Gå till innehåll

Dalmasens nästa - 180 liters kub


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hehe...ja någon renodlad CTC är det kanske inte...;)

Förresten, en fråga kopplad till just överrinningen. Jag planerar att använda mig av en dursolösning för dräneringen från boxen. Finns det några för/nackdelar med att själva durso-rören är korta (ca 15 cm) eller bör den vara längre? Det får effekt på hur djup själva boxen skall göras. Jag har sett både korta och långa och tror således att det bör fungera oavsett längd så länge de fysikaliska förutsättningarna är uppfyllda såklart!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var så även sumpen på G. Har beställt ett vanligt helglasakvarie i måtten 50x40x40, d.v.s. 80 liter. Det är vad jag får plats med i det tänkta skåpet men bör väl räcka. Tanken är att bygga en klassisk sump med tre fack: skummarfack, refugium och retur. För att kunna bygga klar sumpen behöver jag dock bestämma vilken skummare jag ska använda mig av så att ytan blir tillräcklig i skummarfacket.

Jag känner inte att jag vill lägga alltför mycket pengar på skummaren och har därför sneglat på Bubble Magus NAC6A skummare som jag hört en hel del bra om, möjligen med undantag för Atman-pumpen. Mina frågor är nu:

1. Tycker ni det är "overkill" med en så pass stor skummare i mitt kar? Enl. rekommendationen passar den för 4-600l volym. Jag har 260l inkl. sump.

2. Vet någon när dessa kan tänkas börja säljas i "Täbytrakten"?;)

3. Några tips på andra skummare som inte tar upp så mycket plats i sumpen? BM är ca 17cm bred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillverkarens rekommendationer ligger ofta på det dubbla mot verklighetens belastning. Tror att en Bubble Magus blir alldeles utmärkt till ditt kar.

En annan skummare du kan kika på är Grotech's HEA80/150, nu vet jag iofs inte storleken på dessa, men det kan var avärt att kolla upp, de som har dessa är väldigt nöjda med dem.

Det försviner alltid mer än man kanske vill när man använder skummare som näringsexportör, men för att överskumma krävs nog mer än vad denna skummare kan ge, det är min gissning iaf.

Här är lite läsning i ämnet:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14658

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7069

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat lite på hur jag ska bygga min sump. Själva akvariet på 50x40x40 är beställt, men nu är alltså frågan hur resten skall se ut? Jag har gjort en skiss på en lösning som jag själv tror på. Med denna får vattnet färdas en så lång väg som möjligt från det att det kommer in i sumpen tills det att det pumpas tillbaka. Formen på refugiet gör också att "kontaktytan" maximeras. Vad säger ni, tror ni detta funkar? Andra förslag? Utförandet beror ju som sagt lite på hur stor skummaren är och de flesta verkar vara åtminstone 15cm i diameter.

post-4534-14468918252742_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skissat lite på den tänkta modifieringen av bänken jag skall bygga. Utgångspunkten blir en IKEA Faktum köksbänk i måtten 60x70x60, d.v.s. samma bredd och djup som akvariet.

Jag tänker mig en förstärkning av bänken enligt bilden nedan. Reglarna blir vanliga 45mm reglar som kommer att förstärka bänken på insidan. Sumpen kommer att placeras på reglarna i mitten nederst.

Tror ni detta är tillräckligt vad gäller förstärkning?

post-4534-14468918282756_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Synd att man ska behöva jobba större delen av den vakna tiden. Sveriges Rikes Lag känns inte alls lika lockande som roliga aktiviteter i form av akvariebygge etc.!;) Men men....projektet går i alla fall framåt så sakteliga. Jag har nu byggt klar sumpen enligt egen design. Skummarfacket ser ni längst till vänster i bild, där kommer även vattnet in. Sen strömmar vattnet genom bubbelfällan längst fram i bild och runt och in i det mittersta facket där returpumpen sitter. Jag planerar att ha sand och macroalger i det yttre kringliggande facket som på så sätt fungerar som refugium. Jag tror mig på detta sätt ha maximerat "kontaktytan" för refugiet, något som inte var helt enkelt med min relativt lilla sump (80l).

