Gå till innehåll

TM Ballingstart -Kan man tillsätta fler tillsatser?


Scubahawk

Rekommenderade inlägg

Har precis blandat till Tropic Marines BIO-Calcium Liquid-pulver och ska köra igång ikväll.

Jag har däremot innan kört med en massa olika tillsatser som bland annat Peter wilkens coral och ngt annat av samma märke.

Tillsatt KZ coralSnow, Fauna Marines; Ultra Marine S & Ultra Organic.

Och nu har jag även fått med Grotech tillsatser Coral A, B och C.

Kan jag eller bör jag blanda ner något av detta i någon av mina dunkar med Tropic Marin BIO-CALCIUM Liquid eller kanske något helt annat? Dosera något av ovanstående separat eller bara förlita sig helt på TM BIO-CALCIUM Liquid-ballingmetoden?

:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotechs tillsatser bör du inte använda, det är samma sak som BIO calcium, blir kaka på kaka.

Coral snow, ultra min och ultra organic kan du använda. Det går tyvärr inte att blanda ner dom i dunkarna för ballingen.

Vill du få med lite spårämnen ihop med ballingen så ska du helst använda Fauna Marine Ultra Trace B preparat (möjligt det finns fler märken, men det är dom jag känner till). Finns 3 st som blandas i dunkarna, Heavy metal komlex, Iodine - Fluoric Complex och Strontium - Barium komplex.

Inget måste att använda men det ger lite mer "putt" till soppan.

I mitt kar fungerade det inte att köra dosen som står på dessa flaskor, jag körde ungefär 1/4 dels dos. Slutade med detta när jag började med ZEOvit fullt ut.

EDIT:

Läste det var TM balling du börjat med, den är ganska komplett vad gäller spårämnen mm... Så kör den utan att blanda i saker i dunkarna till en början, man lär sig om ett tag om det behövs annat med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Dessa tillsatser från Fauna Marin har jag då jag kör med FM-balling på ett annat ställe. Kan jag alltså ha i dessa i TM-dunkarna utan att det blir galet? Om jag kanske då kör 1/4 av dosen på dessa flaskor kanske...

Och då ska jag även fortsätta att köra coralsnow, ultra min s och ultra organic so mjag gjort. Bara se om jag kan hitta en billig grotech-utbyggnads-pump för lättare dosering :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, FM Ultra Trace B preparaten kan man blanda i om man vill, enligt recept så ska man ha i 20ml av vardera till 4 liter ballingvätska (jag använde ca 5ml).

I dunk 1 (calcium tillsatsen) blandar man Strontium-Barium komplex och HeavyMetal komplex.

I dunk 2 (karbonat tillsatsen) häller man i Iodine-Fluoric komplex.

I dunk 3 (NaCl fria saltet) blandar man ingen av dom.

Men som jag sa innan så kanske du ska skippa det i början för att se hur koraller beter sig.

TM balling ska ju vara komplett med spårämnen och närsalter mm.

Det går säkert att använda, men ser ingen anledning om TM håller vad dom lovar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, FM Ultra Trace B preparaten kan man blanda i om man vill, enligt recept så ska man ha i 20ml av vardera till 4 liter ballingvätska (jag använde ca 5ml).

I dunk 1 (calcium tillsatsen) blandar man Strontium-Barium komplex och HeavyMetal komplex.

I dunk 2 (karbonat tillsatsen) häller man i Iodine-Fluoric komplex.

I dunk 3 (NaCl fria saltet) blandar man ingen av dom.

Men som jag sa innan så kanske du ska skippa det i början för att se hur koraller beter sig.

TM balling ska ju vara komplett med spårämnen och närsalter mm.

Det går säkert att använda, men ser ingen anledning om TM håller vad dom lovar.

grotech's Corall abc är väl spårämnen , FM ultra Trace B är också spårämnen eller är jag ute och cyklar ?

jag råkar också ha båda på hyllan.. med andra ord kan jag också köra ner lite FM i min TM balling.. o sen skita i grotechs ? , använder inte FM's i daxläget.. dock grotechs med pump.. 1ml / dag..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grotech's Corall abc är väl spårämnen , FM ultra Trace B är också spårämnen eller är jag ute och cyklar ?

jag råkar också ha båda på hyllan.. med andra ord kan jag också köra ner lite FM i min TM balling.. o sen skita i grotechs ? , använder inte FM's i daxläget.. dock grotechs med pump.. 1ml / dag..

mvh manne

Ja just det, fick av någon anledning för mig att ABC var grotechs variant på balling :x.

Så ja, båda är väl ungefär samma soppa.

japp, det kan du göra. Ultra trace B är ju utvecklade för att köras i ballingen.

Om man däremot kan blanda i ABC i ballingvätskorna har jag ingen aning om.

Man bör väl inte köra båda samtidigt, kan bli knas då.

Mitt recept med FM spårämnen (originalet är 20ml av "trace" elementen).

Mitt recept:

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat

ev.

5ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

5ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

5ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotechs tillsatser bör du inte använda, det är samma sak som BIO calcium, blir kaka på kaka.

