köpte för ca 14 dagar seda och som tydligen hade sjukdommen. Jag får nog skaffa ett mindre akvarium som karantän akvarium, har ett 60 liters räcker det som karantän ? och kör man med cirkulation och bara saltvatten i det ?

Hur viktigt är det med belysning i ett sådant kärl ?

stenlo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

60L räcker bra som karantän till de flesta firrarna, dom ska ju bara vara däri i 3-6veckor. Belysning beror helt på vad man karantänför, för fisk använder jag bara 15W T8 lysrör i min 54L karantän. Kör jag koraller i karantänen så byter jag ut rampen till en 2*18W som du kan se till vänster på den här bilden. När jaf har fisk i den så har jag lite PVC rörbitar så dom har nåt att gömma sig i och inte blir stressade över att vara ute i det öppna.

Jag fyller alltid karantänen med vatten ifrån huvudkaret vid vattenbyte för att få samma vattenkvalité i karantänen och huvudkaret (och att fisken ska lukta "rätt" när den kommer i karet). Allt man egentligen behöver är ett innerfilter med en svamp som fungerar som biologiskt filter och pump och så får man vänta ett tag innan man tar i nåt så att det biologiska filtret får fart annars så får man problem med ammoniak/nitrit, och mata karantänen lite även när du inte har nåt i den för att upprätthålla en viss belastning och mata bakterierna...

Jag har kontinuerligt två små eremiter i karet som putsar bort matrester och fungerar som indikatorer på att vattnet är helt OK :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...