Gå till innehåll

På mindre än 24 h


Mattias

Rekommenderade inlägg

Jag kan inte hjälpa det utan lägger mig i med min okunskap..

jag kan inte se om det är cyano-alger eller kiselalger.. luftbubblorna pekar på cyano, men färgen åt kisel.. fast det finns brun cyano har jag förstått

Kör du med fosfatabsorber?

rowa är dyrt med det suger upp både kisel och fosfat.. och är det kiselalger så borde rowa ta deras näring.. kan inte svära på effekten för cyano.. har bara fattat att cyano kan ta tillvara på syret i nitraten.. inte hur de påverkas av fosfat..

om Lasse och Wiking säger något som motsäger mig, så lyssna på dem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har rullat problemfritt sedan Mars 09. Går att se här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27012

Salt 1025

Ph 8,3

Mg 1200

Ca 500

Kh 8,0

Po4 omätbart

No2 0,1

No3 30

Har för ca 2 v sedan gjort ett vattenbyte på 100L Problemen började dock långt innan, med en del röd cyano eller om det var "red slime". Det kanske är samma skiten ?

För några år sedan vet jag att det användes ett medel som hette "fungi stop" mot "skit alger" Någon som har erfarenhet av det ??

Har satt in No3 remover, för att sänka det lite.

Vet att Mg och ca ligger lite lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är tillväxten på dina koraller - framförallt mjukisar och euphylia? Bildar algerna någon sammanhängande matta. Är det skillnad på mängden innan du tänder och precis innan du släcker. Vilken NO3 remover använder du? Vilken nitrattest använder du?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är tillväxten på dina koraller - framförallt mjukisar och euphylia? Bildar algerna någon sammanhängande matta. Är det skillnad på mängden innan du tänder och precis innan du släcker. Vilken NO3 remover använder du? Vilken nitrattest använder du?

MVH Lasse

Har bara några mjukisar, och de växer ok tycker jag. Dock har den riktigt gröna gått tillbaka ngt de sista veckorna, Euphylliorna har jag svårt att se nån tillväxt på. Dock är de uppblåsta och fina, det gäller samtliga koraller. (utom den ena sinularian)

Algerna bildar typ en matta, och de minskar väl något när ljuset varit släckt ett tag. Körde en total mörkläggning i tre dagar, och då försvann det mesta. Men kom tillbaka lika fort.

Salifert test, och Seachem remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt Ca är inte för lågt, det är onödigt högt. Någonstans mellan 400-450 brukar man säga att Ca skall ligga.

Använder du osmos?

Gör du regelbundna vattenbyten?

Använder Osmos ( den är 5 mån gammal) och har ett nytt TM fosfatfilter igång, går inte att mäta fosfat i vattnet, enl salifert tester.

Byter vatten varannan månad ca, använder TM Bioactif salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder Osmos ( den är 5 mån gammal) och har ett nytt TM fosfatfilter igång, går inte att mäta fosfat i vattnet, enl salifert tester.

Byter vatten varannan månad ca, använder TM Bioactif salt.

Bra att du har osmos, då kan vi utesluta det.

Jag skulle valt att byta vatten oftare. 10% varje vecka eller minst var 14:e dag. När jag läser din andra tråd så ser jag att du, eller jag tycker rättare sagt, att du kanske belastat ditt akvarium alldeles för mycket med tanke på den korta tiden det varit igång. Om jag fattat rätt så är det bara någon vecka sedan du släppte i den senaste fisken. Nu är det ju omöjligt att säga hur mycket detta påverkar dina problem, men ett stort mått av försiktighet kan kanske vara på sin plats innan du fått ordning på dina algproblem.

Använder du kol?

Vad har du för korallsand och sten, kan det möjligen ställa till problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt at råda när det inte är en eget kar och att man inte ser hur det funkar och därmed inte får någon "känsla". Personligen så tror jag inte att seachems nitrat remover funkar i saltvatten - ett tag hade de dragit tillbaks den men de kanske har börjat saluföra den igen. Men jag tror inte det är det som är problemet - eller rättare sagt jag skulle personligen inte nysta i den tråden med för högt nitrat. Personligen - vilken överraskning - litar jag heller inte på nitrattesterna. Vad hade jag själv gjort i samma situation - ja först kanske föärberett ett antal större vattenbyte genom att dagligen suga upp algerna - störa mattorna - säg byta 20 liter om dagen en tid framåt. Samtidigt - om jag inte redan gjorde det - använda kalkvatten. Nu verkar du ha ett bra pH - skulle vara kul att veta dygnsvariationen (vad är det innan ljuset tänds och direkt efter huvudlyset släcks). Dessutom skulle jag prova med en tillsats av nitrat (kalium eller natrium) på 2-4 ppm per dag (på morgonen). Kanske också stoppa fosfatremovern ett tag.

