Gå till innehåll

Gröna Alger på rutan


goradl

Rekommenderade inlägg

Hej

Har en liten fråga jag har senaste 2 veckorna behövt skrapa rutorna varannan dag pga att det blir ett tunt lager utav gröna alger på rutan. Har inte haft denna alg tillväxt på rutorna förut, någon som vet vilken typ av alg det kan vara, tyvärr är lagret så tunt att det inte syns på bild men någon kanske känner igen på beskrivningen. Naturligtvis får man alger på rutan och det vet jag, men jag har inte haft den här typen av alg beläggning där den skapar denna hinna så snabbt.

Ändrat av goradl
uppdatering
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också algproblem som jag försökt lösa, kanske är det osmosen som är boven.

Men hur vet man att det är dags för "renovering" av osmosen? Byter man bara membran?

Har också ett silikatfilter på osmosen, men det har jag hört man skall byta när det skiftar färg (från orange till svart).

mvh

Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gröna Alger

Jag har faktiskt inte lyckats klura ut vad det beror på ännu, algerna försvann ett tag men nu har dom kommit tillbaka igen. Inte riktigt lika mycket som förra gången. Jag bytte osmos men det hjälpte inte tydligen, måste vara något annat som stör i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina alger är mjuka räcker med glasskrapan så lossnar dom lätt och fint, har också kollat min fosfat nivå flera ggr, och får okej värden varje gång. Har också provat med mindre lys timmar, blev bättre en stund sedan kom det tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Samma sak för mig, jag gjorde så att jag lät algerna vara i ca 3-4 dagar. Under den perioden åt sig min Salarias Fasciatus mätt på det (den gillar det inte direkt när det börjat utan det måste växa till sig lite), därefter var det bara rester kvar och då började det bildas nå brun alg istället. Lät det vara en dag och därefter var rutan i princip ren förutom pussmunnar från Salariasen och turbosnäckorna. Då skrapade jag bort det och hade det helt algfritt i ca 2-3 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp kollade alla värden i helgen och det var inget som stack ut, lite högt Nitrat värde Fosfat var i stort sett omätbart. Pyttsade i Red slime remover igår får se om det hjälper annars vet jag inte längre vad jag skall göra. Karet är på 150l kör med både LS och Levande sand, stenen har jag haft i ett annat kar utan problem, sanden var ny. Det lustiga är att det funkade hur bra som helst till typ 3-4 veckor sedan då small det bara till med alger och sedan dess har det inte lugnat ner sig vad jag än gjort. Kemikalier, vattenbyten, mindre ljustid m.m. Funderar på att dra om det helt och hållet, kan flytta det jag har i till en annan plats så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller bara låta det vara ett tag.. Så algerna får förbruka lite utav den näring som dom lever på.

Kan det inte vara så att du fått kiselalger ifrån den levande sanden?

Skicka upp en bild på eländet om du har möjlighet. Är det bara rutorna eller är det övrig inredning också?

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tröttnat på denna alg kaos, idag tömde jag karet på vatten för att börja om, efter nu cirka 6 veckor utan något vettigt resultat. Så har jag tröttnat på att lägga ut pengar på olika kemikalier utan resultat, som tur är så fanns inget levande i förutom stenen och sanden då. Skall tvätta ur karet och börja om har ingen aning om varför det spårade ur så totalt och inte blev något bättre vad jag än gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 veckor är ingenting i sammanhanget, oftast dröjer det mycket längre än så att få balans i hela systemet.

Blir det inte bättre på 6 månader så ska man börja fundera på vad som kan vara fel.

Dom gröna algerna på rutan kan man nog aldrig bli av med helt, naturligtvis kan man öka på med snäckor och annat som äter det, men man måste gå lös med skrapan med jämna mellanrum ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 veckor är ingenting i saltsammanhang. Jag har nu jobbat med mitt algelände i 7 månader sen jag rev ner hela burken och ett år sedan problemen började. Jag har fortfarande en hel del alger men är på rätt väg. Jag har inte använt några kemikalier om man inte räknar KZ Zeozyn och Coral Snow dit, För mig är det fel väg att gå.

I dina inlägg tycker jag det låter som du har alldeles för bråttom om karet bara varit igång 6 veckor så är det ju knappt inkört och du har redan pytsat i massa kemikalier. Du måste ha mycket mer tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig tog det ca ett halvår att få till det hyfsat, då skrubbade jag stenarna 2 ggr under den tiden. Körde med alubaserad fosfatremover + att jag körde vodka, började försiktigt men hade som mest 9ml till 315l akvarium. Skaffade även en sjöhare för att hålla tillbaka algerna + jag skaffade lite mera levande sten för att få in annan bakteriekultur men helt klart, man måste ha tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...