Gå till innehåll

Öka kh med bikarbonat


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har runt 5.5 i kh i mitt kar och vill få upp detta till över 7 iaf som är rekomenderat.. jag har köpt bikarbonat på den lokala akavriebutiken..

I saltvattenskemi for dummies så står detta att läsa:

3 gram höjer alkaniteten

med ~1dKH för 100l vatten.

mitt kar är på 300 liter... så för att höja 1 dkh så behöver alltså 9 gram om jag inte räknat fel.. så om jag vill höja till låt os säga 7.5 så borde det bli 18 gram.. är jag på rätt spår?

Hur mycket törs man höja på en gång? antar att jag inte kan dra upp det så snabbt? så vad är lämpligt då?

Kan jag blanda dessa 18 gram i en dunk med vatten och så pytsa lite varje dag tills det är klart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta hem programet aquacalculator (länk finns någonstanns här i forumet) och kör den. Där kan du ange storlek på akvariet och hur mycket du vill öka över en viss tid och programmet kommer att rekomendera en lämplig bikarbonat/osmosvatten blandning och hur mycket du skall tillföra per dag i ml.

Glöm inte bort att KH också förbrukas under tiden du tillför och håll ett öga på kalcium när du börjar höja KH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länken till Aqua Calculator finns här - ett alldeles utmärkt program!

(Det finns några nytillkomna funktioner med ännu så länge ganska taskig översättning till svenska. Jag och Stigigemla håller nu som bäst på att korrekturläsa översättningen till svenska, och en ännu nyare version med korrekt svenska kommer inom kort.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt kar är på 300 liter... så för att höja 1 dkh så behöver alltså 9 gram om jag inte räknat fel.. så om jag vill höja till låt os säga 7.5 så borde det bli 18 gram.. är jag på rätt spår?

Japp, på ett ungefär. Förbrukningen förbisedd.

Hur mycket törs man höja på en gång? antar att jag inte kan dra upp det så snabbt? så vad är lämpligt då?

Ungefär 1/dag är väl max.

Kan jag blanda dessa 18 gram i en dunk med vatten och så pytsa lite varje dag tills det är klart?

Ja funkar fint. En liter kan jag tänka mig blir bra, och häll i 3dl/dag.

Sedan blandar du till en stamlösning (vill minnas att det fans något recept i dummies). Den använder du sedan för att kompensera förbrukning, när du vet hus mycket de förbrukas varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okidoki.. ja jag ska börja med balling sen hade jag tänkt så kommer dosera i med doserpump sen.. men vill få till alla värden på rätt nivå först och sen börja räkna ut förbruknignen.. som just nu borde vara extremt låg då jag inte har några stenkoraller eller så.. bara två clowner och ett par mjukoraller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för pH? Om ditt pH ligger över ca 8,1 så riskerar du att få ett ph dropp. Visserligen säger teorin att bikarbonat inte blir pH sänkare före 8,3 men min erfarenhet är att för salt så går gränsen snarare vid 8,0. Har du under 8 så kan du rakt av använda bikarbonat. har du över så är det ca 84 % natriumbikarbonat och 16 % natriumkarbonat som gäller (stabilliserar kring 8,3)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du behöver oroa dig för sänkning av pH, det är så liten mängd det handlar om.

Jag kör med enbart bikarbonat i ballingen och har sällan pH under 8,0, och jag doserar ca 110ml/dygn.

Om dom andra värdena ligger bra, så stabiliseras pH av sig själv. Är du ändå orolig så dosera i det flera gånger under dygnet, det påverkar mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...