Gå till innehåll

mat till anemon???


uffe80

Rekommenderade inlägg

hej! har som sagt tidigare precis tagit över ett kar med inredning av en kille som inte hade tid med det längre... min fråga är om anemonen äter den födan som jag ger fiskarna (artremia)?? eller ska jag mata den speciellt?? bifogar bild!!

post-4903-14468918989248_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har matat min med mussla som jag hackat ner i en bit på ca 5x5mm och som var rå, även har den nån gång fått i sig Marine Pellets som den svalt, viktigt är väll att man inte ska över mata. Min är nu ca 16-17cm helt utvidgad och är en delning från Ocikatten. Den får mat ca 1 gång per 1-2 veckor. Man ser att den trivs då den bildar bubbler i tentaklerna.

Mata den med pilgrimsmusslor, räkor, bit fisk, allt ska vara rått.

Lycka till :)

post-4729-1446891898972_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min clown sköter matningen av min carpet anemon. han brukar sno åt sig bitar av kött när jag matar igelkotten och ge till anemonen, han ger den även pellets och mysis/artemia när han själv är mätt och belåten. det mesta i råmarin väg går bra att ge till en anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

om bubblorna är uppblåsta eller ej kan nog bero på olika saker, eller rättare sagt; det verkar inte va nån som vet varför eller vad som triggar det beteendet. har för tillfället 2 BTA (bubbletippanemone) i karet, varav den ena har bubblor och den andra inte, och det har växlat. de står dessutom nästan jämte varandra. hade varit kul att veta //S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen aning om vad det är för anemon tyvärr, så id frågan får någon mer erfaren ta.

Har du matat anemonen? Jag tycker den ser blek ut, vilket kan vara ett tecken på att den svälter. Lotta C här på forumet har postat en kanonlänk om anemonskötsel i en annan tråd tidigare - rekommenderar den varmt, den hjälpte mig att förstå hur jag ska få min bta att trivas och växa. Jag förutsätter att dina vattenvärden är OK och att det inte är de som "spökar"

Lottas länk:

http://www.karensroseanemones.com/

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en stor och fin BTA, matar den i stort aldrig separat då den inte tog imot nått som jag gav dom första månaderna.

Och så har det nu blivit tror den får tillräkligt då jag matar allt annat, plus att clownerna matar den flitigt ser väligt kul ut.

Växer så som **** gör den också.

ps. mrbrandin härlig färg på anemonen :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...