Gå till innehåll

Revets ljustimmar


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Jag blir alltid lika besviken när akvariet släcks. Det känns som en förlust varje gång, speciellt om man sitter framför när det händer och man har flera punkter på den mentala "detta ska jag titta på sen"-listan.

Detta för tankarna direkt till att förlänga tiden akvariebelysningen är igång. Mitt RSM130 tänds kl 13:00 och är igång till kl 23:00, alltså en medelhavsdag på 10 timmar. Detta känns lite lågt och jag skulle vilja se minst 12 timmar.

-Sol

Någon som vet hur många timmar solen är på i våra korallers naturliga habitat, ungefär..?

-solmoln

Att karet tänds kl 13:00 gör också att det bler ljusare mycket tidigare för invånarna i mitt akvarium. Som en gryning på fem timmar. Men skulle karet tändas vid solupphång, hade jag inte sett det tänt mer än på helgerna.

Också tror jag att jag får lite direkt solljus på karet tidigt på morgonen. Det rör sig nog om en liten del som belyses, och inte så skarpt eller länge. Dygnsrytmen blir ju lite.. udda, men finns det fler nackdelar alternativt fördelar? Traditionellt varnas det för alger i mötet mellan akvarium och solljus, men som växtakvarist har jag lärt mig nyttja solljuset till min fördel. Borde inte även fotosyntesen i korallerna konkurrera med de oönskade algerna?

Till moderatorerna:

Tråden placerades i forumet för biologiska diskussioner efter ha inspekterat forumet för diskussioner kring belysning. Då sistnämnda forum gav ett intryck av att huvudsakligen röra tekniska detaljer och vad jag skrivit i större utsträckning handlar om de abiotiska faktorer i naturen som vi söker efterlikna i vår hobby, och de biologiska effekter denna manipulation medför; kändes det som detta var det optimala beslutet. Jag söker alltså i högre utsträckning ett svar från biologen än den teknikintresserade, även om dessa ofta finns i samma person i denna hobby.

Obs! Då jag inte tagit del av forumreglerna, trots eventuella godkännande, ger jag forumets moderatorer och admin min heliga välsignelse att flytta tråden om ovanstående resonemang inte håller. Men ta då vänligen bort hela detta avsnitt i förminskad punktstorlek, så jag inte ljuskillarna känner sig som andravalet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det handlar om att sitta och nattsudda (vilket jag gör varenda kväll...) och beundra sitt lilla rev så rekommenderar jag ett blåljus... satte precis i ett 11 watt kompaktlysrör och det räcker för att få lite känsla av "natt" på revet... på dagarna/kvällen har jag tänt från ca 15-24... får nog in lite ljus från mitt norrfönster med, men det är marginellt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt RSM har två blåa LED lampor och min panna bekläds ofta med en röd pannlampa. Natt revet är minst lika intressant, då stora delar av den dolda faunan träder fram, men som det är nu så är det ju natt två timmar längre än dag och så intressant är det inte.

Jag har funderat lite på den biologiska effekten av blåljus. Våra ögon uppfattar, om jag förstått saken rätt, ljus från violett till rött med avtagande uppfattning i båda endarna. Humlor däremot ser inte rött, men istället ultra violett (UV). Deras färgspektra är alltså förskjutit ett steg ner. Ytterst vetenskapligt nu :kaffe: Samma gäller mantis räkor som ser allt mellan ultraviolett till infrarött. Alltså hela två färgspektran utöver våra. Det innebär att det ljus som vi inte ser (uv och ir) eller uppfattar som svagt för att det är i närheten av vår gräns, upplevs som fullbelysning av organismer som ser detta ljus. Så om man har uv/djupblåljus på natten för att få lite coola effekter av dämpad belysning och lysande färger, skulle det kunna upplevas som dag av vissa organismer. Det innebär dygnetruntbelysning, vilket inte är särskillt vanligt i naturen.

Så, frågan blir huruvida blåljus/uv/moon-LEDbelysning är stressande för djurlivet.

Något jag kom att tänka på nu är att vissa alger t.ex. djuplevande rödalger tillgodogör sig det djuppenetrerande blåa ljuset för sin fotosyntes. Kanske får de då ljus 24/7 om man har båljus på hela natten?

Spekulationer i kvadrat; alger och bakteriers fotosyntes är inte mitt expertisområde..

Ändrat av Adamantis
För många smileys, inte ok!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11.00-15.00 Är korallrevens skarpaste ljustimmar därutöver så faller mängden ljus kraftigt.

Vissa hävdar att man skall köra 12h för att kompensera fotosyntestid Vs max-effek, men jag vet inte om någon vetenskaplig artikel som skulle bekärfta att en sådan "kompensation" vore möjlig.

Kalkbildningen sker ju under dom mörka timmarna varpå det kan vara aningen negativt med belysning, tror dock inte fjutt ljuset från RSM´s dioder gör något.

Däremot så brukar dom nya blåa rören generera hyfsade PAR värden varpå man nog skall begränsa deras användning under natten.

Det har kommit upp en intresant diskution där man argumenterat för kortare belysningstid med full effekt.

Vissa har provat det hela med possitiva resultat, bland anna jag själv.

Mitt odlingskar körs endast med 6h ljus och det har gett bra resultat med sps, måste dock medge at det handlar om rätt mycket ljus under den periorden.

Därav så går nog inte det resultatet att föras övertill ett "normalt" lite djupare kar.

Mitt stora kar körs med 6h metallhalogen och sen ytterligare 1h före och efter med T5 ljus bara för den visuella effekten.

Fiskarna går dock och lägger sig strax innan lampan slocknar så dom är inte så mycket att titta på, korallerna ser destu bättre ut dock.

Angående alger så tror jag inte du hittar samma konkurens/inhibitation i ett korallkar, däremot så kan korallerna bränna och skugga alger.

Om jag inte missminner min tid som växtakvarist så handlar det mycket om entzymutsöndring i sötvatten som gör att växterna motverkar alger.

Tillväxten håller även lite annan nivå, jag plockade ut 1 liter växter i veckan ur ett 160 kar, med salt så är det liiite annan tillväxtakt.

Men nu börjar de snart bli lite OT;)

Mycket av det jag skriver kommer från litteratur artiklar men även egna observationer, så fekällorna är många;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är litet att läsa.

http://www.advancedaquarist.com/2009/5/aafeature

Värt att notera är att försöket med förlängd belysningstid gick bara i 72 timmar. Jag misstänker att på längre tid ser man nackdelar redan vid en något kortare belysningstid.

Det finns ett antal akvarister som noterat att man får bättre koralltillväxt och mindre algproblem med kortare belysningstid av högre intensitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...