post-4534-14468918402152_thumb.jpg

post-4534-14468918402379_thumb.jpg

Även bänken börjar ta form. Stommen utgörs av en IKEA Faktum köksbänk som förstärkts med reglar och vinkeljärn. Ovanpå detta kommer jag lägga en svart bänkskiva som på så sätt kommer fördela vikten och hålla ihop hela bänken. Jag har inte plats för tjockare reglar men jag kan inte tänka mig att detta skulle kunna ge vika! Vikten kommer ju rakt uppifrån och leds ner i golvet via de tjockare reglarna. Själva IKEA-bänken behöver således inte ta någon större vikt.

post-4534-14468918402661_thumb.jpg

Akvariet är på väg hit med bussgods! Ska hämta ut det på fredag hade jag tänkt. Nästa steg blir att inhandla lite PVC och bygga mina Durso-rör samt resten av rördragningen ner till sumpen.

Vad gäller returpump funderar jag på en AquaBee UP3000. Vad tror ni om det? Blir den lagom med tanke på volymen 180l och den ganska begränsade nivåskillnaden på kanske 1 meter? Andra förslag på pumpar som inte är snordyra?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar bitarna falla på plats! Akvariet är klart och levererat, bänken är i det närmaste färdigbyggd och det mesta av tekniken är inköpt. Så här ser uppsättningen ut i nuläget:

- Akvarium 180l 60x60x50

- Sump 80l med hembyggda fack för skummare, retur och refugium

- Bänk baserad på IKEA Faktum köksskåp men kraftigt förstärkt

- Skummare: Bubble Magu NAC6A med AquaBee pump

- Ljus: Odyssea 380W (250W MH, 2x 55W PL, 6x blå led)

- Returpump: Eheim Compact +3000

- Streampumpar: 2x Tunze 6045

Lyset samt skummaren beställdes från Hong Kong via bekanta. Fastnade dock i tullen och jag fick lägga på totalt ca 500 spänn på ordern, ingen katastrof således!:)

Odyssea lyset är tämligen omdiskuterat i forum då kvaliteten visat sig vara lite sisådär på tidiga modeller... Jag måste dock säga att jag är positivt överraskad! Visst, kvaliteten är väl kanske inte lika hög som på tyska motsvarigheter men då är det ju en helt annan prisklass också! Jag tycker detta är grymt prisvärt! Och de har på senare år ryckt upp sig och förbättrat kvaliteten betydligt! Jag har tagit isär såväl lampa som drivdon i molekyler och jag tycker att kvaliteten på bygget är bra! Jag har dock tilläggsisolerat en del kablar samt monterat i en ytterligare datafläkt i rampen för att öka kylningen. Återstår att se hur det funkar i praktiken men än så länge tycker jag det verkar vara en mycket prisvärd ramp!:)

Lägger upp lite bilder på grejerna i kväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer så några utlovade bilder på grejerna så här långt:

Karet på bänken:

post-4534-14468918577132_thumb.jpg

Odyssea rampen:

post-4534-14468918576716_thumb.jpg

post-4534-14468918576905_thumb.jpg

UVC monterat i bänken:

post-4534-14468918577323_thumb.jpg

Sump med skummare:

post-4534-14468918576536_thumb.jpg

En fundering jag har i nuläget är huruvida det kommer funka att ha lysrampen monterad direkt ovanpå akvariet så som det är tänkt från fabrik? Jag misstänker att man kan få problem med värmen då avståndet från lampan till vattnet inte blir mer än ca 15 cm om man ställer lampan direkt på kanten. Vad tror ni? Är det lika bra att direkt fixa en upphängningsanordning eller kan man lösa det med en fläkt, typ Grotech CoolBreeze? Det är ju snyggast att ha den stående på kanten.....

