Gå till innehåll

Saltvattens planering sen bygge. :)


Hagge

Rekommenderade inlägg

Hej har postat denna tråd på Zoopet också där jag fått hjälp och tips av Lasse och NiXoN.

Men har blivit rekommenderad att gå till detta forum där ni saltisar håller till mest kanske.

Jag kopierar nu första inlägget jag skrev på Zoopet angående detta blivande projekt. ( här är länken till tråden jag startat där, om någon har lust att läsa igenom innan ni svarar : http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1338399&posted=1#post1338399 )

Hej Saltvattensguiden!

har läst igenom massor av trådar(speciellt Lasses) både rörande saltvatten och sånt som hör till, och känner att det finns en nyfikenhet som inte ger sig...

Har för ett tag sedan börjat läsa en en del böcker samt trådar/artiklar/bloggar på internet om saltvatten och hur man startar det hela. Men inte riktigt fått grepp om

Jag hade tänkt att verkligen försöka mig på en budget variant med nåt av alla akvarium jag har stående. Och endast hålla mig till djur som inte är krävande, Levande sten, nån snigel, etc.

Endast för att pröva på och lära mig lite.

Först vill jag börja med och förklara hur jag har tänkt Hittills.

Med en glas-skiva har jag tänkt dela upp akvariet mot sidorutan där jag kan ha flera filterfack(4st eventuellt). Jag vill helst slippa ha några andra burkar med grejer runt om till detta akvarium.

Jag kommer att använda skummare.

Nu till frågorna:

* vilka sorters filtrering ska jag använda?(biologisk,mekanisk etc)

*Vad måste jag köpa in för grejer för att kunna sköta akvariet?

(osmos-anläggning osv, inte de självklara som salt och vattentester)

*Räcker det med 2st lysrör(för saltvatten) eller måste jag ha kraftigare belysning?

Det var några frågor till att börja med. Först och främst vill jag ta reda på om detta bygge är genomförbart, samt att jag har råd med det ekonomiskt innan det blir ett projekt av det.

Mvh

Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden.

Jag är själv nybörjare och kan säga att jag har fått bra hjälp här.

Jag kan bara säga vad jag har gjort med mitt kar som har vart igång i 3 veckor.

En 260 liters. Så vi har ganska lika där.

När det kommer till filtrering så använder jag ingen, Utan det är den levande stenen som sköter det åt dig, Samnt en skummare som gör sitt.

Som belysning så använder jag en MH 150w och ska lägga till 2 stycken T5 54wats lysrör.

Om du bara ska ha fisk och smådjur klarar du dig på 2 T5 lysrör, Men ska du ha koraller så behöver du desto bättre/mer ljus.

Vad du måste ha är cirkulation på vattnet, och då är det din storlek x10-25 som är en bra riktlinje, Finns dom som säger mer.

Jag har ett flöde på 5200 liter i timmen + skummare. Sen ska även ett UV-ljus in. (UV-ljus är inget måste)

Men det du behöver är streamers eller pumpar som ett måste. Men det kanske är som du skrev "det självklara"

Nu är jag själv mycket ny inom detta och jag har fått råd från andra och läst en massa, Så jag hoppas att jag kunde vara till lite hjälp :)

//Mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian och tack för ditt svar.

Som sagt kommer jag bara köra de "mindre" krävande djuren. Och då känns det bra att veta att det räcker med 2st lysrör, iallafall till att börja med.

Jag planerar att göra en enkel ritning på hur jag har tänkt bygga filterdelen i mitt akvarium och efter att den blivit "godkänd" sätter jag igång och limmar och bygger och ser till att den fungerar. Samtidigt som jag hoppas lära mig lite mer om Kemin och den tekniska delen.

Mvh

Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att använda skummare.

Nu till frågorna:

* vilka sorters filtrering ska jag använda?(biologisk,mekanisk etc)

Du har ju redan bestämt dig för att köra mekanisk filtrering.

*Vad måste jag köpa in för grejer för att kunna sköta akvariet?

