Gå till innehåll

Mitt första saltvattensakvarium


Sture

Rekommenderade inlägg

Hejhej!

Jag är helt ny inom Saltvatten kan inte så jätte mycket häller.

Jag har ett Akvarium på 150L som jag funderar på att göra till ett saltvattensakvarium.

Men jag har ganska mycket saker jag skulle vilja ha svar på därför vände jag mig till detta forumet! :)

Hur svårt är det att få ett rättså fint akvarie med några fiskar och lite koraller/sten?

Skulle uppskatta väldigt mycket om jag kunde få lite råd och tips till jag startar!

// Sture

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv höll jag på med sötvatten för några år sen och såg saltvatten som en omöjlighet, alldeles för krångligt och verkade omöjligt att hålla vid liv.. ljag läste mycket och en dag tog jag chansen och startade upp ett litet clownhotell, och alla mina tvivel suddades ut "detta är något jag kan göra". den lilla 58 literns karet klarade sig med bara vattenbyte då och att mata.. i början så mätte jag bara fosfat, nitrit och nitrat väldigt simpelt då jag bara hade mjukkoraller.

vad jag ville säga är att det är inte så svårt som man tror, och ända sättet att Veta det är att testa själv.. Läs så mycket du kan och ställ frågor så kommer det gå galant.

börja med mjukkoraller så du lär dig grunderna och lär dig att "se" hur akvariumet mår.

Välkommen till SVG!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och varmt välkommen till SG!

Om du läser denna tråden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31123

så kommer du hitta en massa bra länkar och tips om hur man går tillväga när man startar ett saltvattensakvarium. Tänk på att det inte finns "en enda rätt väg" när man kör igång, detta kommer du att lära dig rätt så snabbt när du kommer med frågor, det händer ofta att man får flera olika svar. Inget akvarium är det andra likt och det sm funkar i ett kanske inte alls gör det i ett annat. Allt beror på vad som finns i karet, vilken teknik man använder samt vilka invånare man har. Om du kikar igenom denna delen av forumet och tittar in på akvarier runt den storleken du planerer så kan du iaf få en fingervisning om hur du ska gå tillväga. Ett återkommande tips till nybörjare är att läsa på så mycket det går innan du startar upp, allt för att minska förluster och kostnader vilket annars kan sänka en totalt. En bra bok att börja med är "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop, du hittar den under "Produktguide" i menyraden här ovanför.

Köp eller låna den i ett bibliotek, sök även upp personer i din närhet som kan tänkas bjuda in dig på ett hembesök. Det hjälper ofta en hel del smat att du får tillfälle att ställa frågor om det du ser och får ofta bra svar på sådant som kan vara knepigt för en nybörjare att förstå. I samma menyrad har du "Nätverk", där har du tillgång till medlemslistan. Jag är helt övertygad om att någon i Karlskrona skulle låta dig komma och kika på deras akvarium.

Mycket info på en gång, me det är mycket som ska sugas in och tas tillvara på inan man kör igång. Hoppas det löser sig, och ett stort lycka till! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivanemoner, Knappar och andra mjukisar, Tycker att tex Sinularia är snygg och den delar sig som kaniner ;D det är väl de mest nybörjarvänliga korallerna, sen finns det väldigt snygga stora rörmaskar.

När du köper levande sten, tänk efter hur du vill ha din scape (Inredning) innan du köper om du t.ex. vill ha revpelare eller ett rev mot ett hörn eller bara små öar av sten, ja det finns mer aquascapes än vad det finns akvarister. personligen tycker jag det är bättre med flera mindre stenar som du kan sätta ihop hur du vill eller om du ska ha en pelare en större avlång.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...