Gå till innehåll

Att mäta fosfaten?


Sune

Rekommenderade inlägg

Nu har det blivit ett ganska ut tjatat ämne men jag blir ändå inte klok på det!

Jag har provat rätt många olika tester nu (red sea, saliferts, jbl) det senaste testet köpte jag igår efter rekommendationer ett JBL Sensitive, det verkade vara det jag letat efter då det har en skala i det låga registret.

Red sea och saliferts visar 0 när jag mäter och med det nya JBL så får jag mindre än 0,02 (vilket är det lägsta även där) det är ju bra att jag inte har någon fosfat i karet :) men, jag tror inte ett skit på testerna!

Jag har en del filtrerare i karet och matar därför på friskt med div "pulver" foder och även överdoserar mysis och artemia någon gång i veckan bara för att dom ska bli nöjda, detta måste skapa en förhöjd fosfathalt, men varför visar mina test 0?

Ok, jag kör ett 160L kar med 160L sump i ett system anpassat för att köra ett 500L hårt, detta för att det kommer ett till kar snart. Det kan ju vara så att det är så effektivt att det inte blir några rester men jag är mer skeptisk till våra hobby tester.

Så till den egentliga frågan, finns det någon i norra/västra stockholm som har ett "riktigt" test som skulle kunna tänka sig ett besök av en tvivlare med en flaska vatten?

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det blivit ett ganska ut tjatat ämne men jag blir ändå inte klok på det!

Jag hijackar tråden och undrar, om man kommer med vattenflaska till Akvarieaffären, brukar de ställa upp o testa vattnet utan kostnad eller får man pröjsa en peng?

Nån som vet?

Skulle iofs vara bra så man "slipper" köpa ett tiotal tester.

Vilken eller vilka tester är bäst (ett måste) att ha hemma? :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hijackar tråden och undrar, om man kommer med vattenflaska till Akvarieaffären, brukar de ställa upp o testa vattnet utan kostnad eller får man pröjsa en peng?

Nån som vet?

Skulle iofs vara bra så man "slipper" köpa ett tiotal tester.

Vilken eller vilka tester är bäst (ett måste) att ha hemma? :smiley22:

ja dom lånar säkert ut både koraller och fiskat åt dig med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hijackar tråden och undrar, om man kommer med vattenflaska till Akvarieaffären, brukar de ställa upp o testa vattnet utan kostnad eller får man pröjsa en peng?

Nån som vet?

Skulle iofs vara bra så man "slipper" köpa ett tiotal tester.

Vilken eller vilka tester är bäst (ett måste) att ha hemma? :smiley22:

beror ju på hur bra kontakt du har med din lokala handlare ;)

jag fick testat mitt vatten 1 gång när jag hade lite problem o det kostade inget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror ju på hur bra kontakt du har med din lokala handlare ;)

jag fick testat mitt vatten 1 gång när jag hade lite problem o det kostade inget :)

jo, visst är det så! jag hade massa alger och mitt Salifert visade 0. åkte med en flaska vatten och fick mitt vatten testat med ett Hanna test.... o de visade sig att jag hade massor med fosfat!

men de var ETT test!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är klart att man kollar vattnet om kunden är orolig för att djuret han/hon skall köpa för massa pengar ska överleva. Mindre kul när man bara vill testa vattnet för att se om man kan åka till nissesfisk och handla.

Kul att JBL testet var så exakt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att JBL testet var så exakt! :)

Nja, testet säger ju inte än att det är exakt, bara att det inte kan hitta något fosfat i vattnet (och det gör ju inte dom andra testerna heller) men jag ska prova att "spä" ut lite vatten med skräpvatten och se vad den säger då.

Dock så känns kvalitén på testet mycket seriös med tanke på det löjliga priset :)

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...