(osmos-anläggning osv, inte de självklara som salt och vattentester)

En självklar kommer du få höra i alla fall. Skaffa en refraktometer. Utöver Osmosis, och vattentester skulle jag påstå att det är ett av de viktigaste redskapen. En, eller ett par streampumpar, får nog anses som ett krav.
*Räcker det med 2st lysrör(för saltvatten) eller måste jag ha kraftigare belysning?
Med 2 lysrör pratar vi nästan säkert om T8'or, och även om det skule gå att hålla fisk under det ljuset hade jag inte rekomenderat det. Ett par T5'or skulle ge lite bättre möjligheter, och 4'a skulle ge nästan 160 watt. Det borde vara nog för det mesta även på sikt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl inte så mycket att tillägga på övriga inlägg.

Men jag tycker du ska åka och titta på ett gäng kar i din närhet, och bilda en egen uppfattning om vad du vill med ditt kar.

Det är heller inte fel att ha en "mentor" i närheten som man kan rådfråga.

Gå in på medlemslistan och gör en avancerad sökning, det finns en del kar i dina krokar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl inte så mycket att tillägga på övriga inlägg.

Men jag tycker du ska åka och titta på ett gäng kar i din närhet, och bilda en egen uppfattning om vad du vill med ditt kar.

Det är heller inte fel att ha en "mentor" i närheten som man kan rådfråga.

Gå in på medlemslistan och gör en avancerad sökning, det finns en del kar i dina krokar.

Det DaTrucka sa här var ett tips jag med fick, och jag fick tag i en mentor som bor 200 meter från mig. (Liten värld ;) )

Han hjälpte mig med alla mina frågor, Hjälpte till med Teknik och gav mig ett par bitar av koraller för att komma igång.

Även perfekt att bolla ideer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju redan bestämt dig för att köra mekanisk filtrering.

En självklar kommer du få höra i alla fall. Skaffa en refraktometer. Utöver Osmosis, och vattentester skulle jag påstå att det är ett av de viktigaste redskapen. En, eller ett par streampumpar, får nog anses som ett krav.

Med 2 lysrör pratar vi nästan säkert om T8'or, och även om det skule gå att hålla fisk under det ljuset hade jag inte rekomenderat det. Ett par T5'or skulle ge lite bättre möjligheter, och 4'a skulle ge nästan 160 watt. Det borde vara nog för det mesta även på sikt.

B!

Hej mr B!

Yes jag antar att jag har valt mekanisk filtrering :)

Streampumpar har jag redan tittat in några och tänkt beställa 2st sen när jag kommer så långt.(Seio hette dom, ganska fula men jag har hört bra om dom)

Vilken refraktometer rekommenderas ?(såg en på triton för 650kr)

Lysrörs-rampen har jag tänkt bygga ihop själv, och det blir då 90cm lysrör T8 eller T5 har jag inte hunnit tänka på men jag antar att det skulle kunna bli T5. Om jag inte hittar någon färdig ramp till hyffsat pris.

Måste man köra med Osmos-anläggning? Och automatisk vattenpåfyllning?

Tack för dina svar

Mvh

Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl inte så mycket att tillägga på övriga inlägg.

Men jag tycker du ska åka och titta på ett gäng kar i din närhet, och bilda en egen uppfattning om vad du vill med ditt kar.

Det är heller inte fel att ha en "mentor" i närheten som man kan rådfråga.

Gå in på medlemslistan och gör en avancerad sökning, det finns en del kar i dina krokar.

Vart hittar jag medlemslistan? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste man köra med Osmos-anläggning? Och automatisk vattenpåfyllning?

Du måste inte köra med Osmos vatten.

Men jag tror 95% skulle rekomendera dig att använda Osmos vatten.

Automatisk påfyllning är inget måste. Jag fyller själv på för hand.

Medlems registret hittar du under flärken "Nätverk"

//mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen Markus till SG ska bli riktigt roligt att följa ditt projekt,själv började jag lite enkelt med mitt första saltkar lite som du nu tänker men jag använde aldrig skummare körde utan osmos och det funkade väldigt bra tyckte då körde jag VB var vecka för att hålla en bra kvalitet och det flöt på bra tyckte jag,men nu kör jag tvärtom skummare och så kör jag med osmos så nu ska det testas se om det funkar.Men en sak du bör tänka på är en Automatisk påfyllning det är guld värt ska få hem en sån i dagarna innan tyckte jag det var det sämsta med denna Hobby att fylla på ständigt så det kan jag tipsa om och osmos och inte osmos jag vet inte, jag har bra erfarenhet av inte osmos så den frågan har jag inget riktigt svar på.Men det är ju lika bra med osmos men behövs det alla gånger det är den stora frågan om man har bra vatten i kranen som jag har i alla fall för det är en massa slabb bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar stene :) håller på att kika på vad diverse saker kostar. hittils har jag kommit upp i 2100kr ungefär (+frakt) vi får se vad det landar på innan jag bestämmer mig för om det är genomförbart rent ekonomiskt.

