Gå till innehåll

AquaEL Reef Max


Lill-Burt

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Har en liten fundering nu...är riktig nybörjare kan tilläggas.

Har som sagt ett AquaEL Reef Max 105L kar...

funderar nu om man kan ha för mycket vatten i karet...klart de e för mycket om det rinner över kanterna men innan det?

När jag starta karet för 4 dagar sen så hällde jag saltvatten tills det börja cirkulera & rinna över i ("dropparen"?) Efter ett tag börja "skummaren" (i mitten facket) att sörpla med ett jobbigt högt ljud...efter 2 dygn så sluta det sörpla & allt flöt på fint..men idag när jag fyllde på 2,5l vatten igen(hade avdunstat så mycket att det slutat rinna över i dropparen) så kom det jobbiga ljudet tillbaka.sörpel sörpel..suger luft i någge gängat hål vid skum koppen.Kan tilläggas att typ 1/4 del av droppfacket är fyllt med vatten & dom 2 andra är helt fulla...ska det va så?

Tacksam för nått svar / hjälp då jag inte fick med manualen till karet...hade varit demo 3 dagar :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Jag har själv ett sådant akvarium och när min skummare har låtit "sörpel sörpel.." så har det varit för lite vatten i karet, det är alltså skummaren som låter för den får inget vatten. Det gängade hålet vid skumkoppen som du skriver om är luftintaget för skummaren. Det ska komma med en skruv till akvariet som du kan justera luftintaget med. Finns det ingen skruv i hålet så sörplar det och låter mer än om du har en skruv där.

Det låter ok att ha ca 1/4 vatten i första facket, så är det hos mig oxå. Jag hade lite problem med att få plastplattan över droppfiltret på rätt sätt. Jag tog bort några bollar ifrån droppfiltret så att plattan fick bättre plats och lirkade fast plastplattan lite bättre. Efter det fungerar mitt vattenflöde jättebra!

Personligen är jag jättenöjd med mitt akvarie. Hoppas du får ordning på grejjerna!

Ps: Att du inte fick med någon manual ifrån butiken du köpte den ifrån är inget du behöver tänka på, manualen var ändå kass! ;-)

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har själv ett sådant akvarium och när min skummare har låtit "sörpel sörpel.." så har det varit för lite vatten i karet, det är alltså skummaren som låter för den får inget vatten. Det gängade hålet vid skumkoppen som du skriver om är luftintaget för skummaren. Det ska komma med en skruv till akvariet som du kan justera luftintaget med. Finns det ingen skruv i hålet så sörplar det och låter mer än om du har en skruv där.

Det låter ok att ha ca 1/4 vatten i första facket, så är det hos mig oxå. Jag hade lite problem med att få plastplattan över droppfiltret på rätt sätt. Jag tog bort några bollar ifrån droppfiltret så att plattan fick bättre plats och lirkade fast plastplattan lite bättre. Efter det fungerar mitt vattenflöde jättebra!

Personligen är jag jättenöjd med mitt akvarie. Hoppas du får ordning på grejjerna!

Ps: Att du inte fick med någon manual ifrån butiken du köpte den ifrån är inget du behöver tänka på, manualen var ändå kass! ;-)

/Martin

Hej!

Tack för svaret.

Fick tyvärr inte med sån skruv så just nu så måste jag plugga igen luftintaget till natten för det låter så mycket.hoppas det inte gör nån skada(börjar iallafall direkt skumma över & fyller koppen på typ 30 minuter).Ladda nyss bild upp på mitt problem..där är även plast locket med som inte passar över skumkoppen när det böjda röret är ner i "skummaren".Går det att få tag på sån skruv som justerar luft intaget?har inte något lock över droppfiltret där plastbollarna är.

Hoppas man får det fixxat...är också annars nöjd med karet.riktigt bra ljus & ser snyggt ut...

mvh Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hoppas jag ni kan hjälpa mig lite här, jättebra med er info om detta kar! Jag står själv i valet och kvalet mellan ett RSM 130 och ett AquaEl Reef Max (ARM?). Jag har vägt för- och nackdelar mot varandra och ska åka och kolla på ett ARM som är igång hos Akvarieleasing i helgen. RSM 130 är ju större men folk klagar på oljud från den dåliga skummaren, mikrobubblor och för hög temperatur. Vad har ni för erfarenheter av detta från era AquaEl i jämförelse med RSM-kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade oxå på ett RSM 130 innan jag köpte ett ReefMax. Jag har ingen erfarenhet av saltvatten och därmed heller inte någon erfarenhet av RSM 130, men det folk sa till mig när jag jämförde akvarier så var det att ett RSM 130 behövs moddas för att man ska bli nöjd med det. Skummaren var dålig och det var ett förhållandevis bullrigt akvarie. Moddning var jag inte sugen på... Dessutom tyckte jag att ReefMax var så otroligt mycket snyggare än RSM 130..

