Gå till innehåll

för högt CA?


milk

Rekommenderade inlägg

Har någon någon erfarenhet av saliferts ca test?

har gjort några tester med jämna mellanrum och det blir aldrig blått vilket tyder på att jag har över 500ppm i vattent, bra eller dåligt? har gjort vattenbyten då och då nu nyligen var när jag byggde om för sista gången i akvariet i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kan mäta sig till onormalt högt Ca värde så finns det tre olika intressanta scenarion.

1. Man har för hög densitet

2. Man har missupfattat hur testet skall utföras, läs noga några gånger till

3. Det är fel på testet, dubbelkolla med ett annat test

Om du tror att du tillfört för mycket Ca via olika medel så kan det ju mycket väl vara som så att du har för högt värde och kan då glömma stegen ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon någon erfarenhet av saliferts ca test?

har gjort några tester med jämna mellanrum och det blir aldrig blått vilket tyder på att jag har över 500ppm i vattent, bra eller dåligt? har gjort vattenbyten då och då nu nyligen var när jag byggde om för sista gången i akvariet i veckan.

Samma här, har överdoserat Kalcium och hann aldrig testa i söndags, tog för lång tid mellan testen p g a skitmycket jobb och sena kvällar hem. ligger på kanske 550 :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se bara till att kH och Magnesium är inom vettiga värden oxo.. så det inte är nån inbalans i karet. Samtidigt så är det ju inte lätt att ha ha högt Ca utan rätt högt i Mg också. Hur mäter du salthalt?

P.S. Fortsätt att droppa ännu en spruta efter den första, det är bara att fortsätta extrapolera värdena när du fortsätter droppa i. Och du använder rätt spruta på vätskan du tar i så du inte av misstag tar 5ml vatten, har hänt mig nån gång att jag tagit fel och blivit lite förvånad :P D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...