Gå till innehåll

Fungerar dessa som belysning i sumpen?


Galdrin

Rekommenderade inlägg

Jag har byggt sump i skåpet till mitt RSM130 och Börjar fundera på om jag skall ha lite LS och ev macroalger i sumpen. Tror ni att dessa små spottar (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136493237) skulle räcka för att hålla liv i lite macroalger om de får lysa en sådär 10-12 timmar per dag och man har 2 st? Är väldigt osäker på hur mycket ljus alger kräver.

Ändrat av Galdrin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt sump i skåpet till mitt RSM130 och Börjar fundera på om jag skall ha lite LS och ev macroalger i sumpen. Tror ni att dessa små spottar (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136493237) skulle räcka för att hålla liv i lite macroalger om de får lyda en sådär 10-12 timmar per dag och man har 2 st? Är väldigt osäker på hur mycket ljus alger kräver.

Räcker nog inte! Ta en gammal T8 lysrörsramp eller nåt annat på tex på Blocket. Eller Köp 3-4 st lågenergi lampor vanlig sockel häng dit. Helst vit ljus inte varmvit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på det nu.. Gå till Biltema köp en byggbelysning i lågenergi, kostar väldigt lite drar lite ström + IP44(vattenresistant mot stänk)

pixel.gif/ EL / BELYSNINGSARMATURER / ARBETSBELYSNING / pixel.gifpixel.gifpixel.gifpixel.gif35-9570_l.jpg pixel.gifpixel.gif

Arbetsbelysning, lågenergi

Front av klar polykarbonat.

Effekt: 28 W

Spänning: 230 V

Sockel: GR10q

Skyddsklass: IP44

Färg-temperatur: 4100 Kelvin

Ljusstyrka: 1800 Lumen

Kabelhölje: 2 m H05RN-F

Kabel: 3 x 1,0 mm

Uttag: -

229 spänn!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste jag säga att mina erfarenheter bara sträcker sig till kalla akvarier med inhemsk tång. Men med det sagt kan jag inte låta bli att yra lite i nattmössan :)

En halogenlampa ligger på färgtemperatur 3400K har jag sett nånstans. När jag hade två stycken 50 W halogenlampor över mitt kalla kar på 90 liter var det enda som växte grågröna trådalger. (Som är minst sagt fult.) När dessa lampor ersattes av två 24W T5-lysrör började makroalgerna (tången) växa så det knakade.

Så min sammanfattade åsikt är att du ska satsa på ett kompaktlysrör istället för att inte bli besviken på den dåliga tillväxten.

Men som sagt, mina erfarenheter är från kallare vatten...:cool:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste jag säga att mina erfarenheter bara sträcker sig till kalla akvarier med inhemsk tång. Men med det sagt kan jag inte låta bli att yra lite i nattmössan :)

En halogenlampa ligger på färgtemperatur 3400K har jag sett nånstans. När jag hade två stycken 50 W halogenlampor över mitt kalla kar på 90 liter var det enda som växte grågröna trådalger. (Som är minst sagt fult.) När dessa lampor ersattes av två 24W T5-lysrör började makroalgerna (tången) växa så det knakade.

Så min sammanfattade åsikt är att du ska satsa på ett kompaktlysrör istället för att inte bli besviken på den dåliga tillväxten.

Men som sagt, mina erfarenheter är från kallare vatten...:cool:

Kallt, varmt spelar ingen roll igentligen, allt handlar om fotosyntes så du har rätt ;) Mer ljus = mer tillväxt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...