Gå till innehåll

Tråkiga Gröna bubbelalger


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Kort och gott hur ska jag bli av med mina tråkiga Gröna Bubbelalger???och varför får jag dem???jag har ett lite NO3 i mitt 37L enligt testet men som Lasse skriver så ska jag inte bry mig för mycket om det då det inte stämmer....Och det gör jag inte iheller då allt annat mår bra och växer.jag kör inte Osmos då jag anser att det inte behövs då jag har ett så bra vatten som både har högt pH och har ett bra KH över 11 och är allmänt hårt vatten,så jag har inte behövt det anser jag och det har funkat hitills tycker jag..Som sagt varför uppkommer dem jag vet att man kan köpa nån Krabba som tar dessa eller nån slags fisk som även tar dessa lite tips tack skulle vara välkommet..

Jag har i dag gått och köpt ett RSM 130L Beg och då tänkte jag att jag skulle placera mina Stenar i det karet också då dem innehåller helt underbara små saker som jag inte vill kasta bort,men men dem dem är också tydligen höjdpunkten för dessa förbannande bubbel-algerna.så jag är lite så att om jag kan placera dem i det nya karet,jag kan skrubba dem innan med stålborste som jag har nu gjort 2-ggr men det har kommit igen.Vågar jag tillsätta dem med det nya redan inkörda stenen(ca 35kg LS)om jag nu köper en krabat som äter dessa,vad tycker ni andra om detta risktagande som jag är beredd på att ta,eller kan jag vara lugn om jag nu skaffar mig en krabbat som äter dessa???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade tagit upp stenen tagit bort koraller o sånt o sen skrubbat dem riktigt rena o sköljt dem i saltvatten o sen ner igen
Har gjort detta med en stålborste och ner igen med det men det har inte hjälpt,detta har jag gjort 2ggr men det har kommit tillbaka ändå där av min fråga..:smiley13:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns en stor röd eremit som är som en ångvält på dessa alger. Du kan se den på en av Kjells bilder i en fototävling på zoopet i våras Stene. Men efter den gjort sitt jobb så bör den upp eftersom den är ett mudderverk. Jag tror att det just är en röd Dardanus spp

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men är det är ok att lägga ner mina stenar efter jag har skrubbat dem bland dem nya som jag får på Onsdag?och varför uppkommer dem här bubbelalgerna kanske då kan man fixa til problemet innan dem uppkommer nån som kan svara på dessa frågorna skulle jag vara tacksam.

Ändrat av Patrik Steen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en egen teori om detta,vad jag har märkt är att om stenen är för nära ljuset så uppkommer dem oftare och mer på dem stenerna som är det,medan dem stenarna som är en bit ner är det inte så mycket på vad jag har sett på akvarium som är lite större och givetvis så är stenen längre ner så har jag märkt att dessa alger har uteblivet helt eller delvis.

Nu är mitt kar ett Nano på 37L och där har jag stenen ända uppe vid ytan och där har dem kommit först och sedan spridit sig neråt..Detta är bara en tanke som har slagit mig,givetvis så bidrar Ljuset till det mesta av dem flesta alger som vi har i våra Akvarium Sött som Salt men det kanske är att dessa Bubbelalger trivs extra mycket så man kanske skulle ta sig en funderare på det nya Karet och placera stenen en bit ner,fast det är fan så mycket snyggare om man gör en vägg hela vägen upp....Vad tycker ni om detta utlägget verkar detta vettigt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter av denna pest är att de gärna börjar sin tillväxt i mörka skrymslen. Gärna under koraller eller i skrevor i LS.

Våra växer även nere på bottnen i vårat 60cm höga kar med t5-belysning.

Med andra ord är min erfarenhet raka motsatsen mot din teori...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått ett par gröna bubblor, sitter också högst upp, max en decimeter under ytan. Verkar inte öka nämvärt så jag ligger lågt så länge. Har ett 45L nano.

