Gå till innehåll

Materialval i Överrinningsbox


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag planerar inför att bygga min första överrinningsbox. Tror jag har läst det mesta inom området nu. Jag har kommit fram till följande:

Materialval - Plexi,akryl

Fördelar: Lätt att få tag på.

Nackdelar: Svårt att hitta något lim typ acrifix 116

Materialval - PVC

Fördelar: Lätt att hitta lim typ Tangit

Nackdelar: Svårt att hitta PVC plast

Nu till min fråga. Såg att Bauhaus har något som de kallar Polystyrol. Finns det någon som har använt detta i akvarium och vet hur man limmar ihop det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör eget akryllim:

Ta spillbitar, lös upp i aceton, och du har lim.

Börja med ca 1 del akryl och 2 delar aceton. Lagom konsistens är ungefär som sirap. Är det för tjockt, häll på mer aceton, är det för lättflytande, låt lite aceton dunsta eller häll i mer akryl.

Ju mindre akrylbitarna är desto snabbare löser dom sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de snabba svaren!

Jag fick inte länken till att fungera http://shop.biotedmarin.se/Shop/Inde...tId=acrifix116 Verkar vara något näverksfel, ska prova igen om en liten stund.

Trollsvans: Spelar det någon roll vilken typ av aceton man använder?

Jag har för mig att det finns både med och utan olja i. Tror jag har läst någonstans att man ska använda aceton utan olja i akvarium typ när man rengör glas inför silikon limmning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, oljefritt aceton ska det vara.

Jag klippte ner spillbitar i ca 1x1 cm, tog 1½ dygn att få smälta ner i acetonet. Jag hade det i en gammal syltburk, och skakade om lite då och då.

Blir kanske inte snyggast i världen, beroende på hur man gör. Jag använde en pensel, vilket kladdade en del, men å andra sidan, det är bara en överrinningsbox, så för min del var det ju inte så petigt. Om man geggar runt det när man penslar på kan det bli små bubblor i limmet, dock inget som verkar inkräkta på tätheten eller så, min box vart tät direkt.

Nästa gång jag bygger nåt sånt ska jag testa att suga upp lim i en spruta, det kanske blir snyggare så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...