Gå till innehåll

ytavrinning


gnuttas

Rekommenderade inlägg

Jag letar och letar efter trådar om detta men hittar inget som ger svar

Jag är ännu bara i planeringsstadiet, men funderar på det här med ytavrinningen. Jag har fastnat för att ha ytavrinningen i mitten av akvariet och då tänker jag mig att ha hålet i botten. Men man skall ju ha två "utflöden" sägs det.

1) Skall man alltså borra två hål i botten?

2) Från detta eller dessa hål går det alltså ett rör upp till vattenytan om jag har förstått det rätt. Men hur kommer vattnet in i röret? Är det bara öppet hål längst upp på röret så att vattnet bara åker ner, eller hur funkar det?

3) Om man har två hål jämte varandra i botten - har man då två rör också eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog vara lite jobbigt att hitta någon specifik tråd om det.

Dom flesta finns beskrivna i respektive byggprojekt. Rota igenom trådarna under "mitt akvarium". Där finns massor.

Tex denna.

Lite svar då.

1. Behöver inte två hål, men det är att föredra då man kan ha den andra som backup.

2. Nja, man bygger en box i karet som vattnet rinner över kanten på. Inne i boxen har man rören.

3. Japp.

Detta gäller om man ar en sump under karet, har man ingen sump så finns ingen vits med att borra hål. Däremot kan man ha ytavrinningsbox/hörn ändå, den kan man dölja skummare och annat i då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Durso standpipe är en variant.

Rota igenom medlemmarna, och se om det inte finns någon/några i din närhet som du kan åka och titta på. Det bästa sättet att få inspiration och olika lösningar.

Tex denna medlem har ett grymt kar med en durso ;).

Skicka PM till några, så blir dom jätteglada att visa upp sitt system.

Moose har ju träff på gång med, den är du säkert välkommen till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GF rördelar kan du få tag i på dom flesta välsorterade akvariebutiker. En standpipe behöver inte va komplicerad att bygga. 1 rakt rör upp på det ett t-kors från ylles en 90 böj. Högst upp på röret sätts en hatt. Borra ett 6 mm hål i hatten sen e det klart. Lätt va:) dåligt beskrivet ja vet. Men kolla byggtrådarna där finns hur mycke bilder å text som helst om allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

David, du får inte misstolka det här, men jag tycker du ska dra i handbromsen ett tag!

Du har tänkt att starta upp ett 250L kar, det kostar ca 25 000:- (100:-/L)

Ta och luta dig tillbaka och plugga på så mycket du bara kan och besök några erfarna saltisar och titta på deras lösningar.

Hoppas du inte tar för illa upp, men för din egen skull så måste du ha mer koll på läget.

Lycka till och välkommen till en fantastisk hobby!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

David, du får inte misstolka det här, men jag tycker du ska dra i handbromsen ett tag!

Du har tänkt att starta upp ett 250L kar, det kostar ca 25 000:- (100:-/L)

Ta och luta dig tillbaka och plugga på så mycket du bara kan och besök några erfarna saltisar och titta på deras lösningar.

Hoppas du inte tar för illa upp, men för din egen skull så måste du ha mer koll på läget.

Lycka till och välkommen till en fantastisk hobby!

// Danne

Nej, det är lugnt. Jag skall inte misstolka, men jag är rädd att jag kanske har blivit misstolkad. Som sagt: jag är i planeringsstadiet och i detta stadie kommer jag troligen befinna mig i ett antal månader. Jag brukar skynda långsamt med mina projekt. Jag har satt mig in en hel del i ämnet, men jag känner att vissa saker måste man dubbelkolla för att inte göra något löjligt fel. Även om det gäller så löjliga saker som ovanstående tråd, så vill jag vara helt säker på vad jag gör. Inte minst för att det finns en miljard olika teorier om varje liten lösning man kan göra i ett akvarium.

Vad gäller kostnaden så är jag införstådd med den också, men som sagt, jag skyndar långsamt. Det här akvarieprojektet kommer att pågå under lång tid.

Just detta att få bygga sitt eget akvarium från grunden och lära sig massa spännande saker under projektets gång är i alla fall minst halva nöjet för mig.

Så var lugn, handbromsen är dragen.:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...