Sune Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 Nu har det blivit ett ganska ut tjatat ämne men jag blir ändå inte klok på det! Jag har provat rätt många olika tester nu (red sea, saliferts, jbl) det senaste testet köpte jag igår efter rekommendationer ett JBL Sensitive, det verkade vara det jag letat efter då det har en skala i det låga registret.Red sea och saliferts visar 0 när jag mäter och med det nya JBL så får jag mindre än 0,02 (vilket är det lägsta även där) det är ju bra att jag inte har någon fosfat i karet men, jag tror inte ett skit på testerna! Jag har en del filtrerare i karet och matar därför på friskt med div "pulver" foder och även överdoserar mysis och artemia någon gång i veckan bara för att dom ska bli nöjda, detta måste skapa en förhöjd fosfathalt, men varför visar mina test 0?Ok, jag kör ett 160L kar med 160L sump i ett system anpassat för att köra ett 500L hårt, detta för att det kommer ett till kar snart. Det kan ju vara så att det är så effektivt att det inte blir några rester men jag är mer skeptisk till våra hobby tester.Så till den egentliga frågan, finns det någon i norra/västra stockholm som har ett "riktigt" test som skulle kunna tänka sig ett besök av en tvivlare med en flaska vatten? MVH Danne Citera
Christer T Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 Jag bor i Hässelby. Vill du komma förbi med en flaska vatten så är du välkommen att få ett utlåtande från Hanna. Citera
salta wille Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 Nu har det blivit ett ganska ut tjatat ämne men jag blir ändå inte klok på det! Jag hijackar tråden och undrar, om man kommer med vattenflaska till Akvarieaffären, brukar de ställa upp o testa vattnet utan kostnad eller får man pröjsa en peng?Nån som vet?Skulle iofs vara bra så man "slipper" köpa ett tiotal tester.Vilken eller vilka tester är bäst (ett måste) att ha hemma? Citera
Jaken Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 Jag hijackar tråden och undrar, om man kommer med vattenflaska till Akvarieaffären, brukar de ställa upp o testa vattnet utan kostnad eller får man pröjsa en peng?Ja, eller kommer du få betala "+moms" för detta i din lokala affär? ha ha ha Citera
nike83 Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 Jag hijackar tråden och undrar, om man kommer med vattenflaska till Akvarieaffären, brukar de ställa upp o testa vattnet utan kostnad eller får man pröjsa en peng?Nån som vet?Skulle iofs vara bra så man "slipper" köpa ett tiotal tester.Vilken eller vilka tester är bäst (ett måste) att ha hemma? ja dom lånar säkert ut både koraller och fiskat åt dig med! Citera
Ragman Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 Jag hijackar tråden och undrar, om man kommer med vattenflaska till Akvarieaffären, brukar de ställa upp o testa vattnet utan kostnad eller får man pröjsa en peng?Nån som vet?Skulle iofs vara bra så man "slipper" köpa ett tiotal tester.Vilken eller vilka tester är bäst (ett måste) att ha hemma? beror ju på hur bra kontakt du har med din lokala handlare jag fick testat mitt vatten 1 gång när jag hade lite problem o det kostade inget Citera
nike83 Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 beror ju på hur bra kontakt du har med din lokala handlare jag fick testat mitt vatten 1 gång när jag hade lite problem o det kostade inget jo, visst är det så! jag hade massa alger och mitt Salifert visade 0. åkte med en flaska vatten och fick mitt vatten testat med ett Hanna test.... o de visade sig att jag hade massor med fosfat!men de var ETT test! Citera
Sune Postat 16 december 2009 Författare Postat 16 december 2009 Ja ha, nu har HANNA sagt sitt!! Det var 0,02 så mitt nya test kanske inte var så dåligt iallafall men det känns jätte skönt att fått det bekräftat.Stort tack Christer! Citera
salta wille Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 Ja, eller kommer du få betala "+moms" för detta i din lokala affär? ha ha haHahahaha! Roliga svar!Jag har en saltkompisaffär i Sthlm också! Men det är ju förstås lite långt o åka!I "Sötvattensaffärer" kan man ju faktiskt få sitt vatten testat utan krusiduller! Citera
Rasken Postat 16 december 2009 Postat 16 december 2009 det är klart att man kollar vattnet om kunden är orolig för att djuret han/hon skall köpa för massa pengar ska överleva. Mindre kul när man bara vill testa vattnet för att se om man kan åka till nissesfisk och handla.Kul att JBL testet var så exakt! Citera
Sune Postat 17 december 2009 Författare Postat 17 december 2009 Kul att JBL testet var så exakt! Nja, testet säger ju inte än att det är exakt, bara att det inte kan hitta något fosfat i vattnet (och det gör ju inte dom andra testerna heller) men jag ska prova att "spä" ut lite vatten med skräpvatten och se vad den säger då. Dock så känns kvalitén på testet mycket seriös med tanke på det löjliga priset // Danne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.