Som ni ser är det "compact living" som gäller i bänken!:) Jag kommer således inte ha plats för vare sig osmostank eller ytterligare teknik. Det är dock ett medvetet val i nuläget då jag helt enkelt inte har plats för större bänk. Möjligtvis får jag lösa det med någon "möbel" vid sidan av om det skulle uppstå behov av t.ex. osmostank, nitratfilter etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Manne! Jo jag tänkte också på en sarg. Men jag kan tycka att det också förstör lite av estetiken i det hela. Jag tror jag får vänta och se hur pass stort problem det är i praktiken.

Ja lampan är faktiskt helt OK. Jag blev som sagt positivt överraskad. För ca 1700 spänn inkl. tullavgift så verkar den grymt prisvärd! Jag kan dock tänka mig att kapaciteten är något lägre än för t.ex. Giesemann eller motsv. armaturer. Jag har även läst att originalampan inte är lika bra som "kvalitetslampor". Jag tänker dock köra med denna tills vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns ju den möjligheten att bygga en 10-15cm sarg runt kare i överkant med inmonterad fläkt bak, för att sen sätta belysningen på den i sin tur.. så kommer du upp en bit med ramen utan att använda taket..

mvh manne

Och då får du dessutom mindre saltstänk på glaset så du inte får torka av det lika ofta . :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bestämt mig för att följa era råd och bygga en övre sarg till akvariet för att få upp lampan lite från vattnet. Den kommer att tillverkas av 15cm höga limträplankor som hyvlas ner till samma tjocklek som glaset och målas svarta. I sargen kommer jag montera två fläktar, en sugande och en tryckande av typen Scythe Gentle Typhoon 1700 rpm, 92mm. Fläktarna är mycket tysta, enbart 13dB. Har monterat i samma typ fast 80mm i belysningsarmaturen och de är i princip knäpptysta men har hyfsat bra flås!

Med sargen kommer lampan upp ca 25 cm från vattnet vilket bör minska den värmande effekten rejält. Valde sargen mot att börja mecka med en uppfästningsanordning i taket. Gamla putsade vasstak är inte idiotsäkra för infästningar om man säger så...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat bygga mina tre dursorör och har en fråga som jag hoppas någon av er kan svara på. Jag har läst att man ska placera durson så nära själva ytavrinningen (höjdledes) som möjligt för att minimera rinnande ljud när vattnet rinner över kanten och ner i överrinningsboxen. Men frågan är hur nära man kan sätta den? När durson är injusterad, kommer då hela insugningsröret (T-korset) vara under vattenytan eller kommer vattennivån att hamna lägre än så, t.ex. i jämnhöjd med den nedre delen av T-korset? Jag gjorde en väldigt enkel skiss i Paint där de blå linjerna symboliserar vattenytan och den övre svarta linjen är ytavrinningen. Vilken av "vattenlinjerna" kan man räkna med är mest korrekt? Det bör ju gå att justera med kranarna men frågan är om vattenivån måste vara vid den övre lnijen för att den ska bli så tyst som möjligt?

Tacksam för hjälp!:)

post-4534-1446891869039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Jag läste lite på nätet och insåg precis som ni säger att nivån förmodligen kommer att variera någonstans mellan mina två inritade linjer. Lufthålet styr alltså flödet. Det talar ju för att man bör ha någon typ av reglerbar ventil i toppen, typ luftslang med ventil? Borrar man bara ett hål så kan man ju inte justera luftintaget. Eller finns det andra lösningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag gjorde mitt hål så gjorde jag följande.

Jag limmade INTE fast locket på durson, utan borrade ett hål igenom lock samt rör. Rakt igenom alltså, sen e det bara att skruva på locket för att stänga lite av hålet.

Ett enkelt sätt att justera luften på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...