Gå till innehåll

Behövs skummare till fisklöst akvarium?


erik.b

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har funderingar på att göra om ett 90-liters sötvattenskar till saltvatten. Jag tänkte behålla lysrampen (2X18w) och till en början och endast ha mjukkoraller och lite lägre djur i akvariet. Min fråga är då, kan man vänta med att införskaffa en skummare till dess att man stoppar ner fisk i akvariet? Jag har läst Lasses trådar och vet att han kör skummarlöst så jag vet att det kan fungera, men vad ska man speciellt tänka på och hur viktig är skummaren om man inte har fisk i akvariet?

Mvh

Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare har skummat bort väldigt mycket trots att jag inte hade några invånare av betydelse och utan att jag matade något.

Du kanske klarar dig utan men först med en skummare så kommer du veta vad du inte blir av med om du inte har en :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju så att en skummare bidrar till att kvävecyklen hjälps på traven. Det är miljoner bakterier i stenarna som lever och dör, även om du inte har fisk som "bajsar". Även små lägre djur lever också bland stenarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började faktiskt mitt 720L utan skummare och till och med experimenterade med vodka-metoden. Gick fantastiskt bra måste jag säga, men det kan också ha att göra med den till akvariets storlek rätt låga belastning med bara 3 kirurger och några clowner. Resten bestod av stenkoraller och en rätt stor mängd LS.

Absolut ingen jag skulle råda någon att göra utan se till att ha tryggheten i en skummare, om än den är liten. Bästa rådet är dock att låta allt ta sin tid och låta akvariet vänja sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pecis skaffat mig ett RSM innan det så körde jag ett hotell utan skummare med fisk i och det funkade alldeles förträffligt,men om det rör sig om ett litet större kar så kanske man bör ha skummare,då jag tvivlar att det skulle ha den filterkapacitet som Hotellen har i sumpen..men sen om man har mest LS och lite lägre djur så förstår jag inte varför det inte skulle funka med ett vanligt Innefilter eller ett ytterfilter det borde vara tillräckligt om man får en bra balans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge ska du köra akvariet utan fisk?

Det är ju faktiskt så att du även tar ut nyttiga saker med skummaren.

Och har du ingen belastning kommer det inte byggas upp någon ordentlig population av bakterier i stenen eftersom dom inte har någonting att äta av.

Jag hävdar fortfarande att du bör köra utan skummare om du inte har fisk i karet och du har ordentligt med LS.

/Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med i många av inläggen här, vi fastnar ofta i gamla sanningar och har svårt att bryta vissa mönster.

Varför inte börja utan skummare?

Ramq inlägg vill jag dock kommentera. Vodka metoden utan skummare skulle jag inte våga mig på. Vitsen med Vodka är ju att skapa någon slags bakterietillväxt, och sedan skumma bort den. Nu har ju han i och för sig bevisat att det gick, med stort kar, mycket LS och väldigt lite fisk. Men här krävs det försiktighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, som jag sa - det är absolut inget jag skulle råda någon att göra, jag gjorde det bara för att se om och hur bra det gick. Kan tillägga att jag körde rätt lungt tillväga också. Åter igen - vodkametod (eller andra kolkällor) = skummare ett måste!

Liten skummare? Kolla på Rio-skummarna som kostar några ynka hundralappar på närmaste välsorterade saltvattensaffär. Duger gott för att skumma bort den lilla belastning som finns, inte sant?

När man sedan belastar, ja då uppgraderar man.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, som jag sa - det är absolut inget jag skulle råda någon att göra, jag gjorde det bara för att se om och hur bra det gick. Kan tillägga att jag körde rätt lungt tillväga också. Åter igen - vodkametod (eller andra kolkällor) = skummare ett måste!

Liten skummare? Kolla på Rio-skummarna som kostar några ynka hundralappar på närmaste välsorterade saltvattensaffär. Duger gott för att skumma bort den lilla belastning som finns, inte sant?

När man sedan belastar, ja då uppgraderar man.

Vi är överens på alla punkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt och köra med skummare i mitt nya kar (ett Percula 120) - när alla säger att det är ett måste så måste det ju vara så eller....... Men - när jag startade det så fick jag skruva ner luften så in i helsike för att det inte skulle flöda över i skummarkoppen. Började fundera - jag ville ju ha en bra genomluftning för att driva ur ammoniak ur karet. Tog bort skummarkoppen och drog på luften ordentligt. Så har det blivit - jag använder skummaren som en luftningscell (där är den oöverträffad) - det mesta av de ämnen som normalt transporteras ut blir kvar i karet och bryts ner vidare i biofiltret. Visserligen så bildas en kraftig bakterietillväxt inne i första kammaren just i vattenlinjen men den går fint att ta bort med sked eller skölja ner i vattnet igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att jag ska ha lite lägre djur som räkor, eremiter och någon sjöstjärna utöver mjukkoraller och försöka hålla det så. Dock känner jag mig själv så pass väl att jag vet att det troligtvis inte dröjer allt för länge innan det kommer ner ett clownpar eller någon annan fisk i akvariet. Efter att ha läst era svar är det nog bäst att skaffa en liten påhängsskummare och köra med den redan från början.

Mvh

Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...