Gå till innehåll

Korallstatus, halva är vit (bild), utsikter?


freguz

Rekommenderade inlägg

Köpte för ett tag sen 2 st stenkoraller, bara för att testa om det alls funkar i mitt 45L...

Nu ser man att den ena, Montipora Digitata, klarar sig fint och växer faktiskt oxå (antar att de vita ändarna tyder på det).

Men den andra, nån Acropora SP "lila", verkar inte trivas så värst bra.

Se bif bild, kommer den tyna bort snart?

Den har haft polyper ute på översta delen ända sen inköpet, verkar inte bli varken bättre eller sämre...

Har nu 2*15 white, ska trycka in ett extra 15w actinic närmaste dagarna när min unika parkettlysramp blir färdig :-), kan det hjälpa igång den stackarn?

post-2914-14468919010192_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du har för klent ljus för att hålla acron, och som den ser ut så är det för sent för ingrepp.

Undrar dock om det inte är något helt annat än en acropora för skelettet ser "fel" ut, kan det inte ha varit en milka från början?

Jag har gjort en grundmall för felsökning vid korallproblem "sticky" på koralldelen på forumet.

Den kan hjälpa dig att hitta dom parametrar som påverkar/är kritiska för koraller.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just ja min värden

Nitrit 0

Nitrat 0

Fosfat 0 (salifert)

mg 1200..nånting

ca 380

kh 9

Men det här med fosfat är ju fascinerande, dels för att man inte kan lita på Saliferts test, o dels för att det verkar finnas både organisk och o-organisk (eller cyklar jag på djupa vatten nu, har för mig att jag läst nåt sånt) som kan finnas dold och lagrad i ls och annat material, helt hopplöst att få nån klar uppfattning om vad man har i tanken ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just ja min värden

Nitrit 0

Nitrat 0

Fosfat 0 (salifert)

mg 1200..nånting

ca 380

kh 9

Men det här med fosfat är ju fascinerande, dels för att man inte kan lita på Saliferts test, o dels för att det verkar finnas både organisk och o-organisk (eller cyklar jag på djupa vatten nu, har för mig att jag läst nåt sånt) som kan finnas dold och lagrad i ls och annat material, helt hopplöst att få nån klar uppfattning om vad man har i tanken ...

har du vägarna förbi fruängen så kan jag mäta din fosfat med mitt deltec....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...