Gå till innehåll

1 watt per liter ?


mano

Rekommenderade inlägg

Har precis gjort en observation, de 6 senaste (och säkert betydligt fler ändå) TOTM (tank of the month) i Reefkeeping Magazine har ett snitt på ~1,75 W/L och två utav dem (de två mest färgglada) har siffror över 2 W/L.

Har aldrig tänkt på det förut men är det så att riktlinjen 1 W/L är precis på svältgränsen och att (minst) det dubbla är att föredra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta TOTM har varit stora teknikfyllda SPS-dominerade kar. Det trycker förstås upp W/L-måttet. Jag tror dock att måtet som sådant är lite tveksamt, det handlar mkt mer om vilka djur och belysning som passar ihop.

Att göra rent rent skyddsglas/täckglass kan ofta ge 30-50% mer ljus ner i karet. Man behöver inte bara fläska på med värstingbelysningen.... även om det givetvis kan vara skoj ibland. Själv kör jag just nu med 150W till 31 liter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vissa sps gillar väl läget bättre om du kör med mer än 1Watt per liter..

men, jag fick tillväxt på många spser i mitt RSM, där är 110Watt på 110L display. fast, då ville de inte ligga på bottnen utan sitta vid ytan.

när jag satte dem under en 250Watts halogen så färgade de på annorlunda och bättre. iof.

men. sen. mer än 1 Watt per liter så riskerar man att bränna vissa koraller, typ vissa LPS väldigt nära ytan.

men sen.

1 Watt är bara ett energimått.. eller effekt, energi per tid.. hur mycket av detta blir till varme och hur mycket blir ljus? hur bra är dina reflektorer spelar roll.. hur effektiva är dina lampor.. hur mycket skit har du på ytan.. hur smutsigt är ditt vatten.. (dvs hur långt penetrerar ljuset..)..

dessutom kan jag bara gissa att.. de som kör med LED belysningar ligger på långt lägre watt per liter.. pga led är så mycket mer effektivt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja. Jag är inte så säker på att man kan använda begreppet Watt / Liter.

Eftersom tex 1W T5 HO inte är det samma som 1W T5 HE, eller 1W T8, eller 1W Led etc.

det man istället borde försöka sig på måste väl vara Lum ?

Tex så har jag för mig att T5 HO ger ca 100 Lum / watt?. Vilket skulle göra att tex en 2x24 T5 HO ger ca 4800 Lum.

Så jag skulle vilja ha formatet : 100 Lum / liter vatten ( som blir ett riktmärke som motsvara 1 Watt / liter ekvationen. )

Så då är istället frågan om man skall ha 200 Lum / liter istället för 100 Lum / liter.

Jag kan dock ha fel eftersom jag är nybörjare i denna hobby.

/ Jernis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen får man ju ha i åtanke att karen kan ha rätt olika form.

Främst höjden har ju betydelse för hur mycket belysning man "bör" ha till vilken typ av invånare.

Personligen är jag emot alla former av såna här mått, i och med att så många olika saker har betydelse; karets form, invånare, vilken typ av belysning man har, vilken typ av reflektor, osv osv, så blir det lätt rörigt och kanske felaktiga mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att slippa gissa så bör man köra med en PAR mätare kort och gott.

Stig har byggt en som man kan hitta under artiklar, om man inte är händig eller kan läsa ritningen så kan man köpa en Apogee.

Problemet med apogeen är att man får betala en bra bit över 3 tusen för den men då vet man vad som gäller;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en yta är bättre än en volymberäkning tycker jag.

500lm/dm2.

Jag vet inte om jag är bered att hålla med, det måste ju vara en enorm skillnad på mängden ljus som når olika höjder i ett kar som är 20 cm högt jämfört med ett som är 80 cm högt om de har samma mängd ljus på vattenytan.

Jag tycker isåfall att det instinktivt snarare känns som att vi borde gå från lm/dm3 till lm/dm4 där dm4 kommer från längden * brädden * höjden^2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen att jag startade den här tråden däremot var att när man började med saltvatten så fick man lära sig att man behövde pumpar som pumpade hela volymen 10 ggr/timme och belysning som var på 1 watt/liter.

Det tog inte så lång tid innan man insåg att det var många som rekommenderade minst 20 ggr/timme och själva hade nånstans 40-60 ggr/timme men det var först nu som jag började inse att de akvarier som man försöker efterlikna ofta har 1,5-2 watt/liter och ibland till och med mer.

EDIT: Det tycker jag känns som det kan vara en viktigt aspekt när man ska börja planera nästa kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår att 1w/L inte är så exakt mått, men är det inte tänkt att bara vara en fingervisning?

En fingervisning med vissa underförstådda kriterier, dvs det "vanligaste" akvariet, som då kanske är 40-50cm djupt, har T5 rör, osv?

Annars kan man ju snöa in hur djupt som helst :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det här fallet (saltvattensakvarium alltså) så är ju själva iden med fingervisning något tveksam, då det finns så många olika inriktningar, utöver det antal olika akvarier och de olika belysningstyper som finns.

Det skulle ju sluta med att det finns så många olika fingervisningar att folk inte har en susning om åt vilket håll fingret pekar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle ju sluta med att det finns så många olika fingervisningar att folk inte har en susning om åt vilket håll fingret pekar ;)

Njae jag ser det mer som ett genomsnitt, en enda fingervisning, typ som kvadratmeterpriset är på bostadsrätter, ett värde att utgå ifrån, sen drar man sina egna slutsatser utefter sina egna förutsättningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig faktiskt om att det finns så många variabler att det kan vara svårt att skapa någon enkel regel.

Man ser dock att våra amerikanska motparter kör med en hel del ljus, speciellt för sps.

Det finns så många variabler som man redan varit inne på, dvs sånt som påverkar ljuset och vilka krav korallerna har.

Därav kommer debatten om en gemensam regel kommer nog bara att sluta i fingervisningar medlemmar emellan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 W/l är ju ungefär som att säga att en bra bil drar minst 1 l/mil.

W kostar pengar så ju mindre av det, dess lägre kostnader. Det varierar ju våldsamt hur stort utbyte man får av 1 W i ljus beroende på vilken typ av ljuskälla man använder, skillnaden är oerhörd mellan glödlampa och diod. Med W som mått kan man bara jämföra om man har någorlunda samma typ av belysning, annars så slår det hel fel. Det leder ju också tanken lite fel att använda ett mått som pekar mot att ju mer energi man gör över med, dess bättre är det, jämför återigen med bilen, det intressanta är ju inte hur mycket energi man gör över med utan vart man kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...