Gå till innehåll

En första plan, ett första kar: önskar råd.


Hirez

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Först vill jag tacka för ett väldigt trevligt forum och mycket intressant läsning!

Har funderat lite fram och tillbaka och bestämt mig för att inhandla ett akvarium.

Först tänkte jag ett litet RSM 130D, men snart växte mina ambitioner och mål.

Så nu funderar jag på ett kar som är ca. 130x60x60 eller något i den stilen.

Har tittat på flera ställen, och kommer på första problemet redan.

Har sett flera fina paket, från tex. WOHA, och Deltec där mycket verkar ingå.

Inga problem med möbel, armaturer etc. alltså.

Sedan har vissa sagt att man lika gärna kan få ett sådant måttbeställt.

ok, då har vi nästa problem, hur kommer det se ut med belysning etc. om man tex har ett kar på 130? vad händer om man vill ha ett på 150?

Sedan, vad gör man med möbeln? det blir ju några kilon.

Jag vill ju gärna ha något väldigt snyggt, då akvariet skall vara placerat i vardagsrummet.

Sedan undrar jag om detta med välvd front. Har sett ett ganska fint akvarium från Oceanson, som har välvd framsida. Förvrängs inte allt en aning? Jag vill verkligen inte ha något som förstör helheten utan vill satsa lite grann.

Ja, man kan väl börja diskussionen där.. och andra personer som har funderingar får gärna hoppa in.

Tanken är att sedan gå vidare och fråga lite om sumpar, skummare etc. men man måste börja någonstans.

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Hirez,

jag kan hjälpa dig ang en av dina frågor ( välvd framsida).

Det blir en viss förvängning på väldigt nära håll typ 5-15 cm avstånd eller så, men på längre håll så märks det inte. Har själv ett juwel vision 260. Vissa tycker dock att det är svårare att få rent ett kar med välvd framsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. njo, visst vill man kunna ta fina bilder då och då..

Planen är ju att det skall växa och förändras och då vill man gärna kunna blicka tillbaka ibland :)

Nåja, EN försäljare nämnde att man gör glaset "bättre" nuförtiden, men ett polskt akvarium jag såg var ca. 5 år gammalt, och det var inget kul att se fisken simma och ändra storlek.. nja...

Det var denna model jag tänkte på eventuellt

http://webserver.aquarialand.com/product_info.php?cPath=11_61_65&products_id=48&osCsid=29ece12c083f2627f79b778847962ee3

Kanske inte mycket, men det är ett nytt kar från Kina utan mycket feedback på nätet.

Tycker om proportionerna och priset (ca. 1000 euro) men måste dit med en sump och allt annat så klart..

Någon som hört om detta ? Tror att Bromma Zoo säljer dessa kar.

EDIT:

Har nu funderat, kommer inte bli ett välvt glas. Ok, det är ett bra pris på Bromma Zoo för ett Oceanson, men kanske kommer se lite sisådär ut om några år..

Börjar luta mer åt dessa skapelser:

http://reefbuilders.com/2008/09/09/modern-aquarium-design-for-reef-aquaria-and-freshwater/

Tittar på den första bilden, och ser ett fint kar, hängande armatur ovanifrån, eller fast från väggen.

Då börjar man ju undra om "rimless och braceless". Är det rekommenderat att man skall ha en lite extra glas uppetill eller?

Tackar för hjälpen.

Ändrat av Hirez
lägga till lite info
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9:e bilden i din sista länk är ett elos kar, jag har beställt ett sådant och det är ett elos system 70 dom är dyra men de snyggaste jag sett, även mkt bra kvalite.

Jo, har faktiskt sneglat på några sådana system och de är verkar underbara :)

Jag skall få in lite priser efter nyår, samt har jag börjat rita lite själv.

Kommer ladda upp några ritningar för kommentar sedan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...