Gå till innehåll

Tunze skummare och vattentemp


vahagn

Rekommenderade inlägg

Helt otroligt!

Alla ni som skrev så mycket negativt om Tunze-skummare borde be min Tunze 3115 om ursäkt, eftersom den känner sig sårad och har lagt av med att skumma... smiley4.gif Dagen efter den förra tråden så kände jag mig tvungen att titta på skummaren och såg att bubblarna kommer endast 2/3 upp i pelaren, även om luftskruven är på full.

Fast kan det vara på grund av att tempen i vattnet är nere i 23? När jag startade karet så hade jag doppvärmare som had fått temperaturen upp på 28 grader och det bubblade så enormt i skummaren att man skulle tömma behållaren varje timme med nuvarande inställning. Men när doppvärmare la av så har temperaturen gått ner till 23.

Är det nån annan än jag som tycker att det borde skummas mer om temperaturen går upp i vattnet? Eller ska jag börja leta efter en ny skummare? smiley18.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt otroligt!

Alla ni som skrev så mycket negativt om Tunze-skummare borde be min Tunze 3115 om ursäkt, eftersom den känner sig sårad och har lagt av med att skumma... smiley4.gif Dagen efter den förra tråden så kände jag mig tvungen att titta på skummaren och såg att bubblarna kommer endast 2/3 upp i pelaren, även om luftskruven är på full.

Fast kan det vara på grund av att tempen i vattnet är nere i 23? När jag startade karet så hade jag doppvärmare som had fått temperaturen upp på 28 grader och det bubblade så enormt i skummaren att man skulle tömma behållaren varje timme med nuvarande inställning. Men när doppvärmare la av så har temperaturen gått ner till 23.

Är det nån annan än jag som tycker att det borde skummas mer om temperaturen går upp i vattnet? Eller ska jag börja leta efter en ny skummare? smiley18.gif

nä tycker inte du ska behöva köpa ny skummare stäng luftskruven lite bara har för mig att 3-5 varv öppen va lagom & ge den ett par dagar ,sedan hade lagt lite pengar på en ny doppvärmare så att du får en stadig temp igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vahagn jag har en 3130 och den beter sig på samma sätt som din, ibland så skummar den bara 2/3 delar av pelaren men efternågra timmar när jag tittar på den igen så skummar den koppen full igen. Jag har konstant 27-28 i temp så har inget med det att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag bodde i Göteborg på 70-talet plockade jag en hink musslor på Orust varje höst som jag kokade och styckfryste. De frysta musslorna rev jag sedan med ett rivjärn över akvariet. Bra foder för allt från fisk till rörmaskar tyckte man då, men skummaren behövde några timmar på att hämta sig varje gång. Om man inte matar en dag blir det också mindre skum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...