Gå till innehåll

brun matta (KISEL???)


uffe80

Rekommenderade inlägg

hej! fick hem karet för 1vecka sen, köpte, det beggat.. tog allt han hade, LS, fiskar, sand samt allt vatten(375l).. efter några dagar började botten bli brun och nu syns även ytterst lite brunt på rutan.. är det kisel? försvinner det av sej själv eller ska jag göra nåt?? kollat lite värden idag, salt 1,023, magnesium 1050(lågt va??) fosfat & nitrat visar sig knappt inte (salifiert)... väldigt svårt att tyda, har även en strumpa med rowaphos.. Bytte även ca 10% vatten igår!!

Mvh Uffe

post-4903-14468918998489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag, med min begränsade kunskap, skulle säga att det är kiselager som försvinner med tiden. Vet inte riktigt varför de blommade in i ditt "inkörda" kar men jag misstänker att det kan ha frigjorts en del silikater när du har rört runt sten och sand. Eller något sådant ...

En mer kunnig akvarist får gärna rätta så är vi två som lär oss :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rutorna kan du nog göra rent om du vill, det som var i sanden försvann av sig själv efter ett tag. Jag har för mig att det finns en "etableringsordning" för algerna i nya kar där dessa bruna är tidiga för att sedan konkureras ut av mer gröna alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Dessa alger kommer alltid vid uppstart av akvarier oavsett vad du gör. Det tar ett par veckor innan de försvinner. De gör ingen skada och du behöver egentligen bara göra rent rutor så det inte ser för jävligt ut... Kolla fosfat samtidigt som nitrat....

Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hej! nu är den bruna mattan helt borta.. Äntligen!!! däremot så har de gröna algerna (tofsar) tagit över stenarna:(

jag har bara väntat ut dem så det är inte mycket jag gjort, kändes lönlöst ett tag men sen en dag för ca en vecka sen när det tändes så var den bruna mattan borta.. bara över natten..

har tänt ca 8timmar per dag!

har ca 30sniglar o en stjärna (sniglarna sitter mest på rutorna)

så bara vänta så försvinner de säkert!

Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...