I mitt ReefMax har jag inga microbubblor, skummaren verkar göra sitt jobb och värmen håller sig hittills under 25 grader. Det finns en fläkt som kyler ner vattnet som rinner ner i droppfiltret som drar igång vid 25 grader (när den ska dra igång kan man själv ställa in) och som effektivt kyler ner vattnet även när alla lampor är på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju lovande, fördelen med ett RSM är ju att det är beprövat och det finns lösningar på problemen. Men man vill ju inte köpa på sig problem. Nackdelarna Med AquaEl tycker jag verkar vara att det inte finns någon lucka, utan att man måste öppna hela locket för att komma åt. Detta eliminerar också möjligheten att sätta in automatisk matning vilket är viktigt för mig då man ju är borta av och till. Hur löser du detta? Och hur mycket låter akvariet egentligen? Ska ju kolla nu till helgen men du kanske har en uppfattning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg tycker att akvariet är förhållandevis tyst. Dock låter fläktarna en del när ljuset är igång, lite mer än jag hade hoppats på. Innan jag köpte akvariet så hade jag bara sett det igång på akvarieleasing och där är det rätt svårt att bilda sig en uppfattning om hur mycket (o)ljud som akvariet ger ifrån sig eftersom det är så mycket annat ljud som stör där. Man kan kanske köpa nya fläktar som är tystare? men det har jag inte kollat upp ännu.

Jodå, det går att ha automatisk matning i ett ReefMax oxå. För mig blir det Sambo eller någon kompis! ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, huvudsaken det inte låter så mycket på natten. Skummaren då, lever den om? Jag tror jag är nojjig, det är säkert lugnt men vill vara på den säkra sidan. Hur mycket vatten avgår och hur ofta fyller du på? Vet du om det går att ha automatisk vattennivåjusterare på detta akvarium? Har du några bilder förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag så kass kamera så det blir inte bra när jag fotar akvariet... :-(

Varken skummaren eller droppfiltret tycker jag låter särskilt mycket, så nattljudet är ju väldigt (är akvariet för varmt och avkylningsfläkten drar igång så låter det en del så klart). Men vad man upplever som att låta mycket eller lite är ju väldigt relativt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar efter era kommentarer luta åt ett AquaEl Reef Max. Verkar bättre i kvalitet i jämförelse med ett RSM. Få verkar ha karet, hittar inte så mycket om det här på SG. Hur har uppstarten gått, några problem i början och under introduktion av invånare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på tillverkarens hemsida och jag tror att akvariet är ganska nytt, funnits knappt ett år.

Jag har haft igång mitt akvarie i 6-7 veckor och har ännu inte introducerat några fiskar. Dock är fiskar beställda så jag är i väntans tider... Just nu finns det bara några turbosar, en sandsjöstjärna och en mjukis.

Det enda bekymret jag hade var att jag fick ta bort ett par bollar ifrån droppfiltret så att plattan över droppfiltret fick plats. Sen fick jag lirka fast droppfilterplattan för att den skulle sitta rätt. Men allt har funkat väldigt bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som kan kolla på mina bilder på reef max akvariet & hjälpa mig med frågorna? :)

tyvärr tittade på mitt eget kar och har med en skruv att ändra hur mycket luft skummaren ska ta in, dock vet jag inte hur mycket den ska ta in.

Mitt kar avdunstar det typ 1-1,5L per dag tycker det verkar konstigt för så pass tät i luckan men det är väl normalt antar jag.

Till alla som tvekar kan jag säga är mycket nöjd med mitt kar funkar skit bra och fiskarna värkar nöjda. Dock lyckades en chromis komma in vid biobollarna och fasna mellan glaset och överstalådan.

Det där med fläktarna kan jag inte häller hålla med om för mina hörs inget alls, får känna om dom är igång eller inte. Går inte att höra så tysta som dom är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr tittade på mitt eget kar och har med en skruv att ändra hur mycket luft skummaren ska ta in, dock vet jag inte hur mycket den ska ta in.

Mitt kar avdunstar det typ 1-1,5L per dag tycker det verkar konstigt för så pass tät i luckan men det är väl normalt antar jag.

Till alla som tvekar kan jag säga är mycket nöjd med mitt kar funkar skit bra och fiskarna värkar nöjda. Dock lyckades en chromis komma in vid biobollarna och fasna mellan glaset och överstalådan.

Det där med fläktarna kan jag inte häller hålla med om för mina hörs inget alls, får känna om dom är igång eller inte. Går inte att höra så tysta som dom är.

