Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej Alla!

Har limmat ett 64 liters akvarie med måtten 43x43x35 b/d/h

40mm genomföring till sump&20mm retur

70w 20k blv lampa&Pc actinic 13w

korelia1 i burken&Wg310 boyu skummare i sumpen som blir på ca 40liter.......fudnerar på en maxijet runt 1500 i retur

Snart ska systemet igång när bänken är färdig

Mvh

Skål

Postat

bortsett från att jag gillar spendrups 5,9 så hoppas jag att du lyckas med ditt kar, ser fram imot att få se lite bilder, själv så har jag tummen mitt monterad där solen inte lyser vad det gäller datorn så bilder dröjer från mig, men lycka till mvh Hazz

Postat

40mm genomföring till sumpen e lite stort för detta akvarium.....man åker väl på att sätta dit en kran förmodar jag för att slippa plaskande?

Tanken är dock att köra ett t-rör där jag sätter en ventil i toppen......kan det funka måntro?

Postat

Jag är inte så säker på att det kommer att skvalpa med så grovt rör och litet flöde... Antagligen kommer vattnet att rinna ned efter en sida i röret och inte riva med sig luft.

Om du har ett rör med snedsågad överände i ytavrinningskammaren kan du styra vilken sida vattnet rinner efter genom att vrida på röret. Limma alltså inte detta rör.

En 45 gradersböj vid sumpen bara som riktar vattnet litet vid utloppet så kanske det kan bli helt tyst. Kanske skall en del av mynningen vara över vattenytan - kanske skall den vara helt under vattenytan.

Intressant experiment.

Postat (ändrat)

låter vettigt....måste få tummen ur&snickra bänk till veckan 8)

Blir en 1500l lagom i retur eller ska man ta runt 1000 tror du?

Edit

Skrev fel ang pl lampan....det är en 36w

så 106w bör ju räcka till även det mest ljuskrävande på detta låga kar

Ändrat av Spendrups 5.9
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
Postat

Gått segt men idag så har jag kommit igång på allvar.....full färd med att fylla akvariet med osmosvatten

mäta upp rätt salthalt sen åker levande sand&start bakterier i om typ 2 timmar 8))

Postat

Den där rampen är jag lite nyfiken på.... är den av trä ser det ut som? hur gör du med värmen? bild på rampen vore spännande att se :)

Postat

Säljer allt detta då jag inte får tyst på avrinningen......låter inte så fruktansvärt mycket men tillräckligt så jag stör mej då akvariet typ står brevid sängen

Postat

Gav inte upp&fick bort allt ljud i sumpen.....knappt några micro bubblor längre

Nu är det bara ljudet från avrinningen som ska bort....lite gurglande&vattnet som faller ner i röret

Måste gå på något vis......ska testa stoppa i ett 20 rör i befintliga 40 röret&se vad som händer

• 1 månad senare...
Postat

ca 8kg salt/saltmätare/ny osmos 240L dygnet /Ehiem compakt retur pump+resterande jag skrivit om i tråden

2000kr för rubbet.....akvariet är fortfarande igång men ej något levande i det

• Skapa Ny...