Kanske borde ösa på med fosfatremover, det torde ju minska algtillväxt, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter av denna pest är att de gärna börjar sin tillväxt i mörka skrymslen. Gärna under koraller eller i skrevor i LS.

Våra växer även nere på bottnen i vårat 60cm höga kar med t5-belysning.

Med andra ord är min erfarenhet raka motsatsen mot din teori...

Det är tvärtom här:skrattar:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbelalger kan ju vara tråkiga, men de är ju ingen katastrof. De dödar ingenting och har inte så snabb tillväxt.

Enligt min erfarenhet så är bästa sättet att bekämpa dem precis samma som med andra alger, dvs bra skötsel. Håller man nere näringshalterna och ser till att ha gott om algätare så kommer problemet att försvinna av sig själv.

Osmos, fosfatfilter och diverse olika algätare är alltså mitt förslag på lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det inte så enkelt ibland.

Dels är de riktigt jobbiga... De växer upp under koraller och bryter således bort dem från stenarna. De växer upp I koraller och bryter av grenar. Dessutom växer de under LS och lyfter stora stenar från botten så de inte längre ligger så bra som man tänkt från början. De är enormt starka och kan lyfta många kg bara genom att växa! Dessutom växer dom snabbt!

Kör osmos, zeovit(omätbart fosfat/nitrat med bra tester) och div algätare(naso, veliferum, binotatus, foxface, mitrax, blåbenad eremit, snäckor)...inget verkar dock rå på dom. Det går lite i perioder, men hade jag varit miljonär hade jag slängt ut stenen och börjat med ny...men men, det får bli om några år isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att höra Erik, så stora bekymmer har jag aldrig haft även om jag har varit ordentligt trött på bubbelalgerna stundtals! :(

Något som kan ha bidragit till att mina försvann är ett kraftigt UVC-filter. Det dödar ju många alger när de är frisvävande, innan de har fäst sig på stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en del problem med gröna bubbelalger också, jag har Valonia macrophysa. Det enda jag har upptäckt hjälper på ett bra sätt är att dra ner näringsvärdena (Håller fosfaterna nere genom en FR509 med rowaphos, nitrat är omätbart i mitt kar) och att simulera en god aktiv algätare själv (ett evinnerligt plockande är det första tiden innan man börjat få dem under kontroll är det, men måste göras) när näringsvärdena är låga så är deras tillväxt också låg och eventuella algätare får chansen att ta dem när de fortfarande är mikroskopiska. Och när fosfaterna är låga och man har gott om Ca/Mg/Alk så sätter kalkalgerna igång med en sinnessjuk tillväxt och växer t.o.m. över och begraver bubbelalgerna.

För mig har det fungerat rätt så bra att köra med denna strategin och jag känner att jag har kommandot i kampen nuförtiden (det finns bara några svåråtkomliga ställen där det finns några kolonier av dessa fulingar) och behöver oftast bara plocka några bubblor vid vattenbyten (rekommenderar att skaffa en sån där fast genomskinlig luft "slang" (egentligen rör) som du sätter ihop med din vattenbytes-slang och använder den till att skrapa loss och suga ut eventuella mindre bubblor vid varje vattenbyte.

Och som sagt sköta sina vattenbyten är nog A och O, mina problem eskalerade när jag slarvade med vattenbyten i somras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har väl bytt 20 liter 2-3 gånger, men nu var det bra länge sen.

Kör man zeovit sägs det att man skall byta ca 5% i månaden, vilket skulle göra 40L/månad...men nej. Har det mycket krångligt när det skall till vattenbyten, och gissar att jag är lite lat oxå.

Dock finns det folk som kör sina kar i åratal utan vattenbyten...dock inget jag eftersträvar. Hade gladerligen bytt vatten ofta om det inte vore för allt krångel med trappor, osmos, hinkar osv samt att det blir dyrt med många stora byten.

Men jo...målet i framtiden är att byta ca 80L i månaden....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...