Gå till innehåll

PVC-rör?


Guest jake

Rekommenderade inlägg

Håller på attbygga mitt första saltvattenskar och undrar om någon kan rekommendera en bra butik för pvc-rör och kopplingar i sthlms området?

Har kollat en del stora byggvaruhus men har inte hittat rätt!smiley18.gif

Tack för en bra sida och tacktill allaseriösa medlemmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dels finns det http://shop.carlen.biz/ som du kan beställa från på nätet och dels så kan du själv knalla över till GeorgFischer i Älvsjö www.georgfischer.se. De är ju distributörer av PCV-rör som alla andra köper från, men du måste själv åka till dem och köpa kontant över disken. Jag gjorde det för två veckor...

Ha det,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat har jag inte jämfört smiley9.gif Saken är den att jag hade inte tid med att vänta på grejerna så jag stack direkt till GF, eftersom jag jobbar c:a 5 minuter från de.

Men i och med att de är distributörer av sina egna produkter så skulle jag tro att de borde vara billigare. Man köper ju direkt från dem utan nån mellanhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Kolla en firma som heter GWA utanför Ängelholm de är en mega grossist när det gäller rör,ventiler det mesta du kan tänka dig,där man kan få köpa till sig själv.

MM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som skiljer inom PVC är framförallt kulventilerna, det finns b.la. kulventiler både från GPA o GF med blåa handtag, dessa ventiler är inte "garanterade" så att säga men de funkar fint för vårt bruk och kostar under hälften mot de med orangea handtag.

Annars så är systmen kompatibla till 99% förutsatt att man håller sig inom produktvarianterna alltså GF´s PVC-U passar med GPA´s PVC-U osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tänk på att välja <span style="text-decoration: underline;">alla</span> PVC-rör och kopplingar i kvalitén PVC-U, det gjorde inte jag en gång för länge sen.

Inte all PVC är "stabil" i saltvatten, det som hände mig var att

den släppte ifrån sig klor vilket tog död på det mesta i det akvariet.smiley19.gif

Dyrköpt läxa.

I USA finns endast PVC av typ PVC-1 dessa rör är vanligen vita, och motsvarar vår PVC-U.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...