Gå till innehåll

Få fast anemon


Alex_y

Rekommenderade inlägg

Köpt mig en Heteractis crispa och funderar hur jag ska få den att fastna i de hålor och skrevor jag placerar han i. Den ligger där i max ett halvt dygn för att sedan vilja förflytta sig och sväva i strömmen. Några knep?

Ändrat av Alex_y
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga,. inga som helst knep.

Anemoner vandrar av sin natur runt tills de hittar en plats med lagom ljus, och vattenrörelse. Så förutsatt att du inte ändrar ljusmängd, och vattenrörelse lär den inte sitta kvar där du vill ha den...

Det värsta är att du kan ha placerat den på det bästa stället i burken, men är den inte nöjd vandrar den runt i hela burken, och det slutar ofelbart med att den antingen sitter i en pump, eller att den hittar något ställe man tycker är uppenbart sämre, men där förblir den likförbaskat.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren. Nja alltså han ser väldigt pigg ut och verkar må bra, hur man nu ser det. Men fick han inkilat i ett hörn nu och grävde ner fossingen i sanden och tog stöd mot ena sidorutan, där sitter den nu och har gjort det ett par timmar. Inte det vackraste stället men verkar ha tryckt in sig rejält denna gång. Får finna mig att acceptera hans plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe lika bra så att du inte stressar den för mycket,annars det jag brukar göra är läsa på om vad anemonen gillar... då kan du typ beräkna ungefär var den skulle kunna sitta o göra ordning hemmet för den,

stäng av pumpen som ger flöde på den platsen ett tag, sen när han fäst sig o mår bra,spruta lite artemia vid munnen.. o sen låta akvariet rulla på som vanligt...

Det har gjort att de stannar där jag velat ha dem.. men finns aldrig garantier..

ta gärna bild o lägg upp, om du blir osäker på hur den mår..

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj. Ja, alltså, den är helt dödsdömd. Jag kommer och hämtar den så slipper du göra dig av med den...

Luleå... Lite långt att åka. Vet du vad, den ser bra ut. Klarar sig nog, vill du inte ha den där den är, så vänta en vecka eller nått, och sätt sen en pump som blåser på den, samtidigt som du kittlar den lite på foten, så borde den gå med på att flytta sig. Jaga runt den med ett par dagars mellanrum tills du får den någonstans där du trivs med den, och håll ögonen på den ett tag efteråt... (Ja, det är kallsinningt, och elakt. Sannolikt flyttar den sig pga att det är mer mat i närheten av botten, och lite dåligt med ljuse där du vill ha den, men det är en ren gissning.)

Och tänk för jäklen på att göra karet "anemonsäkert" innan du börjar experimentera, ingen blir glad av att hitta en anemon i en streampump på morgonen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan inte bestämma platsen åt en anemon. läs på om just din anemon och gå efter vad den gillar. mycket ljus, strömt, halv strömt? jag har inte alls så strömt i mitt akvarium så de anemoner jag haft har satt sig där jag satt dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Don't take any advantage of me just because I'm a noob.

Ingen fara, om jag utnyttjar dig är det för att du är d... Eh, låter mig ;- )

(Absolut inget personligt. Jag har bara inte vett på att gå från tangentbordet i tid, och vid den här tiden på dygnet tror jag att jag är rolig...)

Nä, förstod inte mycket av det du sa Herr B, varken om det var skämt eller allvar, hehe. Men ska försöka mata den imorrn med lite artemia.

Första raden var ett skämt. Resten var allvar.

Men Milk har definitivt rätt. Du kan inte bestämma var en anemon ska sitta. Du kan uppmuntra den att leta efter ett ställe som passar dig mer i smaken, och om du ser till så att du vet vad den gillar för förutsättningar, och tillgodoser dem, har du goda möjligheter at få den att stanna där du sätter den, eller rent av få den att själv promenera rätt. Men jag hade varit försiktig med att stressa den genom att pilla för ofta. Det är bättre den sitter någonstans där du inte tycker den är som snyggast, än att den dör.

Och lite käk kommer den säkert uppskatta.

(Min kommentar om mer käk nere vid botten var dock mer av arten, att det är där det den äter lever i baljan, det är främst smådjur. Är belysningen kanske lite svag, eller den varit van vid svagare belysning kan den prioritera käk över belysning, även om din anemon rent teoretiskt klarar sig på i princip endast fotosyntes.

(Äldsta yrket. "Var det ljus" sa gud, och då var redan alla ledningarna dragna....)

Ge du den lite artemia, levande är extra bra, för då blir det inte bara anemonen som får käk, det stimmulerar fiskarna att jaga levande föda, och korallerna är inte sena att nappa på artemia i heller.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte vad du har i akvariet eller hur det ser ut men det kan ju vara bar att kanske skaffa en clown till den? med tanke på din storlek så har du kanske mindre fiskar som lätt kan bli byten för den. min clarkii clown matar anemonen själv när jag matar igelkotten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen ser lite blekt ut,så det kan vara bra att stödmata den.. de är oftast lite svårare när de är sådär vita då de inte lever lika mycket på fotosyntes har jag hört.

Du kan låta den vara kvar där tills den färgar upp lite bättre, och sedan kan du göra ordning en plats där du vill ha den,men som passar artens behov.. så kan du nog få det att funka.

Clowner kan va bra stimulans med samtidigt som de kan mata anemonen åt dig,

Tycker den ser frisk ut så det går nog bra.

Lycka till nu.

Mvh,

Sunny

Ändrat av Sunny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...