osmolator verkar vara väldigt dyrt. men jag kanske tittar på fel ställe....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar stene :) håller på att kika på vad diverse saker kostar. hittils har jag kommit upp i 2100kr ungefär (+frakt) vi får se vad det landar på innan jag bestämmer mig för om det är genomförbart rent ekonomiskt.

osmolator verkar vara väldigt dyrt. men jag kanske tittar på fel ställe....

HaHa det hade varit billigt om det hade slutat där;)det är bara vad testerna kostar inte riktigt men nästan...Ett tips är att du tittar på Annonserna där kan du hitta allt du nämner nästan till ett riktigt bra pris sen angående Påfyllning så finns det andra system som kostar runt tusenlappen nytt och billigare Beg då förstås
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är inte inräknat så mkt saker i den pengen än, men det är det jag har kommit fram till hittils som jag är saker på vad jag ska ha...

Sen har jag inte räknat på belysningen än, eftersom jag inte vet om det blir till att bygga själv eller om jag kan hitta något som passar.

Vad är det för belysning i ditt RSM130?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det finns några dåliga refraktometrar. Min kostade knappt hälften av den du tittat på, men var en "äldre" modell av en kina tillverkares alternativ, och handlades på Ebay. Vilken som helst, så länge den har ATC är bra nog.

Osmos. Visst klarar man sig utan, men första gången du har problem, och ber om hjälp, kommer allas standard fras vara "skaffa Osmos" bara för att man ska kunna eliminera en källa till orenheter i vattnet. Det handlar egentligen inte så mycket om att det är fel på någons vatten, som det handlar om att veta exakt vad där är i, eller inte är i vattnet. Är det kanske lite högt nitrat i ditt driksvatten, är det kanske lite koppar. Varierar rent av hårdheten på ditt kranvatten, osv. Eftersom vi strävar efter ett så konstant förhållande i akvariet som möjligt så är det licksom bara ett av våra sätt att föregripa eventuella problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej mr b,

ska kika lite närmre på refraktometern, alltid bra om man kan spara nån hundring...får detta blir ingen billig historia verkar det som. Och för att få detta projekt att gå igenom måste jag ha råd med det hela :)

Menar du en osmolator nu eller det andra som börjar på osmos? :D

Hittat en lysramp i Köp/Sälj marknaden här på saltvattensguiden....får se om jag köper den när jag fått reda på frakten...det är 4st T5 lysrör i.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer min lilla inköpslista(hade velat lägga den i första inlägget, men kan inte ändra det inlägget?). Ge gärna tips om grejerna på listan etc

Inköpslistan:

2st streampumpar förmodligen Seio p530

skummare

refraktometer

cirkulations pump till sumpen

osmolator

(kommer fylla i denna så fort jag vet vad jag mer behöver och vad det är för något)

Hjälp gärna till med denna lista, och är det nåt "konstigt" ni tycker jag ska ha så förklara gärna dess funktion och syfte.

Mvh

Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska kika lite närmre på refraktometern, alltid bra om man kan spara nån hundring...får detta blir ingen billig historia verkar det som. Och för att få detta projekt att gå igenom måste jag ha råd med det hela
"Normalt" brukar man räkna med att det kostar från 100 till 1000kr litern för att starta ett saltvattensakvarium. Och då har du egentligen inte stoppat i något att titta på än.

Priset beror huvudsakligen på hur mycket man blir tvingad att köpa nytt. Mycket av utrustningen går ju att handla begagnad, och den mesta av LS'en med. Men inget slår egentligen att köpa "färsk" LS, med den chans till liftare, och den ökade artrikedomen på småliv man får det hållet. Har man en budget att hålla kan det vara värt att blanda in lite nytt i alla fall...

Menar du en osmolator nu eller det andra som börjar på osmos?
"What he said"
(hade velat lägga den i första inlägget, men kan inte ändra det inlägget?)
Nere till höger i inlägget du vill ändra på finns "Ändra/Radera" knappen. Den räddar dagen :- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...