Gå till innehåll

Nytt osmosfilter


Aquaman

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är en saltvattensnybörjare och är precis i tagen att starta upp mitt första saltvattenskar. Nu har jag köpt ett Osmosfileter ifrån Tyskland men har lite problem att förstå hur filtret fungerar. Jag har tagit en bild på filtret och beskriver hur jag uppfattar att det fungerar. Någon som vet mer än mig får jättegärna bekräfta eller rätta mig!

Så här uppfattar jag det:

1. Ingång för vattnet ifrån kranen

2. Utgång för dåligt vatten

3. Utgång för Osmosvatten

4. Har ingen aning (ser ut som en ingång)

5. Har ingen aning (ser ut som en utgång)

Så det jag inte fattar är vad jag ska göra med "tuben" till höger på bilden? Hur skall den komma till användning?

/Martin

post-4728-14468918566696_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det stämmer att det är ett silikat filter! Men hur använder jag det då? för jag antar att man skall få vattnet att gå igenom alla fyra filter på samma gång? eller måste jag först köra vattnet genom osmosen och sen köra vattnet genom silikatfiltret? hur gör jag det i så fall?

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen

Nu har jag monterat ihop alla delar och provat det, men jag vågar inte riktigt vrida på kranen för fullt. Hur gör ni när ni gör osmosvatten, vrider ni på kranen för fullt?

Och en fråga till... Nu när jag har använt filtret en gång så har jag förstått att det aldrig får bli torrt, hur förvarar ni era filter för att det aldrig skall torka ut?

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog kopplat från 3 till 5, och sedan vänt hela paketet upp och ned... (För att inte få luft (gaser) som står kvar i membranet. Eventuella gasutfällningar blir större efter än före membranet.) Silikatfiltret fungerar oavsett flödesriktning, däremot har jag för mig att om flödet komer in i kammaren underifrån brukar man se hur mediat byter färg i mitten först (är förbrukat) och den förbrukade zonen sedan sakta växer, medan om man häller in vattnet ovanifrån så får man ett litet mellanrum, en klarvattenkammare, typ, som hjälper till att sprida flödet något jämnare genom hela kamaren... Nackdelen är klart att man kan få luftbubblor som stannar här i stället, hur de påverkar filtrets funktion vågar jag inte uttala mig om.

Och kranen ska vara på för fullt. Över ett visst flöde spelar det egentligen inte så stor roll, utan trycket blir detsamma, men för enkelhetens skull. Trycket vi har i vattenrören är "för lågt" i alla fall, så man får ge det bästa möjliga utgångsläge.

B!

Ändrat av -=Mr_B=-
Tog bort en dubblet signatur...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...