Gå till innehåll

Snabb hjälp med ökning av saltnivå


maltemus

Rekommenderade inlägg

Kör Mac så jag kan inte ladda ner programmet som räknar ut hur mkt salt jag ska använda. Har en bärbar PC som ska ominstalleras framåt helgen, men innan dess.

Jag behöver få upp min saltnivå från 1.022 till 1.025. Karet är på dryga 300L + med sump (Säg 300 L med tanke på sten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skiljer något mellan olika salter. Runt 800 gram borde bli bra.

Du mäter väl halten med något idag?

Man ska ju inte höja allt på en gång iaf, så häll på med ett par dl varje dag tills du är uppe i rätt halt.

Har du sump så kan du hälla i saltet direkt i sumpen, gärna vid skummaren så det blandas snabbt och lätt. Häll i det långsamt så det löser sig ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, fattar inte tabellen riktigt. Den fungerar väl fint om man fyller på vatten, men att öka befintligt?

Låt säga att du har 25 grader i vattnet och 1.022 i salthalt. Då har du ca 34gram salt per liter vatten. Går du vidare till höger i samma rad tills du landar på 1.024 som du vill ha så ska du ha 37g/l vatten, med andra ord ska du ha i ca 3g/l vatten.

300*3=900gram salt för att öka upp.

Svårare än så är det inte.

Gör också som Marko skriver, antingen tar du upp lite vatten och blandar ut med lite mer salt och sedan fyller på detta, eller så mäter du upp den mängden salt och sedan pytsar i lite då och då så att du inte chockhöjer salthalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...