Denna kommentar av mig blev lite knas, hade för mig att ABC var en typ av balling..jaja måste vara lite trött eller nått.

Kör du på med dessa om du vill, dock inte samtidigt med ultra trace b.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle INTE blanda i spårämnen från Fauna marine i Tropic Marines Balling ABC då "TM bio calsium" ballingen redan innehåller spårämnen och strontium. Du behöver inte tilsätta några extra spårämnen då ballingen redan är komplett.

Om du verkligen känner att du vill göra det ändå så tilsätt TM A+ och K- vätskor som doseras separat o inte blandas i dunkarna. Tex om du har grymt mycket sps koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika i denna länken också :) hade samma funderingar när jag körde balling på mitt gamla kar. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18005&highlight=bio+calsium+liquid&page=1

TM påsarna är ju jättesmidiga då de innehåller allt och man slipper slabba o väga pulver, bara hälla en påse i 5l osmosvatten. Dock är de lite hemlighetsfulla av sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Ja, du har ju kört på TM länge nu och jag har ju som sagt några av dina läckra koraller så just därför ville jag köra TM hemma nu när jag uppgraderat till större.

Men då kör jag bara med TM ballingen som du säger och skiter i resten.

Du kör alltså ingenting mer alls eller? Ute efter dina läckra färger du har nämligen -Tummen upp

Och jag håller med om doseringen. Köpte 3st 5-litersdunkar på k-rauta och fyllde på med osmos och en varsin TM-påse.

Citat Gordon Ramsey "DONE!".

Kika i denna länken också :) hade samma funderingar när jag körde balling på mitt gamla kar. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18005&highlight=bio+calsium+liquid&page=1

TM påsarna är ju jättesmidiga då de innehåller allt och man slipper slabba o väga pulver, bara hälla en påse i 5l osmosvatten. Dock är de lite hemlighetsfulla av sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle INTE blanda i spårämnen från Fauna marine i Tropic Marines Balling ABC då "TM bio calsium" ballingen redan innehåller spårämnen och strontium. Du behöver inte tilsätta några extra spårämnen då ballingen redan är komplett.

Om du verkligen känner att du vill göra det ändå så tilsätt TM A+ och K- vätskor som doseras separat o inte blandas i dunkarna. Tex om du har grymt mycket sps koraller.

har kört TM balling en längre tid nu.. även lagt till grotechs corall abc , har väl förbrukat 2dl(1ml/dag) av varje flaska.. utan nämnvärd effekt, men sånt kan ju ta tid..

Vet du att ballingen verkligen är komplett så man kan klara sig på 3 kanaler o få fullgott system ? tycker det smygs en del vad som egentligen finns i dessa tre påsar man häller dunkarna..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Ja, du har ju kört på TM länge nu och jag har ju som sagt några av dina läckra koraller så just därför ville jag köra TM hemma nu när jag uppgraderat till större.

Men då kör jag bara med TM ballingen som du säger och skiter i resten.

Du kör alltså ingenting mer alls eller? Ute efter dina läckra färger du har nämligen -Tummen upp

En sak bara som kanske inte hör till ämnet...men färgerna har ju kanske inte alltför mycket med ballingen att göra, utan minst lika mycket på andra faktorer som t.ex. belysningen, cirkulationen, salthalt, temp, andra vattenvärden, vattenbyten, placering, tur osv osv mm mm.

Kan väl säga att vi alltid kört TM BioCalcium fram tills för några månader sedan då vi drog igång Ca-reaktor istället. Fungerade bra tills vi började med Zeovit, då värdena började bli obalancerade (troligen på grund av alla bakterier som konsumerar olika saker och i Zeovit har man en massa bakterier i karet!).

Ett tag körde vi dock BioCalcium tillsammans med A-elements och K-elements + jod (samt att vi höll låga näringsvärden med Prodibio). Det är den perioden vi hade snyggast färger fram tills vi började med Zeoviten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak bara sin kanske inte hör till ämnet...men färgerna har ju kanske inte alltför mycket med ballingen att göra, utan minst lika mycket på andra faktorer som t.ex. belysningen, cirkulationen, salthalt, temp, andra vattenvärden, vattenbyten, placering, tur osv osv mm mm.

Kan väl säga att vi alltid kört TM BioCalcium fram tills för några månader sedan då vi drog igång reaktor istället. Har funkar bra tills vi örjade med Zeovit, då värdena började bli obalancerade (troligen på alla bakterier konsumerar olika saker och i Zeovit har man en massa bakterier i karet!).

Ett tag körde vi dock BioCalcium tillsammans med A-elements och K-elements + jod (samt att vi höll låga näringsvärden med Prodibio). Det är den perioden vi hade snyggast färger fram tills vi började med Zeoviten.

ne, det förstod jag självklart. Bara att det blir lättare att hålla jämnare värden och så tänkte jag hålla låga näringsvärden (inte allt för lågt) för att dra på färgerna lite. Får se hur det går.

Och tack för tipset här med Prodibio. Tror jag kanske drar på med A-elemnts och k-elements +jod som du å Ted säger.

