Gå till innehåll

Ny LED-armatur inköpt! Maxspect 160W


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Innan ni tar för givet att led belysning är så otroligt mycket mer energieffektiv än T5 eller MH tycker jag ni skall presentera lite fakta på det

Vad jag vet så ligger effektiviteten på bra leds på upp till 80lm/W vilket är nästintill exakt det samma som den belysning vi använder i dagsläget.

Både MH och T5 rör presterar lika högt. Därav kan jag inte acceptera att ni skriver att dessa 160w motsvarar 300w av annan akvarieanpassad belysning utan att ha något argument för det hela.

Hittar ingen bra uppställning för en jämförelse av de olika ljuskällorna just nu tyvärr.

Fördelen är dock att LED blir svalare då det är drivdonet som hettar upp istället för ljuskällan:)

Håller med ! tror inte heller att 160w LED motsvarar en 250w MH, inte enligt min PAR mätare. Visst så blir det ingen värmeförlust att tala om i LED och då ger det mer ljus istället men jämförelsena verkar vara rena glädjesiffror och används som försäljningsargument. Tycker också att värmen som LED ger åt andra hållet är ett stort problem om man inte kan ha fläktar som är näst intill ljudlösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skönt att det finns andra som tar upp det här problemet med marknadsföringen av LED belysning, har gjort det många gånger men ingen verkar förstå det. LED ligger fortfarande lite sämre när det gäller en riktigt bra MH eller ett par färska fina T5:or...

Har så svårt att förstå varför man inte kan låta LED tävla med sina egna meriter, för dom är (enligt mig) framtidens ljus hur som helst även om den inte är magiskt bra... Har svårt att förstå hur man utan rena lögner får LED att vara så otroligt mer effektivt än MH/T5, speciellt om man räknar med förlusterna i transformatorn som krävs till LED..

Vore kul med en seriös mätning av total strömförbrukning och PAR på olika ljuskällor... För tar man siffrorna som LED tillverkarna tar upp så är det DC-förbrukningen, sen är det ju en förlust på sannolikt (minst) 20-30% i transformatorn och elektroniken för att generera DC till LED:en.

Det finns stora värmeförluster i LED också, det enda den inte gör är generera massa infraröd/UV strålning, så strålen inte känns varm, men värmen går ju istället till kylflänsen på baksidan, ger en korall till den personen som kan hålla baksidan av en en 3W LED utan kylfläns som varit på några minuter mer än några sekunder. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang:marknadsföring

När T5:orna kom så var det en stor kampanj för att dom skulle ersätta T8:orna.

Det är samma marknadsföring som vi ser idag.

Ett problerm är att urladdninslampor inte är färska så länge.

Det finns led-ljus som använder VAC istället för VDC.

Att mäta PAR-värdet är att vet hur bra en belysning är på lång sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goa vänner. Låt nu inte denna tråd bli en diskussion om strömförbrukning.

Det som är det intressanta är om LED-ljus får samma effekt på karets invånare som en MH-lampa.

Om detta ger samma resultat så anser jag att LED-lampan har sin fördelar med värmeutveckling och storlek som främsta orsak. Om sedan ledarmaturen kräver mindre unerhåll är det också ett plus. Därtill kommer sedan elförbrukningen där det ändå lutar åt att LED har en fördel också, avsett märkeffekten.

Jag hade en god vän på besök idag och han har en 400 MW MH på sitt kar hemma. Han gav sin åsikt om att det var ett mycket bra ljus i LED:en och att den gav ett mycket bra skimmer. Hans kommentar om fläktljudet var att det inte är så farligt.

Vad som är viktigt för mig att komma ihåg är att jag inte haft någon som helst fläkt där tidigare. Enbart en skummare som låter. Det gör att jag kanske reagerar mer än vad en garvad saltis gör.

Nu ligger ju nya tystare fläktar på posten från Hong Kong så det blir mycket intressant och höra skillnaden därefter.

