Gå till innehåll

Gröna Alger på rutan


goradl

Rekommenderade inlägg

Nu har jag ju haft karet längre än 6 veckor, detta alg problem som jag har nu kom för sådär 6-7 veckor sedan. Sen är det skillnad på alg problem och alg problem, i mitt fall så har det varit att när jag skrapat rutan så har det bara runt 2 timmar senare varit en hinna igen och runt 12-24 timmar senare ser man inte in i karet. Så problemet är nog ganska ordentligt som jag tycker. Sen vet jag att alg problem tar tid innan man får någon ordning på det, men i detta fall undrar jag om det någonsin hade löst sig, med tanke på hur snabbt det kom tillbaka efter skrapning av rutor, och då har jag ju inte nämnt något om algerna på stenarna. Och som jag nämde så hade jag ju inget levande i så övermatning är ju knappast problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provat med att dra ner lyset också, kört helt utan lyse samt alltifrån 10 timmar om dan som jag brukar ha som max tid på mina kar, till bara typ 2-3 timmar. ett utav problemen som jag tycker i alla fall är att hinnan blir så tjock att man knappt ser in i karet, så när man skrapar rent så blir det alldeles grönt i karet. Detta lägger sig på stenar och i sanden, så det verkar ínte försvinna utan bara bli mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer det är fragg karet vi pratar om eller till tänkta fragg karet, ja det blir nog handduken. Känns inte som det går åt något bra håll överhuvudtaget vad jag än gör, vet att man skall vara tålmodig med salt och att allt tar lång tid. Men just detta problem verkar ha gått överstyr, inget annat kar jag kört eller har igång just nu har haft liknande problem i denna storlek. Alg problem får man alltid av till och olika länge, men det här känns löjligt faktiskt.

"Glömde fråga dig Peter hur går det med nya fläktarna på lyset, eller har du provat att ta bort dom

för att köra utan som du pratade om"

Ändrat av goradl
g
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Glömde fråga dig Peter hur går det med nya fläktarna på lyset, eller har du provat att ta bort dom

för att köra utan som du pratade om"

Jag har inte testat det faktiskt ännu men jag beställde hem nya Noctuafläktar till den och Fractal Design till ballasten. Det som faktiskt låter mest är just ballasten. Det sitter 2 st 40 mm fläktar och de låter som ett mindre sågverk. Dessa är orginal och man kan utan problem plocka bort den ena av dom.

Jag fick visserligen nya fläktar av FS och det gjorde stor skillnad. Men eftersom jag är extremt nöjd med belysningen så ska jag göra allt vad jag kan för att få den så tyst också... men så är jag ju extra petig med ljud...

Jag såg att det fanns en annons nu där någon i Haninge säljer 25 kg sten till ett bra pris... Kanske något att satsa på om det inte är medicinerat eller haft algproblem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...