Sen får vi se. Ska snart dra igång min nya tråd så alla får ta del av framfarten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att du bara har runt 170L, och då kanske detta skulle kunna vara en smidig variant.

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=Biokitreef

Sänker näringsämnena och tillför spårämnen, jod och strontium.

Här kan du läsa lite mer exakt vad det innehåller.

http://www.prodibio.fr/anglais/biokitreef.htm

Faktiskt nått jag själv skulle överväga ganska starkt istället för Zeovit om jag nedgraderade till max 400L!

Ändrat av Datate
Skrev om inlägget med rätt länkar istället!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak bara som kanske inte hör till ämnet...men färgerna har ju kanske inte alltför mycket med ballingen att göra, utan minst lika mycket på andra faktorer som t.ex. belysningen, cirkulationen, salthalt, temp, andra vattenvärden, vattenbyten, placering, tur osv osv mm mm.

Kan väl säga att vi alltid kört TM BioCalcium fram tills för några månader sedan då vi drog igång Ca-reaktor istället. Fungerade bra tills vi började med Zeovit, då värdena började bli obalancerade (troligen på grund av alla bakterier som konsumerar olika saker och i Zeovit har man en massa bakterier i karet!).

Ett tag körde vi dock BioCalcium tillsammans med A-elements och K-elements + jod (samt att vi höll låga näringsvärden med Prodibio). Det är den perioden vi hade snyggast färger fram tills vi började med Zeoviten.

hur pass bra blev det med tmballing o Prodibio ? Prodibio verkar väligt enkelt, kanske lite väl....

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det länge sen vi körde probidio (runt 2 år sen, och körde Aqua Connect´s variant som är samma sak med annat märke), men vi fick ner nitrat under 1 och omärbart fosfat. VI körde iofs 2st biofilter med Matrix-stenar, för att öka på ytan som baktrierna kunde fästa på...men det skall ju funka med enbart LS om man har rekommenderad mängd.

Det var iallafall extremt enkelt! Till vårt dåvarnde 420L så tillsatte vi 1 ampull av varje (körde bara bakterier och bakteriemat) en gång varann lördag. Vi tog bara ett litermått med 1 liter vatten från karet. Sen tog vi 1 ampull å hällde ner innehållet i måttet...blandade om och hällde tillbaka vattnet i karet framför en pump...klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det länge sen vi körde probidio (runt 2 år sen, och körde Aqua Connect´s variant som är samma sak med annat märke), men vi fick ner nitrat under 1 och omärbart fosfat. VI körde iofs 2st biofilter med Matrix-stenar, för att öka på ytan som baktrierna kunde fästa på...men det skall ju funka med enbart LS om man har rekommenderad mängd.

Det var iallafall extremt enkelt! Till vårt dåvarnde 420L så tillsatte vi 1 ampull av varje (körde bara bakterier och bakteriemat) en gång varann lördag. Vi tog bara ett litermått med 1 liter vatten från karet. Sen tog vi 1 ampull å hällde ner innehållet i måttet...blandade om och hällde tillbaka vattnet i karet framför en pump...klart!

oki, inte svårare än så då.. köpte nyss hem ett startkit med 5 små vita boxar.. har ett kar nu på ca 230 liter totalt.. som jag tänkte prova i.. gilar smidigheten om det nu blir bra resultat.

så nu blir det TM balling med doserpump o sen en ampull då o då om jag fattat allt rätt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde inte vara svårare nej. KOllar man runt på utlänska siter så ser man ofta extremt snygga kar som i grunden körs med Probidio, men som kanske kompletteras med lite andra prepparat efter tycke å smak.

Med den uppsättningen borde du ju klara dig med ytterst lite ansträngning hehe. Endast tillsätta ampuller varannan vecka ungefär...inte så du lär förta dig direkt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde inte vara svårare nej. KOllar man runt på utlänska siter så ser man ofta extremt snygga kar som i grunden körs med Probidio, men som kanske kompletteras med lite andra prepparat efter tycke å smak.

Med den uppsättningen borde du ju klara dig med ytterst lite ansträngning hehe. Endast tillsätta ampuller varannan vecka ungefär...inte så du lär förta dig direkt ;)

det är tanken med hela idén, vill kunna sitta o njuta av karet.. inte en massa meck.. men så tvivlar man lite på TM ballingen eftersom man INTE vet exakt vad som ingår i den.. samtidigt vill man får till fint utfärgade koraller som också växer o inte bara står still i tillväxten.. funderingarna är många

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv körde jag BioPure och BioDigest (AquaConnect´s variant av Probidio, Fauna Marine mf) tror jag dom heter. Det ena är bakterier och det andra är bakterieföda...

som jag tollkat det så en ampull varje vecka, bakterier ena veckan o födan veckan efter, sen håller man på så typ..

precis fått hem bioptim(bakterier) , bio digest (föda) , reefbooster, iodi+, stronti+.

tänkte snart börja o köra en runda med dessa ampuller, då jag precis bytt burk o vill prova lite nytt o se hur det beter sig.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...