(Som lite info är min andra stora hobbie att hålla på med musik och studioverksamhet. Detta gör att jag tränat upp mitt mentala hörande så att jag reagerar på olika ljud och missljud. Detta har gjort att jag ljudhanterat mitt studiorum och t.o.m. gjort en näst intill ljudlös dator för att få bort alla icke önskvärda reflektioner och missljudkällor.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick precis veta att nya fläktar är på väg till mig inom 10 dagar.

Ska bli kul att jämföra skillnaden.

Jag är inte förvånad om fläktarna som kommer är mer eller mindre identiska, och skillnaden uteblir.
Om jag inte är nöjd blir det att köpa egna Noctua fläktar som jag har i min knäpptysta dator.
Hur tjock är armaturen? Jag kan bara gissa, men det ser ut att röra sig om 2-3cm? Noctuas NF-R8 är en standard dimmensionerad fläkt, och därmed 25mm tjock. Jag ser inte hur du ska få plats med den invändigt. Ska du låta den sitta på utsidan hade jag som jag tidigare nämnde rekomenderat en tjockare fläkt, och nästa standardmått är 38mm. Man behöver inte nödvändigtvis välja en som flyttar massor med luft, och om man väljer en sån, kan man fortfarande välja att köra den på 7v istället för 12, osv.

En tjockis på samma varv-tal kommer orka trycka igenom mer luft, och ge bättre kylning, så man kan sänka varvtalet med lägre ljudnivå som följd.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goa vänner. Låt nu inte denna tråd bli en diskussion om strömförbrukning.

Det som är det intressanta är om LED-ljus får samma effekt på karets invånare som en MH-lampa.

Om detta ger samma resultat så anser jag att LED-lampan har sin fördelar med värmeutveckling och storlek som främsta orsak. Om sedan ledarmaturen kräver mindre unerhåll är det också ett plus. Därtill kommer sedan elförbrukningen där det ändå lutar åt att LED har en fördel också, avsett märkeffekten.

Jag hade en god vän på besök idag och han har en 400 MW MH på sitt kar hemma. Han gav sin åsikt om att det var ett mycket bra ljus i LED:en och att den gav ett mycket bra skimmer. Hans kommentar om fläktljudet var att det inte är så farligt.

Vad som är viktigt för mig att komma ihåg är att jag inte haft någon som helst fläkt där tidigare. Enbart en skummare som låter. Det gör att jag kanske reagerar mer än vad en garvad saltis gör.

Nu ligger ju nya tystare fläktar på posten från Hong Kong så det blir mycket intressant och höra skillnaden därefter.

(Som lite info är min andra stora hobbie att hålla på med musik och studioverksamhet. Detta gör att jag tränat upp mitt mentala hörande så att jag reagerar på olika ljud och missljud. Detta har gjort att jag ljudhanterat mitt studiorum och t.o.m. gjort en näst intill ljudlös dator för att få bort alla icke önskvärda reflektioner och missljudkällor.)

Du ser inte skillnaden med blotta ögat, oerhört svårt att avgöra något sådant, du behöver en ljusmätare för att se det faktiska ljuset som träffar mätaren. En 160w armatur lär med väldigt stor sannolikhet motsvara en 160w MH lampa.

Ser i dagsläget verkligen ingen anledning till att köpa en ledramp när du kan få tag i MH lampor ifrån Ebay för en spotstyvel, den kanske inte håller riktigt lika länge som en "kvalitetslampa" men jag kör med dessa i mitt växtakvarium och det växer lika bra nu som för ett år sedan när jag köpte dem, vilket påvisar att de fortfarande har ljus i alla viktigare våglängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är 45mm tjock
Tack. Det känns lite snålt, skulle tro att fläktarna som sitter där är 10-15mm's, för att ge utrymme till kylflänsar osv.

Det borde finnas möjlighet att lösa kylningen effektivare, och tystare, men det kommer genast se mindre snyggt ut. Jaja. Första steget är att se vad det är för utbytesfläktar man får.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli intressant att se vad de nya fläktarna gör för ljudet.

