Gå till innehåll

Hur många rör kan man tända/släcka i en T5 armatur åt gången?


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Det skiljer sig från tillverkare till tillverkare.

Googlesökning på ca 20 sekunder gav följande:

powermodule_2_web.jpg

Läs mer här.

(Borde ha tagit längre tid att skriva inlägget och vänta på svar än att söka själv...)

"Fixture is wired with 2 bulbs on one power-cord and the other 8 bulbs on the other allowing for independent control and dawn-dusk simulation".

Uppenbarligen är det fler än jag som är totalt otekniska och inte begriper ovanstående... Innebär det att man bara kan tända antingen 2 rör, 8 eller alla 10??? Att man kan simulera gryning och skymning har jag i alla fall fattat...

Och en stilla undran på måndagskvällen - om man ofta ser jfgi som svar på andras frågor, vågar någon till slut fråga någonting här???

:kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls Kendra, fråga bör man annars dör man. Eller nåt sånt. :)

Men man kan inte få allt serverat på ett silverfat alltid. Lite jobb får man allt göra på egen hand. ;) Och när jag dessutom hittade informationen i den andra länken jag tittade in i så tyckte jag att jag kunde skriva som jag gjorde.

Som svar på din fråga så utläser iaf jag det på det viset att den ena sladden går till 2 rör, och den andra sladden går till resterande 8. Hur man väljer att tända dessa är väl upp till en själv, antingen en sladd i taget eller båda två, dvs alla 10 rör på en gång. Mjukstart blir det ju ifall du tänder två rör först och en stund senare övriga 8, och likadant på kvällen, släcker de 8 först och de sista två som avslutning, allt för att få lite mer mjuka tändningar och släckningar.

Som avslutning vill jag uppmana alla som har en fråga att söka en gång först för säkerhets skull, men för den sakens skull inte sluta ställa frågor, det måste man få göra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls Kendra, fråga bör man annars dör man. Eller nåt sånt. :)

Men man kan inte få allt serverat på ett silverfat alltid. Lite jobb får man allt göra på egen hand. ;) Och när jag dessutom hittade informationen i den andra länken jag tittade in i så tyckte jag att jag kunde skriva som jag gjorde.

Som svar på din fråga så utläser iaf jag det på det viset att den ena sladden går till 2 rör, och den andra sladden går till resterande 8. Hur man väljer att tända dessa är väl upp till en själv, antingen en sladd i taget eller båda två, dvs alla 10 rör på en gång. Mjukstart blir det ju ifall du tänder två rör först och en stund senare övriga 8, och likadant på kvällen, släcker de 8 först och de sista två som avslutning, allt för att få lite mer mjuka tändningar och släckningar.

Som avslutning vill jag uppmana alla som har en fråga att söka en gång först för säkerhets skull, men för den sakens skull inte sluta ställa frågor, det måste man få göra! :)

Säger bara jisses! ska vi ställa frågor eller ska vi alla strunta i SG och googla till oss svaren istället? ja det låter ju som att det är bäst att skita i att ställa frågor här. Använd en sökmotor istället alla kollegor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökfunktionen här på guiden är faktiskt så pass bra att man ofta får fram mer info genom att söka här än genom att fråga. Det ser man ofta när det kommer svar som hänvisar till andra trådar här på guiden.

Men: Det behövs litet träning för att söka här på forumet.

Det lättaste är ju när man egentligen vet svaret och kommer ihåg att man läst att någon skrivit och ungefär när.

Det absolut svåraste är när man inte vet riktigt rätt ord att söka på. Alla andra har också varit i den situationen så var inte rädda att fråga.

Och jag tycker det är bra om det oftare kommer fram hur man fått fram informationen. Det är kul att gå till källorna (gamla trådar t.ex) och läsa litet mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just fucking google it

När jag modererar i ett annat forum så brukar jag gå rätt hårt åt de som har som ovana att komma med de svaren och det av flera skäl. Det sprider dålig stämning och gör att många kanske tvekar att ställa även mycket motiverade frågor. Det är faktiskt också så att det där att söka inte alltid är så enkelt, det brukar ju komma upp det där med typ att: - titta här, jag har sökt och fått 720 000 träffar - Det är inte bra, det är ett skitresultat, det är mycket bättre att få en träff, den man behöver. Har man sökt en del på google så vet man att det inte alltid är så enkelt och att man ibland får upp nåt helt annat än det man letade efter (som när jag sökte på adult och nåt mer vad det nu var, visst blev det många träffar man inte det jag tänkt mig).

Dessutom är det rakt inget som säger att informationen på nätet är tillförlitlig, det finns fruktansvärt mycket skit där. Det kan vara mycket bättre att få information direkt på ett forum där svamlet snart nog blir korrigerat av de som vet bättre, det är ju det som är själva kärnan i ett forum, att kunna få bra information som man kan lita någorlunda på. Vidare, faktum är att många är dåliga på engelska och även på att begripa till och med svenska om texten blir för späckad med alla facktermer och slang som finns hos de flesta hobbynördar. Även om man hittar så är det alltså inte självklart att man begriper.

Visst kan man väl hinta om att det finns sökmöjligheter när man svarar men det gäller ju i så fall att göra det på ett ödmjukt sätt och även bjuda på nåt mer, bra länkar, förklaringar, bra söktermer osv. Många som svarar jfgi kunde faktiskt hellre just fucking gått vidare till en annan tråd om de nu inte orkar svara nåt vettigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sa till mig själv idag, när jag läste det som uppkommit sen igår, att jag inte skulle skriva mer i tråden, men jag känner att det nog har blivit mer än en missuppfattning här...

Så, för att förtydliga: Jag tycker man ska ställa frågor på det man inte vet, hur ska man annars få svar på dem?

Men, då det finns mer än bara forumet att få svar på sina frågor så ser jag inget fel i att göra sökningar på fler ställen än via vår egen sökfunktion. Att söka rätt är inte alltid så lätt, och som Anders skriver så får man ofta fler alternativ än man kan gå igenom på en hel dag.

Nu är det inte det jag var ute efter, utan eftersom det tog mig ca 20 sekunder att hitta svaret på frågan genom att skriva ”ATI powermodule 10x54w” i Googles sökfält så undrar man (inget ont menat åt trådskaparen) hur ofta folk söker efter sina svar innan de ställer frågan på forumet.

Om samma frågor kommer upp hela tiden, hur ofta orkar man då skriva samma svar om och om igen? Kan ni räkna trådarna som handlar om hur mycket ljus man behöver eller hur många kilo sten man ska ha?

Jag ber så mycket om ursäkt ifall jag har trampat någon på tårna, det var absolut inte min mening, utan jag tar ett steg tillbaks och låter andra svara på frågorna som tydligen är bättre lämpade, det är nog bättre så att inga missförstånd sker i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...