Gå till innehåll

olika dimensioner på rör vid hävert till sump går det


jupiter

Rekommenderade inlägg

hej.

funderar på min retur ner till sumpen, jag har köpt 20mm rör med mjuka böjar ner till sumpen i källaren men eftersom jag måste skruva rören bak på möbelbygget så skulle jag vilja sätta silikonslang så det kan röra sig lite utan att bryta i rören men då får jag ju en ändring i dimensionen hur fungerar det riskerar jag att det blir någon typ av kavitation där då?

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde inte vara något problem. Eventuellt kan luftbubblor temporärt fastna där och väsnas, men det borde behövas större dimmensionsförrändringar än så. Blir det ett återkommande problem är det ju enkelt att sätta en strypning i nedre ändan av slangen, vilket borde få problemet att minimeras.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en chans säger jag. Trycket i dina rör är så väldigt litet så det enda som kan hända är som Björn säger att du kan få en snurr på vattnet precis vid övergången så att någon luftbubbla kan fastna, men tror inte ens det kan hända då häverten säkerligen kommer dra det med sig ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

va bra var lite bekymrad att jag skulle få oljud där.

när jag hade mitt juwel 400l där så hade jag en 40mm rör ner till sumpen i källaren endast och det gick aldrig få den helt tyst så nu får den tjäna som en reserv ner. med för hoppning att det blir tyst med häverten.

en annan fråga hur mycket kan man räkna med att en 20mm med en fallhöjd på 2,5 meter klarar av att dra med sig i timmen? kanske lite väl avancerad fråga med tanke på alla böjar och diverse men på ett ungefär det blir 1st 45 graders 4st mjuka 90graders böjar + en strypning i änden antar jag.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var på Wikipedia och tittade på dessa kinesiska tecknen på tal och fattade noll. har med nöd och näppe klarat av att gå i skolan i nio år och det är 21 år sedan.

men om jonas räknat rätt så skall det inte bli större problem med häverten min pump ger 6000l på 3m höjd men då har jag ju iaf 5st 90 vinklar på vattnet upp och jag kan bygga så att jag styr flödet runt i sumpen också för att minska flödet.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...