Gå till innehåll

Hur höja endast kH med TM-balling?


Datate

Rekommenderade inlägg

Håller nu äntligen på att justera in min Ca-reaktor efter mycket om och men. Har ca kH 49 ut ur reaktorn (Deltec PF-601s) vilket skall vara bra som utgångsläge. Nu ska jag bara hitta förbrukningen i karet så kanske jag äntligen kan få värdena stabila.

Problemet är dock att kH sjunkit till 5!!! Medans Ca ligger på runt 570 och Mg 1420.

Antar att jag måste hitta en bra nivå på värdena som sen reaktorn skall upprätthålla. Frågan är bara hur tusan jag skall korrigera mitt extremt låga kH samt mitt väldigt höga Ca!?

Kör TropicMarine Balling och tillsätter ca 2dl av varje flaska dagligen, vilket uppenbarligen krånglat till vattenparametrarna. Har haft svårt att förstå vilken flaska som ger vad, men A och B skall tydligen ge karbonater...

Någon som kan ge tips på hur jag skall få till bra värden innan reaktorn får ta över jobbet från dunkarna.

I dagsläget är TM-balling det enda preparat jag har hemma, så det hade ju varit smidigt om det gick att lösa utan att behöva köpa flera typer av preparat.

Någon som kan vägleda mig i detta mörker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ballingpulver och ha i, då kan du räkna ut med aquacalculator hur mkt du ska dosera för att få vilket värde, finns säkert lättare sätt med, men du har rätt stor volym, och vad jag fått erfara så går det åt vääääldigt mycket vätskor. jag gav upp vätskor väldigt fort.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...