Men det är jag det - jag är inte säker på att det är detta problem men det skulle va den väg jag personligen skulle välja i en liknande situation.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen blir överraskad över dina funderingar och möjliga lösningar Lasse, de är välkända vid det här laget.smiley1.gif Men något måste ju göras och varför inte börja testa det ena efter det andra, i tur och ordning. Jag skulle gjort följande;

1. Börja byta vatten, kanske i den mängd och frekvens som Lasse föreslår

2. Naturligtvis suga ut alger vid varje vattenbyte

3. Störa algtillväxten varje dag genom att rota runt lite

4. Börja använda kol

5. Kolla dygnsvariationen på Ph som Lasse skriver, och börja med kalkvatten

Sedan efter några veckor testa de andra åtgärderna som Lasse föreslår. Det kan ibland vara dumt att göra allt samtidigt, det blir svårt att förstå vad som påverkar vad.

Men först av allt så skulle jag dubbelkolla densiteten, samt försäkra mig om att temperaturen liggen på rimlig nivå. Enkla men viktiga saker som vi ofta glömmer bort.

Har du ordentligt med snäckor som hjälper till att hålla rent i karet?

Tillför du något speciellt medel, korallmat, preparat eller liknande? Om så är fallet så skulle man kunna sluta med det ett tag.

Det är också viktigt att förstå vilka typ av alger det är man har, cyano, dinos eller vad är det man skall försöka bekämpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar, algerna är väldigt mörka och nära svarta nu. Bubblor har det oxå bildats.

Ph precis när ljuset gått av är 8.3.

Angående belastningen, så hade jag problem m detta redan innan de senaste fiskarna sattes i.

Ang sten och sand, så tycker jag problemen borde kommit tidigare. Stenen var inkörd, och sanden var ny. Kol används inte.

Jag har en Sander ozon anläggning liggande, kanske skall varva igång den ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen blir överraskad över dina funderingar och möjliga lösningar Lasse, de är välkända vid det här laget.smiley1.gif Men något måste ju göras och varför inte börja testa det ena efter det andra, i tur och ordning. Jag skulle gjort följande;

1. Börja byta vatten, kanske i den mängd och frekvens som Lasse föreslår

2. Naturligtvis suga ut alger vid varje vattenbyte

3. Störa algtillväxten varje dag genom att rota runt lite

4. Börja använda kol

5. Kolla dygnsvariationen på Ph som Lasse skriver, och börja med kalkvatten

Sedan efter några veckor testa de andra åtgärderna som Lasse föreslår. Det kan ibland vara dumt att göra allt samtidigt, det blir svårt att förstå vad som påverkar vad.

Men först av allt så skulle jag dubbelkolla densiteten, samt försäkra mig om att temperaturen liggen på rimlig nivå. Enkla men viktiga saker som vi ofta glömmer bort.

Har du ordentligt med snäckor som hjälper till att hålla rent i karet?

Tillför du något speciellt medel, korallmat, preparat eller liknande? Om så är fallet så skulle man kunna sluta med det ett tag.

Det är också viktigt att förstå vilka typ av alger det är man har, cyano, dinos eller vad är det man skall försöka bekämpa?

Sniglar har jag ett 20tal, samt kanske 10 eremiter.

Skall kolla upp densiteten lite extra, använder refraktometer.

Har tillsatt Sponge power och Coral vitalizer, men slutat med dem då de luktar ättika tycker jag. Använder annars salifert All in one, coral calcium och Magnesium.

Brottas m lite höga temperaturer i karet, det ligger på 26- 29 grader. Skall montera ytterligare en evakueringsfläkt över karet i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle absolut startat upp ozon anläggningen.

Om du hade problem med belastningen innan de senaste fiskarna sattes i, så kan ju just belastningen vara ett problem?;)

Har du bra (ordentlig) cirkulation i vattnet? Glöm inte att dubbel kolla densitet och temp!

Jag ser att vi postade samtidigt och att du har refraktometer, det är bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ta in den som punkt 2,5 i Ingemars råd men starta försiktigt och ge en konstant liten dos.

tja - det enda kontroversiella är väl fortfarande nitrattillsatsen och att jag inte litar alls på testerna. Men givitvis har jag en lång förklaring varför det hjälper men den finns i andra trådar :)

En liten gissning - du ligger på ca 8 innan ljuset tänds

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja - det enda kontroversiella är väl fortfarande nitrattillsatsen och att jag inte litar alls på testerna. Men givitvis har jag en lång förklaring varför det hjälper men den finns i andra trådar :)

En liten gissning - du ligger på ca 8 innan ljuset tänds

MVH Lasse

Håller med om att detta fortfarande är lite kontroversiellt, så det tar vi inte nu igen.

Mattias har ju ovanligt högt Ph, det brukar inte rapporteras i samband med algproblem. Men svajar det mycket över dygnet så kan det säkert betyda något. Man skall kanske trycka upp KH till 10-12, får man inte ett stabilare Ph då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...