Gå till innehåll

Färgtemperatur, viktigt?


DAHLBERG

Rekommenderade inlägg

Om det gäller T5 rör så gör du nog bäst att välja rör som är menade för saltvattensbruk. Dessa ligger vanligvis mellan 10 000 Kelvin och 22 000 Kelvin. De flesta av dessa rören fungerar bra. Värt att tänka på är att om man går högre upp på kelvin-skalan så tappar man lite av "kraften" i lysrören. Ett 10 000 kelvin rör ger alltså mer energi till korallen än ett 20 000 kelvin rör gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det gäller T5 rör så gör du nog bäst att välja rör som är menade för saltvattensbruk. Dessa ligger vanligvis mellan 10 000 Kelvin och 22 000 Kelvin. De flesta av dessa rören fungerar bra. Värt att tänka på är att om man går högre upp på kelvin-skalan så tappar man lite av "kraften" i lysrören. Ett 10 000 kelvin rör ger alltså mer energi till korallen än ett 20 000 kelvin rör gör.

Hade tänkt ha en 150W MH med ca 6500K och 2st T5 35W Sera Deep sea (vilken färgtemp de nu har). Skulle den kombinationen kunna vara vettig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog riktigt gult i karet! men det kanske är det du är ute efter? mvh Jerry

Hmm njae det är det väl inte... Är 10 000K bättre? Jag vet inte vad som är snyggt och samtidigt är bra för koraller osv. Tänkte bara om 6500K var okej eftersom det är de jag hade i just nu. Är det någon som har nått bra tips? Vill ha ganska blått iaf, naturlig havsblå färg i grunda rev :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6500K är ju som solen. Gult ljus? Tja, om man är kinkig. Tittar du i havet på ett grunt rev så är det inte vidare blått, men det är ju lite beroende på hur grunt också. :)

14-16k K är väl hyffsat blått.

Ta en titt i tråden om Patriks 5000-liters kar, han har väldigt blå belysning, iaf på bild.

Är det något som tilltalar dig så skicka honom ett PM och fråga vad han använder för ljus.

Som lite extra nöje kan du kika på följande länk och jämföra färgtemp mellan olika 250W MH-lampor. (Notera att ett högre K-tal kan ge gulare ljus beroende på var toppen i färgspektrat ligger enligt tillverkaren.)

http://chrismorris.ca/250wcolour/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6500K är ju som solen. Gult ljus? Tja, om man är kinkig. Tittar du i havet på ett grunt rev så är det inte vidare blått, men det är ju lite beroende på hur grunt också. :)

14-16k K är väl hyffsat blått.

Ta en titt i tråden om Patriks 5000-liters kar, han har väldigt blå belysning, iaf på bild.

Är det något som tilltalar dig så skicka honom ett PM och fråga vad han använder för ljus.

Som lite extra nöje kan du kika på följande länk och jämföra färgtemp mellan olika 250W MH-lampor. (Notera att ett högre K-tal kan ge gulare ljus beroende på var toppen i färgspektrat ligger enligt tillverkaren.)

http://chrismorris.ca/250wcolour/

tänkte just rekomendera samma sak jag kör med am 16000k och det ger ett behagligt ljus...... men jag vill ha lite blåare så jag kommer byta mot 2 st BLV 20000k . men dom säger ju att ju gulare desto mer koralltillväxt. mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...