Det finns vissa enkla sätt att modifiera rampen på. Det sitter bl.a. ett plastlock ovanför aluminiumkylflänsen som kan tas bort och man får en viss automatisk avkylning av rampen. Detta kan göra att fläktarna kanske inte behövs alls. Det fina med armaturen är att den har en inbyggd temperaturmätare och visar det på displayen. Jag ska testa detta i samband när de nya fläktarna kommer och se vad som händer.

Nu går temperaturen upp i ca 35 grader precis innan den släcks på kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen, jag hade oxå föredragit om de hade varit tjockare på mitten, och tysta.

Peter, 35 grader bara? Det gör ju att jag känner viss nyfikenhet på var den mäter tempen, men det vet man så klart inte. Jaja, jag ska sluta tjata, hojta till när de nya fläktarna är här, så vi får höra resultatet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, 35 grader bara? Det gör ju att jag känner viss nyfikenhet på var den mäter tempen, men det vet man så klart inte. Jaja, jag ska sluta tjata, hojta till när de nya fläktarna är här, så vi får höra resultatet.

B!

Jag vet inte vart den mäter. Ska kolla det när jag uppdaterar fläktarna om jag kan se det.

När jag lägger handen på den känns knappt temperaturen så jag drar slutsatsen att den kyler bra, om än lite för högljudt, och de 35 graderna är rimligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har jag fått hem nya fläktar och installerat dom. Måste säga att Fish-Street verkligen har stått på tå för mig i detta fallet.

Det var enkelt att göra bytet om man kan och har möjligheten att löda.

Ljudnivån sänktes ganska rejält. Bl.a. så började jag höra skummaren oljud vilket tidigare var helt dränkt. Dock är ljudet i mina öron lite för högt fortfarande, vilket också skummarens ljud egentligen är.

Att den låter som en dator, vilket fish-street gör gällande, håller jag faktiskt med om nu. Min dator på jobbet låter lika mycket så den får fungera som en referens för er andra som inte är lika ljudkänsliga som jag.

Konstruktionen är att fläktarna ligger nedfrästa i kylflänsarna och är placerade liggande direkt mot kylflänsen, dvs ingen vibrationsdämpning eller konstruktion för att fördela luftflödet. Ovanpå så är det sedan en plexiglasskiva över hela kylflänsen med hål för luftintag ovanför fläktarna.

Eftersom jag vill ha den så tyst som möjligt funderar jag på om man kan ta bort plexiglasskivan (vilket stänger inne den varma luften från kylflänsarna... som blåses bort med fläktarna) och koppla bort fläktarna helt. Kylflänsen är också svartlackerad.

Kylningsmässig så blir det intressant att se. Det finns en temperaturmätar inmonterad som gör att man kan ha koll på idén.

Det jag blir osäker på är hur stänksäker lampan blir och om det kan bli aluminiumutfällningar ner i karet. Är det något som har koll på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått hem 2 st 160 W armaturer jag tycker dom är knäpptysta

det ända som låter är fläktarna i nätdelen.

Hoppas dom kyler oxå.

Fästet kan man ha synpunkter på skulle aldrig våga fästa detta i glaset

med tanke på spänningar som kan uppstå.

Synd att det inte finns alternativa fästpunkter på armaturen får försöka

slöjda till något så man kan hänga den i wire på sedvanligt vis.

Synd är det oxå att det inte går att stänga av 30 W ledarna separat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått hem 2 st 160 W armaturer jag tycker dom är knäpptysta

det ända som låter är fläktarna i nätdelen.

Hoppas dom kyler oxå.

Fästet kan man ha synpunkter på skulle aldrig våga fästa detta i glaset

med tanke på spänningar som kan uppstå.

Synd att det inte finns alternativa fästpunkter på armaturen får försöka

slöjda till något så man kan hänga den i wire på sedvanligt vis.

Synd är det oxå att det inte går att stänga av 30 W ledarna separat.

Kul att du tycker att de är knäpptysta.

Fish-Street håller tydligen tät kontakt med tillverkaren och förmedlar våra intryck till dom. Förhoppningsvis ska det leda till den "perfekta" lampan och till samma låga pris.