Imorgon åker jag och kollar på AquaEl:en och får lite input från akvarieleasing. Om det inte dyker upp fler frågor kanske jag slår till. Att fläktarna är tysta är bra. Har ni färdigt saltvatten i dunk bredvid karet eller fixar ni nytt varje gång? Hur länge håller sig vattnet i dunk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som kan kolla på mina bilder på reef max akvariet & hjälpa mig med frågorna?

Nu hittade jag Klissters bilder.

Röret som fyller skumkoppen: I mitt akvarie har jag inget rör där. Det är ett hål rakt ner. Då fylls koppen med smuts och ditt lock kommer att passa att sätta fast över skumkoppen.

ang sörpel: Jag ser inte riktigt på bilden om det sitter någon skruv i det hålet men det ska det göra. det är ju luftintaget till skummaren så det kommer ju alltid att låta, men inte särskilt mycket om man sätter i skruven i hålet. Det är stor skillnad på hur det låter bara man har skruven i hålet utan att ha skruvat fast den något eller om man inte har någon skruv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon åker jag och kollar på AquaEl:en och får lite input från akvarieleasing. Om det inte dyker upp fler frågor kanske jag slår till. Att fläktarna är tysta är bra. Har ni färdigt saltvatten i dunk bredvid karet eller fixar ni nytt varje gång? Hur länge håller sig vattnet i dunk?

Vad skulle saltvattnet i dunken vara till för?

Om det var pga avdunstningen så ska man inte ha saltvatten till det utan sötvatten (osmosvatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr tittade på mitt eget kar och har med en skruv att ändra hur mycket luft skummaren ska ta in, dock vet jag inte hur mycket den ska ta in.

Den ska ställas så att gunket i skummarkoppen är lagom vattnigt. Fyller den koppen på någon timme så ska den skruvas in längre och kommer det ingenting i koppen på ett par dagar så ska den skruvas ur lite.

OBS, vet inte hur den skummaren funkar, det kan vara fler saker som påverkar funktionen, bla vattennivån där skummaren står.

Mitt kar avdunstar det typ 1-1,5L per dag tycker det verkar konstigt för så pass tät i luckan men det är väl normalt antar jag.

Med tanke på att du har kylfläktar som kyler vattnet genom att öka avdunstningen så är det inte alls konstigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon åker jag och kollar på AquaEl:en och får lite input från akvarieleasing. Om det inte dyker upp fler frågor kanske jag slår till. Att fläktarna är tysta är bra. Har ni färdigt saltvatten i dunk bredvid karet eller fixar ni nytt varje gång? Hur länge håller sig vattnet i dunk?

bara vid vattenbytten behöver man har färdigblandat. Jag köpte en murarbalja 20L som jag tänker blanda mitt vatten i ett par dagar innan vattenbytte, när det gäller avdunstningen så avdunstar inte saltet så det e bara att fylla på med kranvatten =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara vid vattenbytten behöver man har färdigblandat. Jag köpte en murarbalja 20L som jag tänker blanda mitt vatten i ett par dagar innan vattenbytte, när det gäller avdunstningen så avdunstar inte saltet så det e bara att fylla på med kranvatten =)

Eller ännu hellre osmosvatten, speciellt för att ersätta avdunstat vatten. Det är inte lika viktigt vad det gäller vattenbyten för då kommer du bara få den koncentrationen tex koppar som du har i kranvattnet i akvariet men om du ersätter avdunstat vatten med kranvatten så kommer koncentrationen hela tiden öka, visserligen ganska sakta och ju mer vatten du stoppar i som vattenbyte i förhållande till avdunstat vatten så kommer det att gå ännu långsammare men det kommer ändå att öka. Så kallad ackumulering.

Det blev ett ganska långt stycke men poängen är att det är värre att använda kranvatten för att ersätta avdunstat vatten än till vattenbyten på grund av ackumulering av tex tungmetaller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid uppstart av akvarium är det då vansinne att använda kranvatten eller är det bara inte att rekommendera? Jag är mindre sugen på att även lägga ut för en osmosanläggning även om det är bra på sikt. En sådan får i så fall tillkomma senare. Vilka kan konsekvenserna av vanligt kranvatten bli och vilka djur (och levande sten) är känsliga för detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde själv i över 1 år utan osmos utan att jag kan säga att det orsakade några problem, däremot när jag väl skaffade en osmos och jämförde färgen på osmosvattnet och kranvatten så fick jag lite avsmak för kranvatten i ett par veckor, det är ju pissgult!

Det värsta som kan hända är väl en ordentlig krasch på grund av kopparförgiftning och det är nog de flesta djur känsliga för. Det som antagligen händer är att du får lite mer problem med alger i uppstarten och det som definitivt händer är att när du får problem med någonting i karet så kommer kranvattnet att få skulden oavsett om det borde vara så eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...