Dalmasen Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 Jag råkade ut för ett mindre haveri under julhelgen. Jag hade min LS ståendes i en tunna med pump och doppvärmare över helgen. När jag efter några dagar kom hem och kunde titta till tunnan upptäckte jag att doppvärmaren fått spel och hakat upp sig! Resultatet blev en temperatur på ca 35 grader. En krabba och en Turbo kunde jag direkt upptäcka döda. Frågan är nu hur illa ni tror detta är? Har jag "kokat" min LS eller går den fortfarande att använda utan risk för en gigantiskt nitrattopp av alla nu ev. döda organismer? En del räkyngel kan jag fortfarande se i stenen så allt verkar uppenbarligen inte ha dött. Hur mycket tål LS i form av temperaturhöjningar? Citera
Claes_A Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 Du får väl ta det kallt och låta stenen vara kvar i tunnan med vattenbyten. Sen är det väl bara mäta ammoniak/nitrit och ser du inget på en vecka så är faran över och det rörde sig inte om någon massdöd. Citera
nike83 Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 Du får väl ta det kallt och låta stenen vara kvar i tunnan med vattenbyten. Sen är det väl bara mäta ammoniak/nitrit och ser du inget på en vecka så är faran över och det rörde sig inte om någon massdöd.kolla även fosfat!kanske vore smart att koppla in en skummare också? Citera
Dalmasen Postat 3 januari 2010 Författare Postat 3 januari 2010 Tack för svaren! Ja det är väl bara att vänta och se antar jag. Såg även en rörmask nyss så förhoppningsvis har de lägsta organismerna klarat sig. Citera
Johan2x Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 Vet du hur länge som temperaturen var 35grader?/Johan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.