När det gäller fästet och 30W:arna så har jag tidigare framfört detta till dom som en förbättringsåtgärd.

Jag har själv inte vågat hänga upp den i fästet då karets ram upptill är av plast. Jag har satt fast den men också satt några smala aluminiumskenor tvärs över karet som den vilar på. Inte optimalt men funktionellt. Om man vill hänga upp den borde det vara enkelt att borra in några fästen i aluminumflänsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

--- En uppdatering om fläktarna i nätdelen ---

Jag har precis varit i kontakt med Fish-Street om nätdelens fläktar. Enligt dom så kan man ta bort en fläkt utan av problem (sitter två i dom). Detta har de gjort med de som skeppas iväg idag.

Jag ska testa detta lite senare idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lite tjockare o-ring under var fläkt vid fästskruvarna, gör underverk för att ta bort vibrationer. hålen över fläktarna kan orsaka ett "visslande" ljud, om det är det som stör så minskas / försvinner det om man gör öppningarna större, helt enkelt minskar motståndet. Att ta bort plexin helt är nog inte den bästa iden, om ljusrampen klarar sig helt utan aktivkylning då luften kommer börja cirkulera i princip bara runt fläktarna...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Igen

Nu har jag hängt en armatur tillverkade aluminumviklar som jag fäste

under de fyra hörnskruvarna (med något förlängda skruvar) och vidare

på inhandlad rostfri wire 1,5 mm.

Ska väl inte vara några problem armaturen väger c:a 2500 gr.

Men jag har stött på problem vad gäller sätta start och stopptid på

de vita resp blå leden fick ingen manual med leveransen men mailade

"FS" fick svar med manual inom 15 minuter ( ***** service) men ändå

går jag bet på detta.

Trycka 2 sek på "Timer" displayen = ON sen trycka igen på "Timer" då skall timmar flasha och justeras med knappen vita el. blå led.

men detta fungerar inte för mig.

Vad har jag missupfattat ?

______________________

Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Igen

Nu har jag hängt en armatur tillverkade aluminumviklar som jag fäste

under de fyra hörnskruvarna (med något förlängda skruvar) och vidare

på inhandlad rostfri wire 1,5 mm.

Ska väl inte vara några problem armaturen väger c:a 2500 gr.

Men jag har stött på problem vad gäller sätta start och stopptid på

de vita resp blå leden fick ingen manual med leveransen men mailade

"FS" fick svar med manual inom 15 minuter ( ***** service) men ändå

går jag bet på detta.

Trycka 2 sek på "Timer" displayen = ON sen trycka igen på "Timer" då skall timmar flasha och justeras med knappen vita el. blå led.

men detta fungerar inte för mig.

Vad har jag missupfattat ?

______________________

Kjell

Jag har inte haft några problem med att justera min. Man ställer in start tid och stopp tid för den blåa och den vita lampan var för sig. Vilken lampa som du justerar ser du helt enkelt genom att se om det är den blåa eller den vita lampan som lyser på ballasten.

Jag hade ingen manual till dessa men det var bara att trycka lite så fattade jag galoppen. Jag tror jag gjorde som du beskriver. När det står ON i fönstret gäller det starttiden för den lampan som lyser (blå eller vit kommer jag inte ihåg). Jag tror t.o.m. att det var minuter först...

Jag kom på att man kanske måste ställa själva klockan först!?!?

Testa det om du inte redan gjort det och kör sedan vidare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har klagat hos BS på det höga nivån på mina fläktar. Dom har inte sagt ett pip om ersättning. Service är inte uppfunnen i Kina ännu.....

FRÅGA TILL FÄRNGREN

-vad kostade din armatur för dej inklusive moms och frakt?

Den gick på ca 3000 kr inkl allt. Dock fastnade paketet i tullen men efter att FS hade skickat mig ett kvitto som jag vidarebefodrade till tullen så släppte de igenom det. Lite tur där men FS (Eric) är en hyvens kille. :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...