Gå till innehåll

På mindre än 24 h


Mattias

Rekommenderade inlägg

Cirkulation finns så det räcker, har nu börjat fylla osmosvatten inför vattenbyte i morgon kväll.

Väntar på mer Mg på posten, har försökt höja ca under några dagar. Men det går segt, har kanske grym förbrukning av det.

Min kalkreaktor ligger i garaget, väntar på flaska till den. Sedan skall jag dra igång den, kanske hjälper till lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väntar på mer Mg på posten, har försökt höja ca under några dagar. Men det går segt, har kanske grym förbrukning av det.

Min kalkreaktor ligger i garaget, väntar på flaska till den. Sedan skall jag dra igång den, kanske hjälper till lite.

Börja höja Mg innan du ger dig på Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu bestämt mig för att höja Kh till 10, och få upp Mg och Ca nivåerna lite till. Skall se om jag kan göra nåt åt tempen, då den inte ger utrymme för några marginaler uppåt.

Mörklägga burken under några dagar, samt byta vatten under dessa dagar. Tänkte byta 25 liter om dagen i 3 dagar.

Starta Ozonet, samt mecka igång kalkreaktorn.

Samt be en bön till högre makter, det är sjukt trist när ls och sand blir brun och ful. När allt annat i burken stortrivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias, tänk bara på att ett säkert sätt att misslyckas med saltvatten är att ha för bråttom. Gör du allt på en gång riskerar du stora svängningar i vattenvärderna och det är ofta värre än dåliga vattenvärden. Jag förstår att det är trist när det ser sådär ut men försök ha lite tålamod och gör små förändringar så att djur och bakteriepopulationer hinner anpassa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, gör alla förändringar i lugnt takt och i tur och ordning. Nu har du någon slags plan, håll dig till den. Innan du tillsätter Mg och Ca så bör du först mäta dig till vad dina vattenbyten gör åt dessa värden. Har du bra kvalité på saltet så kanske de höjs 'automatiskt'.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...