Gå till innehåll

Aquascaping för kubakvarium???


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Finns det någon som kan ge mig bra och snygga tips till aquascaping av ett kubakvarium på 140L (ca 60*60*40) samt gärna förslag på lämpliga koraller, gärna sps.

Jag har letat lite överallt men jag finner bara snygga men betydligt större kar.

Så här ser mitt ut idag.

attachment.php?attachmentid=39773

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går i liknande funderingar för mitt kar (60x60x50). Jag gillar tanken på att bygga upp en "vägg" mot baksidan av karet för att efterlikna revkanten. Utöver det funderar jag på att göra en eller flera revpelare framför väggen, ett litet Jackfish Alley i miniatyr!:) Det man måste tänka på är dock att göra tillräckligt med plana ytor för att sätta koraller på. Det misstaget gjorde jag i nuvarande kar. Tyckte jag fick till en grym aquascaping men insåg sedan att jag inte fick plats att sätta fast koraller utan att behöva limma fast dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en ide som jag har lekt med är att täcka hela bakrutan upp till ytan i princip.

sen framför det bygga ett valv så att du får en grotta, där du då får taket på grottan en 10-15 cm från ytan, bra plats för det riktigt ljuskrävande.

och sen fylla på med små stenar på botten framför det så att det ser ut som att grottan forsätter ner i akvariet.

låter lite knepigt men jag ska försöka rita nått som förklarar bättre.

kan vara så att detta är en grym ide med att man behöver större yta att bygga på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en ide som jag har lekt med är att täcka hela bakrutan upp till ytan i princip.

sen framför det bygga ett valv så att du får en grotta, där du då får taket på grottan en 10-15 cm från ytan, bra plats för det riktigt ljuskrävande.

och sen fylla på med små stenar på botten framför det så att det ser ut som att grottan forsätter ner i akvariet.

låter lite knepigt men jag ska försöka rita nått som förklarar bättre.

kan vara så att detta är en grym ide med att man behöver större yta att bygga på...

intressant jag håller som bäst på att försöka få till det i mitt 70x65x60 ,jag har fyllt upp mot bakväggen sedan har jag 2 flata ls på små pelare framför men fasen det är svårt att få det bra ,kan du inte försöka rita hur du menar

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pain i all ära men men, vi ger de ett försök :P

det röda fältet är "bakgrunden"

det blåa är "grottan"

och lila är marken framför som delvis täcker ingången och ger känslan av att grottan är djupare än den är.

något jag gjorde lite fel på bilden är att grottans väggar är för raka, dessa behöver luta lite mera för att lättare kunna fästa koraller.

sen gäller et ju att hitta stenar som funkar storleks mässigt till detta också.

post-4353-14468918605077_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då vore det bäst med en pvc ställning att fästa stenen på kanske ,jag har gjort en "hylla" längst bak av en botten från en brödback då får jag 2-3 cm mellanrum som jag kan hålla rent med en pump,men nu hade jag tur sist jag köpte sten & fick tag på några helt flata stenar (varav en ca 30-40 cm i omkrets) så jag ska göra en "svamp framför, blir perfekt korallhylla & ger även skugga under ,att sånt här ska vara så svårt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...