Gå till innehåll

Ny LED-armatur inköpt! Maxspect 160W


Ferngren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för tipset Ferngren minuterna först va de när man ställer in start och

stoptid på "Maxspect" det är väl inte helt vanligt när man ställer in klockor

timers etc. men nu fungerar det kanon.

Tack

Kjell

Kul att jag kunde hjälpa till och jag håller med om att det var lite förvirrande i början. :skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu satt in ett par tysta Fractal Design 40 mm fläktar i ballasten och nu blev den mer eller mindre knäpptyst :)

Jag måste bara kolla så att den inte blir stekhet utan att fläktarna ändå gör sitt jobb. Det var inte samma flås i dessa men samtidigt har FS sagt att man kan ta bort en fläkt vilket borgar för att det varit överdimensionerat tidigare.

Nu är iallafall min MaxSpect VERKLIGEN värd sina pengar !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu satt in ett par tysta Fractal Design 40 mm fläktar i ballasten och nu blev den mer eller mindre knäpptyst :)

Jag måste bara kolla så att den inte blir stekhet utan att fläktarna ändå gör sitt jobb. Det var inte samma flås i dessa men samtidigt har FS sagt att man kan ta bort en fläkt vilket borgar för att det varit överdimensionerat tidigare.

Nu är iallafall min MaxSpect VERKLIGEN värd sina pengar !!!

Hur reagerar korallerna, växer och mår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna mår prima! -Tummen upp

Har LPS, SPS samt mjukisar och samtliga växer kanonbra och har en bra polypexpansion samt bra färger.

Allt beror ju inte på ljuset utan även på vattenkvaliten och matningen.

kan du publicera bilder där det framgår ev. skillnad i ljusintensiteten mellan 30W:arna och de övriga diodernas ditto?

Mina hysterix mår bättre när jag minskade ljusintensiteten från max till medium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna mår prima! -Tummen upp

Har LPS, SPS samt mjukisar och samtliga växer kanonbra och har en bra polypexpansion samt bra färger.

Allt beror ju inte på ljuset utan även på vattenkvaliten och matningen.

Härligt!

Givetvis inte, men även belysningen måste ju funka, vilket den tydligen gör!

Tack för svar

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du publicera bilder där det framgår ev. skillnad i ljusintensiteten mellan 30W:arna och de övriga diodernas ditto?

Mina hysterix mår bättre när jag minskade ljusintensiteten från max till medium.

Tja, jag vet bara inte hur jag skulle göra det. Det går tyvärr inte att stänga av 30 W. De enda valmöjligheterna är att köra vit eller blått samt en kombination av dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gick på ca 3000 kr inkl allt. Dock fastnade paketet i tullen men efter att FS hade skickat mig ett kvitto som jag vidarebefodrade till tullen så släppte de igenom det. Lite tur där men FS (Eric) är en hyvens kille. :woooow:

Nu blir jag nyfiken. Hur menar du att han skickade ett kvitto? Jag fattar inte hur den kom igenom tullfritt om du har betalat den via nätet. Jag kollade lite snabbt på deras hemsida men ser inte var FS ligger i världen.

Tänkte ta reda på hur du gjorde inför mina egna beställningar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir jag nyfiken. Hur menar du att han skickade ett kvitto? Jag fattar inte hur den kom igenom tullfritt om du har betalat den via nätet. Jag kollade lite snabbt på deras hemsida men ser inte var FS ligger i världen.

Tänkte ta reda på hur du gjorde inför mina egna beställningar ;)

FS = hong kong..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir jag nyfiken. Hur menar du att han skickade ett kvitto? Jag fattar inte hur den kom igenom tullfritt om du har betalat den via nätet. Jag kollade lite snabbt på deras hemsida men ser inte var FS ligger i världen.

Tänkte ta reda på hur du gjorde inför mina egna beställningar ;)

För att få det "tullfritt" gäller vissa kriterier.

Paketet ska vara markerat som en gåva (""gift") och ha ett värde understigande 500 SEK. FS håller till i Hong Kong och skickar med ett i mina ögon ett föööör lågt värde ( 18 USD tror jag det var på lampan). Paketet väger 6 kg och vikt/pris rimmar lite dåligt.

Det som faktiskt är lite lustigt är att tullen vill ha ett kvitto trots att det är en gåva... hmmm...

Jag fick alltså ett brev hem där de bad mig bifoga ett kvitto. Jag kontaktade FS och de skickade över ett per mail som jag sedan vidarebefodrade till tullen i Malmö. Det räckte denna gång för mig.

Jag åkte på en administrationsavgift på ca 200 kr för allt... vilket jag faktiskt tycker är absurt...

Men det är ingen vits att klaga...

Jag har handlad mängder med svindyra musikstudioprylar från USA och där har det aldrig varit några problem... men då har det ju varit mestadels via kontakter och inte butiker... När det gäller från HK så verkar tullen ha en annan syn...

Som sagt var räkna alltid med att saker fastnar i tullen och att man då får räkna med ca 30 % påslag för tull och moms.

Lycka till!

PS: jag är extremt nöjd nu efter att jag bytte fläktarna till ballasten. Den blir lite varmare än tidigare men knappast över 40 grader. Tyst som bara den vilket är big differens från tidigare... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
det är andra gen. men ja tycker att ljudet är ngt för högt ändå men det har nu dämpats av mitt akvarium som är öppet med ytavrining som låter mycket..

Är det fläktarna i lampan eller ballasten som är för högljuda?

Jag bytte ut de som satt i ballasten mot två st Fractal Designs silent och den blev helt knäpptyst.

De som sitter i själva lampan fick jag nya tysta av FS. Jag skaffade dock egna Noctua Silent men det visade sig att de var tjockare än de som sitter i. Jag ska leta reda på några tysta 15 mm tjocka och testa dom. (Tyvärr inte lyckats hitta några vettiga ännu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...